Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-06, 10:42
  #1
Medlem
Apesinas avatar
Har en TV som är några år gammal och som fungerat felfritt tills för ett par månader sedan. Felet består i att varje gång jag startar TV'n så blir skärmen vit och den brukar fortsätta vara vit en bra stund (kanske 20 min, ibland kortare och ibland längre) innan den återgår till att bli normal och fungera felfritt igen. Under tiden som skärmen blir vit så kan man inte se några bilder alls, men ljudet fungerar.

Jag undrar ju förstås vad detta felet kan bero på och om det går att fixa? Är det värt att försöka fixa den eller borde jag börja se mig om efter en ny TV?

Slänger in en bild på skärmen, den råkade visst bli upp och ner såg jag, men skit samma.
http://www.bilddump.se/bilder/201901...26.125.217.jpg
Citera
2019-01-06, 17:55
  #2
Medlem
Waterlilys avatar
Det är troligen en värmekänslig glappkontakt. Efter dina 20 minuter med TV:n påslagen har värmen från TV:n sett till att glappet har upphört. Felet kan vara mycket svårt att hitta. Om den fungerar kanske det går att hitta felet genom att sprejja kylsprej på olika ställen för att se om felet uppstår igen i och med avkylningen. Felsökningen kan gå loss på flera tusenlappar. Om TV:n är yngre än två år kan du hävda garanti enligt kosumentköplagen.

Om du kan öppna TV:n så dra ur nätkabeln (230V), öppna apparaten och rucka på alla kontaktdon inklusive kretskort. Just kontaktdon är oftast källan till glappkontakt eftersom don av hög kvalité är dyra och används inte i hemelktronik. Konsumenten är inte villig att betala ytterligare tusenlappar för att få en kvalité som i första hand inte märks.

Vänligen Näckrosen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback