Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-07, 17:45
  #1
Medlem
Hej,

Har en vanlig PAX garderob och ena skruven har gått av pga ena lådans vikt. Så behöver en kreativ lösning till hur man enkelt kan skruva tillbaka skruven. Som ni ser på bilden så tog skruven med sig en hel del av träet i hålet. Se bild

Och jag vill ha den i samma nivå, så att flytta till de oanvända nivåerna är inte ett alternativ.
Citera
2019-01-07, 17:51
  #2
Medlem
franges avatar
Byt ut skruven mot en längre och aningen grövre skruv - så pass grov som det går få genom hålet i metallen - så drar du muttern på andra sidan skivan med en rejäl bricka mellan som täcker över klart större yta än hålet.
Citera
2019-01-07, 17:52
  #3
Medlem
är det en massiv sida så kan du ju borrat ett nytt hål i järnet ett par cm in

alternativ 2 ev fylla hålet med plasticpadding och borra upp ett nytt hål när det har härdat

t
Citera
2019-01-07, 17:53
  #4
Medlem
Knepigt då det är spånskiva och inte kompakt trä du har att jobba med.

Vill du att skruven ska gå att ta i och ut måste du fylla hålet med någon form av fogmassa (föreslår trälim blandat med sågspån) och sedan borra samt threada hålet (eller vad det nu heter).

Vill du bara att skruven ska sitta så släng in den tillsammans med limmet och sågspånen så sitter den.

Alternativt kan du fräsa ut en fyrkant och såga till en skiva du fäster över skadan.
Citera
2019-01-07, 17:59
  #5
Medlem
Tack alla för snabba svar!

Då det inte är en massiv sida så vågar jag inte borra nya hål. Risk för att jag bara gör det värre för resten av lådorna.

Jag får prova med att fylla hålet och skruva tillbaka skruven därefter.
Citera
2019-01-07, 17:59
  #6
Medlem
Du borde kunna ha i en Molly plugg eller liknande, annars finns det kemisk trä/trälim+spån du kan fylla med.
Men lättast är nog att borra upp skenan lite, borra upp ett större hål i sidan och i med en större skruv
Citera
2019-01-07, 18:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimikremerad
Du borde kunna ha i en Molly plugg eller liknande, annars finns det kemisk trä/trälim+spån du kan fylla med.
Men lättast är nog att borra upp skenan lite, borra upp ett större hål i sidan och i med en större skruv


Nej du får aldrig i en molly där, hålet är vä 2mm eller nått.
Sen undrar jag hur TS lyckats med detta, har du haft skruvdragare när du satt ihop den? Den skall inte ge sig så lätt, eller så har du lastat åt helvete för tungt.

Lättaste är att dra ett 4mm borr några cm in som någon annan skrev, sedan förborra med en1,5mm i godset. Då bör du kunna dra i den gamla skruven igen.
Citera
2019-01-07, 18:41
  #8
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
Hej,

Har en vanlig PAX garderob och ena skruven har gått av pga ena lådans vikt. Så behöver en kreativ lösning till hur man enkelt kan skruva tillbaka skruven. Som ni ser på bilden så tog skruven med sig en hel del av träet i hålet. Se bild

Och jag vill ha den i samma nivå, så att flytta till de oanvända nivåerna är inte ett alternativ.

Fyll hålet med tändstickor doppade i trälim. Låt torka en dag eller två. Borra upp hålet igen med samma diameter som de oskadade hålen eller någon 10'on del mindre, gänga i gångjärnet igen.

Blir starkt och bra..
Citera
2019-01-07, 18:48
  #9
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Fyll hålet med tändstickor doppade i trälim. Låt torka en dag eller två. Borra upp hålet igen med samma diameter som de oskadade hålen eller någon 10'on del mindre, gänga i gångjärnet igen.

Blir starkt och bra..

smart förslag!
Citera
2019-01-07, 19:13
  #10
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Byt ut skruven mot en längre och aningen grövre skruv - så pass grov som det går få genom hålet i metallen - så drar du muttern på andra sidan skivan med en rejäl bricka mellan som täcker över klart större yta än hålet.

Så hade jag också gjort, bästa förslaget hittils.
Citera
2019-01-07, 21:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Nej du får aldrig i en molly där, hålet är vä 2mm eller nått.
Sen undrar jag hur TS lyckats med detta, har du haft skruvdragare när du satt ihop den? Den skall inte ge sig så lätt, eller så har du lastat åt helvete för tungt.

Lättaste är att dra ett 4mm borr några cm in som någon annan skrev, sedan förborra med en1,5mm i godset. Då bör du kunna dra i den gamla skruven igen.

Jag beställde montering från IKEA och de monterade med skruvdragare. Jag har inte lastat ovanligt tungt men den är alltid full. Det är lådan med mina träningskläder och jag har en del av sånt. Men det är bara vanliga kläder som fyller lådan, så den borde klara det.

Jag har väl haft den i 5 år ungefär. Den borde väl hålla kan man tycka... Tror du att det är pga att de monterade med skruvdragare?
Citera
2019-01-07, 21:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Fyll hålet med tändstickor doppade i trälim. Låt torka en dag eller två. Borra upp hålet igen med samma diameter som de oskadade hålen eller någon 10'on del mindre, gänga i gångjärnet igen.

Blir starkt och bra..

Smart! Det kanske man ska prova
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback