Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-06, 17:33
  #1
Medlem
sebastian66s avatar
Ämnar att låna 10,000 av 1 bekant jag vill betala honom ränta såklart för att vara schysst.
Är det ok att betala honom 10% ränta för jag kan inte ta lån från svensk bank pga mitt bankid gått ut
och det går inte att verifiera mig på annat sätt för att jag befinner mig i asien på längre tid.
Banken ger ju bara skitränta så om jag ger han 10% är det 1 schysst deal eller vad anses vara bra ränta?
Lånet gäller på 3 månader och betalas direkt alltså ingen avbetalning.
Låna 10,000 betala tillbaka 11.000 efter 3 månader..
Citera
2019-01-06, 18:00
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Ämnar att låna 10,000 av 1 bekant jag vill betala honom ränta såklart för att vara schysst.
Är det ok att betala honom 10% ränta för jag kan inte ta lån från svensk bank pga mitt bankid gått ut
och det går inte att verifiera mig på annat sätt för att jag befinner mig i asien på längre tid.
Banken ger ju bara skitränta så om jag ger han 10% är det 1 schysst deal eller vad anses vara bra ränta?
Lånet gäller på 3 månader och betalas direkt alltså ingen avbetalning.
Låna 10,000 betala tillbaka 11.000 efter 3 månader..

Det beror på. 10% på 3 månader är SJUUUKT högt med nuvarande ränta. Å andra sidan, vägrar banken låna åt dig så är risken din polare tar antagligen stor när det gäller att få tillbaka pengarna alls.
Citera
2019-01-06, 18:04
  #3
Medlem
Svantevits avatar
Jaa.. 10% i månaden motsvarar ju över 200% på årsbasis. Låter väl rimligt kompisar i mellan?
Citera
2019-01-06, 18:05
  #4
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det beror på. 10% på 3 månader är SJUUUKT högt med nuvarande ränta. Å andra sidan, vägrar banken låna åt dig så är risken din polare tar antagligen stor när det gäller att få tillbaka pengarna alls.
Utan Bankid och bankdosa som dog är det inte möjligt att ta lån via banken.
Även att jag har hus och lån på huset fungerar det inte på det viset.
Man är ganska handikappad utan det och jag vill liksom inte sätta mig på 1 flyg hem 10 timmar för att sen lösa saker i rappet sen tillbaka igen.
Därför tänkte jag fasen ger jag han 10% så borde det kunna vara ok.
Banken betalar typ knappt någon ränta sen är 10,000 ingen direkt stor summa heller
Citera
2019-01-06, 18:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Jaa.. 10% i månaden motsvarar ju över 200% på årsbasis. Låter väl rimligt kompisar i mellan?
Fast det är ju inte 10% i månaden, det är 10% på hela perioden.
Vilket antagligen gör det fördelaktigare än ett faktiskt banklån, där de säkert har bindningstider på ett år vilket gör totalkostanden högre.
Citera
2019-01-06, 18:09
  #6
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Utan Bankid och bankdosa som dog är det inte möjligt att ta lån via banken.
Även att jag har hus och lån på huset fungerar det inte på det viset.
Man är ganska handikappad utan det och jag vill liksom inte sätta mig på 1 flyg hem 10 timmar för att sen lösa saker i rappet sen tillbaka igen.
Därför tänkte jag fasen ger jag han 10% så borde det kunna vara ok.
Banken betalar typ knappt någon ränta sen är 10,000 ingen direkt stor summa heller

Har du inte svårt med betalningsförmågan så är det ett superklipp för din polare.
Citera
2019-01-06, 18:11
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Fast det är ju inte 10% i månaden, det är 10% på hela perioden.
Vilket antagligen gör det fördelaktigare än ett faktiskt banklån, där de säkert har bindningstider på ett år vilket gör totalkostanden högre.

10% på årsbasis vore fortfarande högt. Men det här är på 3 månader. Det blir 40-46% på årsbasis beroende på hur man väljer att räkna.
Citera
2019-01-06, 18:14
  #8
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Har du inte svårt med betalningsförmågan så är det ett superklipp för din polare.
Det är nog ingen större fara jag tjänar ihop ganska bra pengar från asien behöver bara få loss 10.000.
Säljer saudiguld via nätet det funkar klockrent i asien därför tänkte jag köpa på mig guld för 10,000
direkt istället för att småhandla och ha saker hemma så slipper folk vänta typ.
Alla vill köpa direkt inte vänta 3 dagar.
10,000 tjänar vi ihop på typ 1 månad men lägger hellre upp ett lån på 3 månader så man inte säger 1 sak så skiter det sig ordning å reda känns bättre.
Citera
2019-01-06, 18:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
10% på årsbasis vore fortfarande högt. Men det här är på 3 månader. Det blir 40-46% på årsbasis beroende på hur man väljer att räkna.
Inte för ett liknande blancolån hos vanlig bank.
Enligt Lendo blir månadskostnaden för ett lån på 10 000 kronor 888kr/månaden i minst ett år.
Citera
2019-01-06, 18:16
  #10
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Inte för ett liknande blancolån hos vanlig bank.
Enligt Lendo blir månadskostnaden för ett lån på 10 000 kronor 888kr/månaden i minst ett år.
Nu gäller det ett snabblå typ med bra ränta inte på 1 år
Citera
2019-01-06, 18:16
  #11
Medlem
leprasjuklings avatar
Själv skulle jag känna mig smutsig av att tjäna pengar på kompisar, jag skulle kunna med lite övertalning ta emot ränta motsvarande inflationen.

I detta fall är en femtiolapp en rimlig betalning.

En vän som går med på en tusenlapp i betalning kan du dumpa. Låna alltså om möjligt agv en vän/släkting inte en ockrande "bekant"
Citera
2019-01-06, 18:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Nu gäller det ett snabblå typ med bra ränta inte på 1 år
Ja precis, men jag skulle tippa att vanliga banker kommer binda dig till ett år. Kan dock ha fel, har aldrig tagit blancolån.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback