Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-07, 20:12
  #1
Medlem
I den här tråden diskuterar vi "High meat", dvs. fermenterat kött, som sägs kunna påverka/stimulera utsöndringen av exempelvis seratonin samt hjälpa till att främja god tarmflora.

Vad har flashback för erfarenheter av detta?

Hur länge bör köttet jäsa? I kyl? Skafferi?

Någon som testat och fått sig ett rus?
Citera
2019-01-07, 20:39
  #2
Medlem
Som-Gjutens avatar
Menar du ruttet kött?
Har aldrig hört talas om det, men räknas det om köttet ligger i frysen ett par månader EFTER utgångsdatum för att sedan tillagas?
Citera
2019-01-07, 22:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-Gjuten
Menar du ruttet kött?
Har aldrig hört talas om det, men räknas det om köttet ligger i frysen ett par månader EFTER utgångsdatum för att sedan tillagas?

Jasså?

Surströmming är ju en klassiker annars, det är ju dock fisk(har dock aldrig smakat).

Ett sådant kött du skriver om är ju nästan att betrakta som färskt? Fördelen med frys är ju att det bromsar livsmedlets åldrande.
Citera
2020-06-08, 09:17
  #4
Medlem
DenStarkes avatar
Oj, jag förväntade mig att denna tråd skulle vara många sidor lång.

Ni som har testat high meat, vad för kött använder ni? Var har ni fått tag i det köttet?

Nej Som-Gjuten, fryst kött fungerar ej. Köttet måste ha varit färskt sedan slakt. Bra bakterier dör vid frysning och det blir ett helt annat high meat vid fermenteringen.
Sv3rige på Youtube har videos om high meat som kan vara värdefulla att se om man vill lära sig mer.

Är det verkligen så ovanligt med high meat? Det måste ju finnas någon på Flashback som har erfarenhet!
Citera
2021-03-04, 11:40
  #5
Medlem
Jag har inte testat det men anledningen till att det är ovanligt är pga hur få människor det är som äter rått kött. Det ska vara väldigt bra för en pga hur köttet redan är bearbetad av bakterierna men också för att många bakterier är väldigt hälsosamma för människors tarmflora. De producerar näring och ökar upptaget av näring te.x. (e-coli)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Escherichia_coli
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback