Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-08, 11:58
  #13
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Den mesta smuggelölen är lågalkoholig skit från de absolut största bryggerierna. Man får dricka asmycket för att ens känna av fyllan. Det är alltså knappt ens värt att köpa smuggelöl om man inte får det i stort sett gratis. 4,5% eller vad en Heineken 33 cl ligger på... Nej.

Smuggelsprit är en helt annan sak dock. Där finns pengar att spara. Men inte på ölen.
Citera
2019-01-08, 12:09
  #14
Medlem
Att en del öl som är inköpta i Tyskland kan vara godare än de som man köper på bolaget kan i viss mån stämma. Det finns dock en del öl som är godare på bolaget exempelvis Carlsberg sort guld. Den man köper i Tyskland är allt annat än gott.

Edit: såg nu vem du är.🙂
Citera
2019-01-08, 13:25
  #15
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Gick det bra att läsa trådstarten?

Läs rubriken.

Trodde det diskuterades smuggelöl vs Systembolagets öl.

Ts skrev iofs smalands vilket borde fått en att fatta fast det gjordes inte.
__________________
Senast redigerad av Bertil85 2019-01-08 kl. 14:18.
Citera
2019-01-08, 13:33
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Sedan tycker jag det har med vatten eller något att göra. Dryck smakar olika beroende på vart i världen den är tappad. Måste väl vara vattnet som påverkar då?
En Coca-Cola smakar inte likadant världen över.

Vattnet och råvarorna är endast halva sanningen. De flesta globala dryckesproducenter har små skillnader i sina recept i de olika länderna. Reser du exempelvis till Frankrike och köper en fanta så kommer du märka att den är sötare och har en starkare färg (mer klargul).

Anledningen till detta är att olika länder har olika smaktraditioner och det som går hem i exempelvis USA går inte nödvändigtvis hem i Sverige. Således har man en fokusgrupp som får testa olika alternativa recept innan man inför en ny dryck på en marknad, det alternativ som anses bäst är också det man producerar för den marknaden. I stort är det samma dryck men med små skillnader, mer socker, annat färgämne etc.

Har tyvärr ingen kunskap om huruvida ölproducenter gör likadant men kan inte tänka mig att de skulle göra annorlunda då det känns som att en grundläggande marknadsundersökning är självklart för alla större exportörer.
Citera
2019-01-08, 22:25
  #17
Medlem
ZeunertsJulmusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Den mesta smuggelölen är lågalkoholig skit från de absolut största bryggerierna. Man får dricka asmycket för att ens känna av fyllan. Det är alltså knappt ens värt att köpa smuggelöl om man inte får det i stort sett gratis. 4,5% eller vad en Heineken 33 cl ligger på... Nej.

Smuggelsprit är en helt annan sak dock. Där finns pengar att spara. Men inte på ölen.
smuggelöl brukar även vara på 5%. 7% och tillochmed 12%.
Jag hittade en platta smuggelöl i pappas hus i söndags.
Citera
2019-01-08, 22:33
  #18
Medlem
ZeunertsJulmusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danskskalle87
Att en del öl som är inköpta i Tyskland kan vara godare än de som man köper på bolaget kan i viss mån stämma. Det finns dock en del öl som är godare på bolaget exempelvis Carlsberg sort guld. Den man köper i Tyskland är allt annat än gott.

Edit: såg nu vem du är.🙂
Okej. Det är häftigt att det som är köpt i Tyskland är godare.

Jag hoppas att jag kan få tag i mer öl från Tyskland. I söndags hade jag tur som hittade ölen i pappas hus.

Jag vet också vem du är. Det är bara att adda mig på snapchat.
Citera
2019-01-09, 20:00
  #19
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeunertsJulmust
smuggelöl brukar även vara på 5%. 7% och tillochmed 12%.
Jag hittade en platta smuggelöl i pappas hus i söndags.
Ja, jo...

Vi som inte hittar vår öl hemma hos pappa utan faktiskt väljer den själv brukar värdera pris mot alkoholprocent. Då brukar priset trumfa och därför är ditt generiska flak med Heineken/Tuborg/Royal mer eller mindre en folköl runt 4-5%.

Elefantöl från Carlsberg ligger på 7% och kostar därefter. 12% har jag aldrig sett, frånsett belgiska flasköl som ligger inom en helt annan prisbild.

Att bli full billigt är alltså en konst och faktum är att den som dricker öl inte tjänar oerhört på smuggel.

Det är en helt annan sak när det gäller sprit.
Citera
2019-01-09, 21:19
  #20
Medlem
prominentens avatar
15-20% av storbryggeriernas öl går till Tyskland.

Alla länder har kontroll på alkohol - i Sverige gäller max 0.5% avvikelse på den offert som ges till SB.

Därtill kommer skatten på alkohol. Som i Tyskland är ca en tjugondel av vad Sverige har.

All öl som går till Tyskland är samma som finns i Sverige. Tillåt mig roa mig åt kommande kommentarer såsom:

- den bärs de skickar är sämre
- den är inte lika stark
- den är av sämre kvalitet

PUSS
__________________
Senast redigerad av prominenten 2019-01-09 kl. 21:25.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback