Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-07, 11:58
  #1
Medlem
Ett tält för 8-10 personer, hur lång tid tar det ungefär att sätta upp för en person som redan vet hur man sätter upp tältet från första början?

Detta under normala omständigheter, låt oss säga soligt 2+ grader och vindstilla.
__________________
Senast redigerad av Havetsfling 2019-01-07 kl. 12:17.
Citera
2019-01-07, 12:03
  #2
Medlem
kodsnickrarns avatar
Ungefär lika lång tid som det tar att laga en bil, gå en sträcka eller läsa en bok :-)
Det beror ju såklart på en massa faktorer, t.ex.:

midnatt, 0-gradigt och svår orkan på kalfjället eller solig lugn eftermiddag på gräsmattan bakom huset?
tungt, komplicerat "hustält" eller lätt lättuppslaget fjälltält?

/K
Citera
2019-01-07, 12:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Ungefär lika lång tid som det tar att laga en bil, gå en sträcka eller läsa en bok :-)
Det beror ju såklart på en massa faktorer, t.ex.:

midnatt, 0-gradigt och svår orkan på kalfjället eller solig lugn eftermiddag på gräsmattan bakom huset?
tungt, komplicerat "hustält" eller lätt lättuppslaget fjälltält?

/K
Under normala omständigheter? Soligt, 2+ och vindstilla?
Citera
2019-01-07, 12:21
  #4
Medlem
kodsnickrarns avatar
Ett sånthär tält, säg 15-20min

https://www.youtube.com/watch?v=pn2s0evc6Os
Citera
2019-01-07, 12:24
  #5
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havetsfling
Ett tält för 8-10 personer, hur lång tid tar det ungefär att sätta upp för en person som redan vet hur man sätter upp tältet från första början?
Gäller det ett militärtält 12 (för ungefär 10 personer), så tror jag inte ens att en ensam person får upp det själv.

Du bör nog precisera tältmodell.
Citera
2019-01-07, 12:26
  #6
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har ett tält för sex personer hemma, vi i familjen har använt det rätt så mycket så jag har väl upprättat det, säg 10-15 gånger totalt.

Jag skulle nog säga att det tar minst 30 minuter för mig.

En egenkomponerad tumregel är att ökat antal liggplatser ger en exponentiell ökning av tidsåtgång för att slå upp ett tält.

Jag skulle säga minst 60 minuter i ditt fall, förutsatt att du har övat innan.
Citera
2019-01-19, 20:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havetsfling
Ett tält för 8-10 personer, hur lång tid tar det ungefär att sätta upp för en person som redan vet hur man sätter upp tältet från första början?

Detta under normala omständigheter, låt oss säga soligt 2+ grader och vindstilla.


Om den som sätter upp tältet vet hur man ska göra, så kan väl den personen sätta upp det och kolla klockan hur lång tid det tar? Hur svårt kan det vara?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback