Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-01-08, 00:26
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imitation
Brukar köra 3-4 st 10 minuters vänder.

Om man har något slag av hjärtproblem ska man vara försiktig med bastu. Annars finns det diverse hälsosamma fördelar med att basta.
Enligt en finsk studie så ska det motverka hjärt och kärlsjukdomar.

Det stod även någonstans att det är bra att basta efter träningen då träning skapar slaggprodukter i kroppen och att basta gör att man svettas ut dessa.
Citera
2019-01-08, 05:37
  #26
Medlem
Roidberts avatar
Jag orkar sällan sitta längre än 15min. Gillar den sköna känslan man får i kroppen av värmen och tycker att ~10min räcker för att uppnå den.
Citera
2019-01-08, 23:00
  #27
Medlem
40min i stöten
Citera
2019-01-08, 23:08
  #28
Avstängd
Rotschildjugends avatar
Efter träning en kvart mkt ånga snabbt hädiskt ingen dusch lite vatten

Annars hemma i vedbastu 3-6 timmar. Blandat m hoppa i snö vattendopp osv. Mkt vatten o ngra kalla efter passet. O lite morfin på det.
Citera
2019-01-09, 08:17
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
En historia ur det verkliga livet om hur finnar badar bastu...

I min ungdom så jobbade jag med att vara ansvarig för städningen av ett omklädningsrum för 600 personer inom den tunga industrin. Min chef hade varit på mig att inte låsa upp omklädningsrummet innan folk slutade jobbet kl. 16.

Flera gånger vad några finska svetsare o hackade på mig att de ville att jag skulle ha den jättestora bastun uppvärmd o klar för dem kl 14 på fredagarna.

Framåt lunchtid på fredag tänkte jag att "nu djävlar skall de få". Jag skruvade upp bastu-termostaten till max. Sedan tog jag min vattenslang (som jag hade för att städa duscharna) och spolade alla väggar i bastun tvärblöta. Så höll jag på en gång i kvarten tills jag inte ens kunde sticka in armen i bastun o spola mera för det var en för brännande hetta där inne.

Sedan drog jag min kos strax innan kl 14 för jag tänkte att finndjävlarna kommer att slå ihjäl mig när de pga den extrema hettan inte ens kan gå in i bastun som de sett fram emot hela veckan.

Under lunchrasten på nästa måndag kom några av de gamla finnarna fram till mig. De sa "att det var den enda riktiga bastu de fått i Sverige" o de tackade mig.

Du är lite tappad om du tror att en "riktig finsk" bastu är så het som möjligt. En del föredrar runt 80, andra över 110 grader.
Citera
2019-01-15, 15:57
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Du är lite tappad om du tror att en "riktig finsk" bastu är så het som möjligt. En del föredrar runt 80, andra över 110 grader.


Så du menar att finnarna som bastar i 110 grader inte ser på finnarna som bastar i 80 som mesar?
Citera
2019-01-15, 18:48
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Så du menar att finnarna som bastar i 110 grader inte ser på finnarna som bastar i 80 som mesar?

En del finnar tycker säkert det, vad vet jag.

Men för flertalet finnar är bastu en fristad, en plats för avkoppling och rening. Man ska få vara som man är i en bastu, det gäller även värmen, tid och hur mycket löyly (ånga) man vill ha.
Citera
2019-01-16, 21:34
  #32
Medlem
tjallepetters avatar
Tills shaken är uppdrucken. Typ 10 min.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback