Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-07, 00:40
  #1
Medlem
slemhogs avatar
Det finns ju flera olika klasser av efternamn.

-sson namn som svensson, larsson
Soldatnamn som stål, Klinga, Strid
Naturnamn som Lindgren, lindqvist, berglind
Latinska namn(prästsläkter) swedonius, linneus.
Adliga namn som Von Platen, Bielke, Sparre.


Jag har läst borgerliga familjer började ta naturnamn på 1700-talet men även en del bönder i slutet av 1800-talet. Rimligtvis borde ättlingar till stadsbor generellt oftare ha ett naturnamn som efternamn.

Den stora massan av svenskar har vanliga -sson namn och förr i tiden var ju över 90% av svenskar också bönder.
Kan det vara så att alla med -sson namn härstammar från fattiga gamla bönder från socknar? Pöbeln. Potatisodlare. Allmogen. Statare. Torka stjärt med tumme på torrdasset.
Jag tycker än idag en del med -sson namn kan ha tendenser att vara lite enklare människor i genomsnitt än folk med naturnamn och finare efternamn än så. Man kan även se lite tendenser till fastare hull och bättre fysik.

Vad säger flashback?
__________________
Senast redigerad av slemhog 2019-01-07 kl. 01:14.
Citera
2019-01-07, 00:51
  #2
Medlem
daskapitans avatar
Haha...
Tack TS
Själv har jag ett "fattigt" "sson" namn.
Men.
Jag vet att det är bara gott folk (såvitt jag vet )i släkten, även om vi / jag är beblandade med "bladare" och annant löske.

I varje fall är jag personligen nyfiken på att köra lite släktforskning för att se om man hittar något kul..
Citera
2019-01-07, 00:57
  #3
Medlem
ascHacks avatar
Jag älskar våra "-sson" namn må de aldrig dö ut, och då är jag inte ens en bärare av det efternamnet. Det är ta mig fan det svenskaste vi har.

De flesta länder har motsvarigheter, Ryssland i synnerhet. Ryssarna är ett bra folk.
Citera
2019-01-07, 00:58
  #4
Medlem
Andersdamaans avatar
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=5548852

En artikel som förklarar efternamnstraditionerna hyfsat bra.

"Son-namnen" var alltså bara en benämning från början och inte ett efternamn i sig, utan angav bara vem som var personens fader.
Alla bar dessa namn, även kungar. Karl Knutsson (Bonde) och Gustav Eriksson (Vasa) t.ex.
__________________
Senast redigerad av Andersdamaan 2019-01-07 kl. 01:01.
Citera
2019-01-07, 01:00
  #5
Medlem
0rganets avatar
Kort: Nä..

Son/dotter -namn kallas för Patronymikon

Mycket mer finns här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Patronymikon

Kungar har haft sonnamn Gustav (Vasa) Eriksson och han var ingen fattig bonde.
Citera
2019-01-07, 01:01
  #6
Medlem
spotthuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det finns ju flera olika klasser av efternamn.

-sson namn som svensson, larsson
Soldatnamn som stål, Klinga, Strid
Naturnamn som Lindgren, lindqvist, berglind
Latinska namn(prästsläkter) swedonius, linneus.
Adliga namn som Von Platen, Bielke, Sparre.


Jag har läst borgerliga familjer började ta naturnamn på 1700-talet men även en del bönder i slutet av 1800-talet. Rimligtvis borde ättlingar till stadsbor generellt oftare ha ett naturnamn som efternamn.

Den stora massan av svenskar har tråkiga -sson namn och förr i tiden var ju över 90% av svenskar också bönder.
Kan det vara så att alla med -sson namn härstammar från fattiga gamla bönder från socknar? Pöbeln. Potatisodlare. Allmogen. Statare. Torka stjärt med tumme på torrdasset.
Jag tycker än idag en del med -sson namn kan ha tendenser att vara lite enklare människor i genomsnitt än folk med naturnamn och finare efternamn än så. Man kan även se lite tendenser till fastare hull och bättre fysik.

Vad säger flashback?

Folk med sonnamn är dumma feta bönder... Flashbackforskning på hög nivå. Lycka till!
Citera
2019-01-07, 01:08
  #7
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=5548852

En artikel som förklarar efternamnstraditionerna hyfsat bra.

"Son-namnen" var alltså bara en benämning från början och inte ett efternamn i sig, utan angav bara vem som var personens fader.
Alla bar dessa namn, även kungar. Karl Knutsson (Bonde) och Gustav Eriksson (Vasa) t.ex.

Precis, där står ju precis allt jag postade i trådstarten.

Varför heter vi som vi gör? I Sverige är son-namn som Andersson, Johansson, Karlsson och Nilsson de allra vanligaste. Nästan var tredje svensk bär idag ett son-namn. Dessa har sin början i det gamla bondesamhället där sonen ärvde faders förnamn och med ett son-tillägg fick ett eget efternamn

Borgarna, det vill säga stadsborna, tog ofta efternamn efter naturen och gärna dubbla som Lindström, Strömbäck och Eklund. Men många av stadsbornas efternamn kommer också med invandringen från Tyskland, Belgien och Nederländerna för många hundra år sedan, säger Åsa Karlsson på Riksarkivet.


Dom personerna du nämner hade ett -sson antog ju adliga efternamn för 400-600 år sen. Det gjorde inte bondefamiljen vars ättlingar heter -sson än idag.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2019-01-07 kl. 01:12.
Citera
2019-01-07, 01:11
  #8
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det finns ju flera olika klasser av efternamn.

-sson namn som svensson, larsson
Soldatnamn som stål, Klinga, Strid
Naturnamn som Lindgren, lindqvist, berglind
Latinska namn(prästsläkter) swedonius, linneus.
Adliga namn som Von Platen, Bielke, Sparre.


Jag har läst borgerliga familjer började ta naturnamn på 1700-talet men även en del bönder i slutet av 1800-talet. Rimligtvis borde ättlingar till stadsbor generellt oftare ha ett naturnamn som efternamn.

Den stora massan av svenskar har tråkiga -sson namn och förr i tiden var ju över 90% av svenskar också bönder.
Kan det vara så att alla med -sson namn härstammar från fattiga gamla bönder från socknar? Pöbeln. Potatisodlare. Allmogen. Statare. Torka stjärt med tumme på torrdasset.
Jag tycker än idag en del med -sson namn kan ha tendenser att vara lite enklare människor i genomsnitt än folk med naturnamn och finare efternamn än så. Man kan även se lite tendenser till fastare hull och bättre fysik.

Vad säger flashback?

Bönder fattiga? Bonde var det fint att vara. Då ägde man en gård. Fattig, då får du leta bland torpare och drängar. Men dom hade också sson-namn.

Naturnamnen är sson-are som bytte namn när det blev på modet, så din analys faller platt.
Citera
2019-01-07, 01:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Precis, där står ju precis allt jag postade i trådstarten.

Varför heter vi som vi gör? I Sverige är son-namn som Andersson, Johansson, Karlsson och Nilsson de allra vanligaste. Nästan var tredje svensk bär idag ett son-namn. Dessa har sin början i det gamla bondesamhället där sonen ärvde faders förnamn och med ett son-tillägg fick ett eget efternamn

Borgarna, det vill säga stadsborna, tog ofta efternamn efter naturen och gärna dubbla som Lindström, Strömbäck och Eklund. Men många av stadsbornas efternamn kommer också med invandringen från Tyskland, Belgien och Nederländerna för många hundra år sedan, säger Åsa Karlsson på Riksarkivet.
hur länge sedan pratar du om? typ 50 år eller 400 år
__________________
Senast redigerad av afs123 2019-01-07 kl. 01:17.
Citera
2019-01-07, 01:20
  #10
Medlem
GeMigMers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascHack
Jag älskar våra "-sson" namn må de aldrig dö ut, och då är jag inte ens en bärare av det efternamnet. Det är ta mig fan det svenskaste vi har.

De flesta länder har motsvarigheter, Ryssland i synnerhet. Ryssarna är ett bra folk.
Personligen så har jag naturnamn både på mamma och pappas sida men jag instämmer helt och hållet med dig. På Island lever denna tradition ännu kvar där man använder son- och dóttir namn än idag.
Citera
2019-01-07, 01:48
  #11
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Precis, där står ju precis allt jag postade i trådstarten.

Varför heter vi som vi gör? I Sverige är son-namn som Andersson, Johansson, Karlsson och Nilsson de allra vanligaste. Nästan var tredje svensk bär idag ett son-namn. Dessa har sin början i det gamla bondesamhället där sonen ärvde faders förnamn och med ett son-tillägg fick ett eget efternamn

Borgarna, det vill säga stadsborna, tog ofta efternamn efter naturen och gärna dubbla som Lindström, Strömbäck och Eklund. Men många av stadsbornas efternamn kommer också med invandringen från Tyskland, Belgien och Nederländerna för många hundra år sedan, säger Åsa Karlsson på Riksarkivet.


Dom personerna du nämner hade ett -sson antog ju adliga efternamn för 400-600 år sen. Det gjorde inte bondefamiljen vars ättlingar heter -sson än idag.
Fast du skrev redan i rubriken "Fattiga bönder" och det går inte riktigt att generalisera på det viset då det fanns olika klasser även inom bondeklassen. Vissa bondesläkter hade det knapert medan vissa var stenrika. De som valde att behålla sonnamnen när patronymikonet började att bli omodernt på 1800:talet var säkerligen ett genomsnitt av bondebefolkningen. Alltså: De som heter Svensson, Jansson osv nu för tiden, behöver inte härstamma från några fattiga skogsbönder utan kan lika gärna stamma från rika godsägarsläkter.
__________________
Senast redigerad av Andersdamaan 2019-01-07 kl. 01:51.
Citera
2019-01-07, 02:16
  #12
Medlem
namunamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daskapitan
Haha...
Tack TS
Själv har jag ett "fattigt" "sson" namn.
Men.
Jag vet att det är bara gott folk (såvitt jag vet )i släkten, även om vi / jag är beblandade med "bladare" och annant löske.

I varje fall är jag personligen nyfiken på att köra lite släktforskning för att se om man hittar något kul..

Vad är "bladare" för någonting?

Ja om 90% av befolkningen varit bönder så är det ju ganska logiskt att dom flesta svenskar idag härstammar från dom? Men sen kan ju också ett efternamn gå i arv lite hur som helst. En släkt som inte varit bönder på två miljoner år kan fortfarande heta Svensson. Räcker med att det alltid föds en son som kan föra efternamnet vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback