Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-07, 08:55
  #1
Medlem
Kan man få förstahandskontrakt om man har hög inkomst men också anmärkning Socialtjänsten kan också styrka med brev om ett ensam mamma med en 11 årig har behov av lägenhet ..i Stockholm alltså
Citera
2019-01-07, 09:00
  #2
Medlem
Jernmaskens avatar
Nej, det tror jag absolut inte eftersom det finns så många i kön före dig utan anmärkning.
Citera
2019-01-07, 09:08
  #3
Medlem
Kan inte socialen hjälpa dig att ordna lägenhet? Det är oftast väldigt svårt när man har betalningsanmärkningar även om man har en hög inkomst.
Citera
2019-01-07, 09:28
  #4
Medlem
Ja i dom flesta allmännyttiga bostadsbolag kan du få det under vissa förutsättningar. Det får inte vara en drös anmärkningar, du ska kunna ge en rimlig förklaring till att det blev så samt det får absolut inte vara anmärkning för hyresskuld.

Edit. Och du får inte ha ett skuldsaldo hos KF.

Från Stockholmshems regler.

Citat:
Om den sökande har betalningsanmärkningar eller skulder sker en individuell prövning om han/hon
trots dessa kan godkännas som hyresgäst. Vid denna prövning beaktas särskilt antalet
betalningsanmärkningar samt ålder på dessa. Den sökande får inte ha anmärkningar eller skulder som
är relaterade till tidigare boende.
__________________
Senast redigerad av Furorem 2019-01-07 kl. 09:32.
Citera
2019-01-07, 10:59
  #5
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Har anmärkningen med hyror att göra? Är den långt tillbaka?
Citera
2019-01-07, 11:08
  #6
Medlem
Enzymes avatar
Socialtjänsten brukar ha lägenheter där du betalar hyra till komunen i ca 1 år. Om du klarar av detta övegår kontraktet i ditt namn trots anmärkning. En kompis bor så. han är dock fd pundare så kanske att man har förtur om det finns missbruk i bagaget?
Citera
2019-01-07, 12:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Socialtjänsten brukar ha lägenheter där du betalar hyra till komunen i ca 1 år. Om du klarar av detta övegår kontraktet i ditt namn trots anmärkning. En kompis bor så. han är dock fd pundare så kanske att man har förtur om det finns missbruk i bagaget?
nej men jag har haft cancer det är därför det blev anmärkning ..kunde inte jobba..men anmärkningen är inte för hyra för jag betalar 16000kr hyra idag
Citera
2019-01-07, 12:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Har anmärkningen med hyror att göra? Är den långt tillbaka?
nej anmäkningen är inte på något hyra utan jag hade cancer och inte kunde jobba
Citera
2019-01-07, 12:02
  #9
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saamj
nej men jag har haft cancer det är därför det blev anmärkning ..kunde inte jobba..men anmärkningen är inte för hyra för jag betalar 16000kr hyra idag

Citat:
Ursprungligen postat av saamj
nej anmäkningen är inte på något hyra utan jag hade cancer och inte kunde jobba

Är det ett andrahandskontrakt du betalar den summan för?
Citera
2019-01-07, 12:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Har anmärkningen med hyror att göra? Är den långt tillbaka?
nej anmärkningen är inte för hyran och jag betalar 16000 hyra nu ,jag har haft cancer och fick anmärkning på grund av jag inte kunde jobba
Citera
2019-01-07, 12:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Är det ett andrahandskontrakt du betalar den summan för?
ja
Citera
2019-01-07, 12:12
  #12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saamj
ja

Ska du få ett förstahandskontrakt är det nog en privat värd med ett stort hjärta i ett ytterområde som eventuellt kan ge dig en bostad. Eller förväntar du dig att bo närmare city?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback