Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-06, 21:21
  #1
Medlem
Offentligt anställd vid en större myndighet i Sverige misstänktes ha lyft lön trots sjukskrivning i x antal månader.
Tystnadskulturen bidrog till att alla höll tyst. Samma medarbetare fick en hel avdelning att säga upp sig pga ”management by fear” och opassande beteenden: lämnade ut känsliga uppgifter om sina anställda, falska anklagelser mm.

Alla högre chefer inom organisationen kände till hur avdelningen mådde och de oegentligheter som förekom, men valde att inte agera...
Verkar vara vardagsmat inom några offentliga verksamheter idag?

Min fråga är:
Är det vanligt med liknande ärenden i offentliga org?
Liksom: mutor, jäv, korruption, diskriminering och ren mobbning?
Ni som har arbetat i det offentliga , vad är era erfarenheter?
__________________
Senast redigerad av TheWhi 2019-01-06 kl. 21:37. Anledning: Vill utveckla diskussionstråden
Citera
2019-01-06, 23:33
  #2
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWhi
Offentligt anställd vid en större myndighet i Sverige misstänktes ha lyft lön trots sjukskrivning i x antal månader.
Tystnadskulturen bidrog till att alla höll tyst. Samma medarbetare fick en hel avdelning att säga upp sig pga ”management by fear” och opassande beteenden: lämnade ut känsliga uppgifter om sina anställda, falska anklagelser mm.

Alla högre chefer inom organisationen kände till hur avdelningen mådde och de oegentligheter som förekom, men valde att inte agera...
Verkar vara vardagsmat inom några offentliga verksamheter idag?

Min fråga är:
Är det vanligt med liknande ärenden i offentliga org?
Liksom: mutor, jäv, korruption, diskriminering och ren mobbning?
Ni som har arbetat i det offentliga , vad är era erfarenheter?

Offentliga organisationer domineras av kvinnor, dvs majoriteten anställda är kvinnor på dessa arbetsplatser. Därför att man får betalt utan att jobba. Förvånar mig inte att det förekommer korrruption d å kvinnor inte brukar vara principfasta.
Citera
2019-01-15, 00:42
  #3
Medlem
MPGTNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWhi
Min fråga är:
Är det vanligt med liknande ärenden i offentliga org?
Liksom: mutor, jäv, korruption, diskriminering och ren mobbning?
Ni som har arbetat i det offentliga , vad är era erfarenheter?
Mutor och korruption är enligt min uppfattning inte vanligt. Det förekommer säkert men jag tror att det då oftast är i form av att man är hygglig mot bekanta utan att man får något materiellt tillbaka.

Jäv - ja det förekommer naturligtvis. Problemet här är tudelat.
1. Folk förstår inte vad jäv handlar om.
2. Sverige är ett litet land. Särskilt i mindre kommuner där det bara finns en handläggare för vissa ärendetyper kan det vara nästintill omöjligt att komma ifrån jävssituationer.

Mobbing och diskriminering är nog större problem enligt min erfarenhet. Att bygga goda företagskulturer är förstås inte enkelt någonstans och kanske ännu svårare i kommuner som ofta är väldigt stora arbetsgivare med många anställda.

Jag har personligen varit skonad från allt ovan och är i mångt och mycket imponerad över att situationen många gånger inte är värre offentligt än vad den är.
Citera
2019-01-15, 07:01
  #4
Medlem
Knasiga eller mer eller mindre korrupta anställningsförfaranden verkar vara vanligt inom akademin (läs förslagsvis SULFS rapport: https://sulf.se/app/uploads/2018/05/...na-rapport.pdf), man anställer sina kompisar istället för att på allvar försöka få kvalificerade sökande.
Citera
2019-01-25, 17:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MPGTN
Mutor och korruption är enligt min uppfattning inte vanligt. Det förekommer säkert men jag tror att det då oftast är i form av att man är hygglig mot bekanta utan att man får något materiellt tillbaka.

Jäv - ja det förekommer naturligtvis. Problemet här är tudelat.
1. Folk förstår inte vad jäv handlar om.
2. Sverige är ett litet land. Särskilt i mindre kommuner där det bara finns en handläggare för vissa ärendetyper kan det vara nästintill omöjligt att komma ifrån jävssituationer.

Mobbing och diskriminering är nog större problem enligt min erfarenhet. Att bygga goda företagskulturer är förstås inte enkelt någonstans och kanske ännu svårare i kommuner som ofta är väldigt stora arbetsgivare med många anställda.

Jag har personligen varit skonad från allt ovan och är i mångt och mycket imponerad över att situationen många gånger inte är värre offentligt än vad den är.

Mobbning och diskriminering är vanligast tror jag och ett större problem.. precis som du skriver...
Jag vet många som har blivit utsatta.
Vad tror du att det beror på?
Citera
2019-01-26, 18:41
  #6
Medlem
MPGTNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWhi
Mobbning och diskriminering är vanligast tror jag och ett större problem.. precis som du skriver...
Jag vet många som har blivit utsatta.
Vad tror du att det beror på?
Tror det beror på att myndigheter, särskilt kommuner/landsting, anställer väldigt många olika typer av människor. Alla har inte samma bakgrund, ambition eller driv. Sådant skapar konflikter. Vissa går dit för att göra sitt absoluta minimum och andra vill driva verksamheten framåt. Ingen av dem förstår hur tusan den andre resonerar vilket skapar ytterligare konflikt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback