Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-08, 00:56
  #1
Medlem
Behöver använda TOR. Jag är långt ifrån superinsatt i detta ämne, så ursäktar eventuella dumma frågor.

När jag surfar ''cleant'' så brukar jag använda Firefox. Facebook, Gmail, osv, osv. Jag vet att TOR Browser inte är en traditionell webbläsare, utan en fork av Firefox. Samma sak som Firefox, men använder TOR's säkerhetsnät.

Det jag undrar, det jag gör på min ''cleana'' version utav Firefox, där jag gör allt mitt vardagliga surfande, blir det äventyrat även efter jag har stängt ner den ''cleana'' versionen och ger mig ut på TOR's nät? Jag vet att man ska besitta ''två olika identiteter'', dvs inte gå in på samma sidor jag brukar göra på den enda eller den andra, osv.

Undrar också om det är dumt att INTE använda tor i en Virtual Machine, utan att man använder det systemet man vanligtvis använder.

Jag är lite nojjig. Tacksam om någon kan svara på detta och/eller eventuellt några tips.

Tack på förhand.
__________________
Senast redigerad av antilife 2019-01-08 kl. 01:06.
Citera
2019-01-08, 07:32
  #2
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antilife
Behöver använda TOR. Jag är långt ifrån superinsatt i detta ämne, så ursäktar eventuella dumma frågor.

När jag surfar ''cleant'' så brukar jag använda Firefox. Facebook, Gmail, osv, osv. Jag vet att TOR Browser inte är en traditionell webbläsare, utan en fork av Firefox. Samma sak som Firefox, men använder TOR's säkerhetsnät.

Det jag undrar, det jag gör på min ''cleana'' version utav Firefox, där jag gör allt mitt vardagliga surfande, blir det äventyrat även efter jag har stängt ner den ''cleana'' versionen och ger mig ut på TOR's nät? Jag vet att man ska besitta ''två olika identiteter'', dvs inte gå in på samma sidor jag brukar göra på den enda eller den andra, osv.

Undrar också om det är dumt att INTE använda tor i en Virtual Machine, utan att man använder det systemet man vanligtvis använder.

Jag är lite nojjig. Tacksam om någon kan svara på detta och/eller eventuellt några tips.

Tack på förhand.

Vad du egentligen bör göra om du vill hålla isär olika identiteter på samma dator är att skapa olika profiler. En profil är stället där Firefox lagar all information som cookies, bokmärken, surfhistorik och även alla tillägg som du installerar.

Du måste alltså importera dina bokmärken eller skapa nya och installera alla tillägg du brukar använda på nytt när du skapar en ny profil. Men det går ganska snabbt om man är van. Ett enklare sätt att skapa nya profiler är att kopiera och döpa om hela foldern med din gamla profil (se nedan). Då följer allting med från den gamla profilen.

För att skapa och hantera nya profiler startar du Firefox från command line med switchen -P eller -ProfileManager:

firefox.exe -ProfileManager

När du gör det kommer det upp en hemlig dialog som du normalt inte ser där du kan välja mellan befintliga profiler och även skapa nya eller ta bort dem. Det första du bör göra är att se till att rutan som säger "Fråga inte vid start" inte är ikryssad. Så länge den rutan är ikryssad döljs nämligen den hemliga dialogen vid vanlig start.

Du kan läsa mer om hur du skapar och väljer profiler här:

https://support.mozilla.org/sv/kb/Hantera%20profiler

Du kan ge profilerna vilka namn du vill och lagra dem var du vill (varje profil är en folder med ett namn). Om du vill vara extra säker med en profil kan du lagra den på en USB-sticka eller i en krypterad partition.

Observera dock att om du använder javascript så är det fortfarande ganska lätt för en sajt att se att det är samma dator som kopplar upp sig med två olika profiler. Du bör alltså använda den högsta säkerhetsnivån i din TOR Browser som kopplar bort javascript om du inte vill vara spårbar. I vanliga Firefox kan du använda NoScript. Nackdelen med detta är att en del sajter inte fungerar utan javascript.
Citera
2019-01-08, 10:23
  #3
Avstängd
2019-01-01s avatar
TOR med NoScript är säkert nog för att du kan använda båda webbläsarna utan risk.
Citera
2019-01-08, 14:27
  #4
Medlem
Tror det var på Youtube jag hörde en kille säga att dom kunde spåra för användare genom att en cookie fanns kvar så när dom öppnade firefox kunde dom få all info .
Citera
2019-01-08, 18:14
  #5
Medlem
salxars avatar
Säkraste sättet är såklart att köra Tor Browser i Whonix. Finns då inte en chans att göra någon koppling mellan ditt Firefox och ditt Tor Browser.

https://www.whonix.org/
Citera
2019-01-08, 19:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Säkraste sättet är såklart att köra Tor Browser i Whonix. Finns då inte en chans att göra någon koppling mellan ditt Firefox och ditt Tor Browser.

https://www.whonix.org/

En snabb fråga: Är Whonix komplicerat att använda?
Citera
2019-01-08, 21:22
  #7
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
En snabb fråga: Är Whonix komplicerat att använda?
Finns guide här för hur du gör.
Kan sammanfattas som: Installera VirtualBox, ladda ner 2 jättestora filer som du importerar till VirtualBox, sen kör du båda och följer det som dyker upp på skärmen.

Varje gång du ska använda Tor Browser startar du då Whonix-Gateway och Whonix-Workstation och kör Tor Browser i Whonix-Workstation.

Vid problem kan du skriva här: (FB) Guide/Frågor/Tips/Support om tjänsten Tor
Citera
2019-01-09, 10:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Finns guide här för hur du gör.
Kan sammanfattas som: Installera VirtualBox, ladda ner 2 jättestora filer som du importerar till VirtualBox, sen kör du båda och följer det som dyker upp på skärmen.

Varje gång du ska använda Tor Browser startar du då Whonix-Gateway och Whonix-Workstation och kör Tor Browser i Whonix-Workstation.

Vid problem kan du skriva här: (FB) Guide/Frågor/Tips/Support om tjänsten Tor

Tack för värdefull information!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback