Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-06, 10:50
  #1
Medlem
Jag har under senaste tiden funderat på vad jag verkligen söker i en film. Ett problem jag ser i många av dagens hollywoodfilmer, är att allt verkar förklaras med ord och dialog, ofta utan någon undertext (subtext). Ett exempel är när barn i skräckfilmer kramar om sina föräldrar och säger "mommy, I'm scared". Behöver vi verkligen denna övertydlighet?

Jag ser film som ett verktyg med potential att verkligen stimulera oss, både känslomässigt och intellektuellt. Detta kräver att regissörer vågar lita på sin publik och deras kapacitet att lista ut saker.

Ett exempel på en film som inte försöker hålla publiken i handen hela tiden är 2001: a space oddyssey av Kubrick. Det finns boksravligen hundratals buskap/tolkningar av filmen, och vissa frågor lär vi aldrig få svar på. Frågan är om vi verkligen behöver veta allt på en gång. Jag känner själv att en film som låter mig fundera kring dess teman, symboler osv... långt efter det att jag sett klart den, är betydligt mer värfefull än den vanliga 120 minuters temporära verklighetsflykt vi får.

Även vissa disneyfilmer har visat att de litar på sin publik (trots att publiken i detta fall är små barn). Kolla bara på lejonkungen. Visserligen inte "svår" att förstå, men den slösar i varje fall inte tid på att förklara i minsta detalj för ungarna. Det är ingen som utryckligen säger "Scar är manipulativ. Akta dig för honom." I stället ser vi detta genom ansiktsuttryck, tonläge osv.

Någon som håller med mig? Tycker ni också att större delen av hollywoodfilmer som produceras saknar förmågan att stimulera utöver de två timmar man spenderar i biosalongen?
Citera
2019-01-06, 11:21
  #2
Medlem
Bret-Harts avatar
Problemet är väl att folk inte kan tänka själva längre utan måste ha någon som pekar med hela handen vart folk ska gå och vad de ska tycka etc
Citera
2019-01-06, 12:21
  #3
Medlem
Det finns inte en väg. Det som visas ska vara begripligt men inte övertydligt.

Tv-serien Scrubs var övertydlig med en speakerröst som i slutet av varje avsnitt berättade vad vi just sett. Eller så var de dåliga på att förmedla det budskapet under avsnittet och behövde en speakerröst som förklarade. South Park är motsatsen som låter tittaren själv tolka vad poängen med avsnittet är.

Filmer med flera lager och tolkningar brukar väl klassas som finkultur? Här är några sådana bra filmer jag kommer att tänka på direkt:

Dogville
Medan vi faller (La Haine)
Eternal sunshine of a spotless mind
Play (Ruben Östlund)
De Ofrivilliga

Bra filmer som inte ses som finkultur. Saknar dessa lager?

Född fjärde juli
Avatar
Titanic
Men in Black
Shooter (filmen med M. Wahlberg)
Citera
2019-01-06, 17:02
  #4
Medlem
Kickexs avatar
Ja, det blir lätt överflödigt.
Men med just 2001 som exempel så måste jag säga att, efter ha läst boken, så är det en hel del som kunde och borde ha förklarats bättre i filmen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback