Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-07, 23:58
  #1
Medlem
Hej!

Av vad jag förstått bör detta vara ok men vill dubbelkolla för att slippa att något otrevligt händer.

Har en ny taklampa i glas med lampkopp i plast. Utöver detta även en takarn ("långe Jan"). Lampkoppen har märkningen med dubbla kvadrater vilket innebär att den är dubbelisolerad.

I taket har jag jordade uttag. I detta har jag kopplat in takarmen. I andra änden av takarmen sitter ett likadant uttag som i taket. Detta har jag alltså inte kopplat själv.

Lampkoppen och lampan köpte jag på Ikea och lampkoppen ska vara dubbelisolerad. I den "sockerbiten" som fanns i lampkoppen finns två uttag, L och N. Jag fick med ett uttag från Ikea med en blå sladd, en brun sladd samt en grön/gul sladd (jord). Men det finns alltså ingen stans att koppla in jorden. Om jag förstått detta rätt behöver jag dock inte koppla i jorden trots att jag har jordade uttag då lampkoppen är dubbelisolerad, stämmer det?

Kan jag bara koppla in de andra två sladdarna och strunta i jordkabeln? Tänker att jag bara tejpar över den så att den inte kommer i kontakt med något annat.
Citera
2019-01-08, 00:14
  #2
Medlem
Permafloxs avatar
Ja finns det ingen jord till lampan kan du skippa den, ha dock kvar den, tejpa den som du skrev.
Citera
2019-01-08, 01:40
  #3
Medlem
Vad är: lampkopp, takarm och långe jan?
Citera
2019-01-08, 08:33
  #4
Medlem
#2 Tack för svar. Ja, det var så jag hade förstått att det bör fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vad är: lampkopp, takarm och långe jan?

Långe jan/takarm kan du googla på så får du fram det. En slags förlängningsarm kan man säga. Lampkopp kom jag inte på något bättre ord för när jag skrev tråden men det verkar heta upphäng. Typ denna: https://m2.ikea.com/se/sv/p/hem
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback