Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-06, 17:24
  #1
Medlem
2D.Kubens avatar
Jag håller på med att byta 400v-elradiatorer. Ur väggen är det ju 2-faser med skyddsjord (altså 3 kablar) som jag kopplar till en kopplingsbox och sen vidare in i elementet. Men jag vet inte vilken av faserna ur väggen som är 1 eller 2:an spelar det någon roll eftersom det är lika mycket spänning i varje? Tack på förhand
Citera
2019-01-06, 17:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2D.Kuben
Jag håller på med att byta 400v-elradiatorer. Ur väggen är det ju 2-faser med skyddsjord (altså 3 kablar) som jag kopplar till en kopplingsbox och sen vidare in i elementet. Men jag vet inte vilken av faserna ur väggen som är 1 eller 2:an spelar det någon roll eftersom det är lika mycket spänning i varje? Tack på förhand

Det spelar ingen roll
Citera
2019-01-06, 17:35
  #3
Medlem
2D.Kubens avatar
Härligt tack för svar!
Citera
2019-01-06, 17:47
  #4
Medlem
Ska jag utveckla ?
De tre faserna som kommer in i huset kallades förr R,S och T. Nu pratar man om L1,L2,L3 de är alla på 400 volt växelström, som är 120 grader förskjutna på sinuskurvan.
I vanlig uttag har man fördelat faserna för att få så jämn belastning som möjligt. Men där använder man en fas (Brun sladd) och Nollan (Blå sladd). och där får man 400V / roten ur 3 = 230 V
Att det räcker med en nolla sladd, fast den belastas med 3 faser beror på att det är växelström, så att strömmen från fasen pulserar in i nollan, och de andra faserna pulserar in när inte dom andra gör det.
Att man till elelement ibland använder fas/fas och då får 400 V är för att strömstyrkan (Ampere) då blir lägre. Man kan därför ha billigare/klenare kabel, och ett abonnemang men en lägre bottensäkring, vilket oxå är billigare.
Jag har svarat på ett förenklat, men som jag hoppas bildlikt sätt.
Men som sagt: Det spelar ingen roll vilken fas du återmonterar till höger eller vänster på kontaktdonet. Men tjuva inte ut någon stickproppskontakt. då kommer blir det inte bra.
:-)
Citera
2019-01-06, 20:22
  #5
Medlem
2D.Kubens avatar
Verkar fungera, tack ännu en gång 😊
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback