Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-06, 09:57
  #1
Medlem
Carbuncles avatar
Jag har en eftergymnasial utbildning som mycket väl kan jämföras med en civilekonomexamen. Vilket bilmärke skulle ni rekommendera mig? Jag vill ha en klimatsmart bil som givetvis ska ta mig från A till B, men också ge plats för reflektion. Bilen ska spegla den status jag har i samhället, men samtidigt signalera att jag inte bryr mig om trender. Bilen ska vara säker, ha en tilltalande och modern formgivning, vara klimatsmart och ha ett delbart baksäte eller åtminstone en s.k. "skidlucka" i ryggstödet. Bränsleförbrukningen ska vara i paritet med, eller ligga under, normen för nyare bilar i enlighet med EU-genomsnittet. Lacken får inte vara baserad på miljöfarliga lösningsmedel.
Citera
2019-01-06, 10:00
  #2
Medlem
En Dacia verkar ju passa dig, Kanske en mäktig Duster!


Näemen! Om du gillar BMW kan du ju köpa en 3 - serie bör passa dina kriterier
Citera
2019-01-06, 10:25
  #3
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Jag har en eftergymnasial utbildning som mycket väl kan jämföras med en civilekonomexamen. Vilket bilmärke skulle ni rekommendera mig? Jag vill ha en klimatsmart bil som givetvis ska ta mig från A till B, men också ge plats för reflektion. Bilen ska spegla den status jag har i samhället, men samtidigt signalera att jag inte bryr mig om trender. Bilen ska vara säker, ha en tilltalande och modern formgivning, vara klimatsmart och ha ett delbart baksäte eller åtminstone en s.k. "skidlucka" i ryggstödet. Bränsleförbrukningen ska vara i paritet med, eller ligga under, normen för nyare bilar i enlighet med EU-genomsnittet. Lacken får inte vara baserad på miljöfarliga lösningsmedel.

Högskoleekonomer åker med fördel Volvo.
Lite lagom mellanmjölk så att säga.
Citera
2019-01-06, 12:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Jag har en eftergymnasial utbildning som mycket väl kan jämföras med en civilekonomexamen. Vilket bilmärke skulle ni rekommendera mig? Jag vill ha en klimatsmart bil som givetvis ska ta mig från A till B, men också ge plats för reflektion. Bilen ska spegla den status jag har i samhället, men samtidigt signalera att jag inte bryr mig om trender. Bilen ska vara säker, ha en tilltalande och modern formgivning, vara klimatsmart och ha ett delbart baksäte eller åtminstone en s.k. "skidlucka" i ryggstödet. Bränsleförbrukningen ska vara i paritet med, eller ligga under, normen för nyare bilar i enlighet med EU-genomsnittet. Lacken får inte vara baserad på miljöfarliga lösningsmedel.


Min första tanke var skoda superb

Men en mäktig Dacia Duster är kanske den mest passande bilen till dig ändå,
Citera
2019-01-06, 19:57
  #5
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Jag har en eftergymnasial utbildning som mycket väl kan jämföras med en civilekonomexamen.
Du är alltså inte civilekonom.
Köp en Opel.
Citera
2019-01-06, 20:46
  #6
Medlem
Toyota Prius
Citera
2019-01-06, 20:56
  #7
Medlem
Politiskt korrekt beror lite på var du bor.
Bor du i Stockholm så gäller ett SL kort.
Uppsala, Örebro, Västerås eller någon annan stad i den storleken en Cykel.
Mindre orter en liten bil typ Citroen C1.
Bor du på landet en liten 4wd.
Dvs som medelutbildad Pretto.
Annars finns det en hel del rätt trevliga laddhybrider.
Citera
2019-01-07, 04:10
  #8
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Jag har en eftergymnasial utbildning som mycket väl kan jämföras med en civilekonomexamen. Vilket bilmärke skulle ni rekommendera mig? Jag vill ha en klimatsmart bil som givetvis ska ta mig från A till B, men också ge plats för reflektion. Bilen ska spegla den status jag har i samhället, men samtidigt signalera att jag inte bryr mig om trender. Bilen ska vara säker, ha en tilltalande och modern formgivning, vara klimatsmart och ha ett delbart baksäte eller åtminstone en s.k. "skidlucka" i ryggstödet. Bränsleförbrukningen ska vara i paritet med, eller ligga under, normen för nyare bilar i enlighet med EU-genomsnittet. Lacken får inte vara baserad på miljöfarliga lösningsmedel.

Okej du söker alltså en bil som ska signalera en viss image, men det ska ändå inte verka skrytsam utan hålla en låg profil?
Jag har pratat med en säljchef om just detta. Säljarna kunde inte komma i för märkvärdiga bilar för då fick de höra detta i prisförhandlingarna. Han menade att en ny Volvo är det bästa för detta. Volvo är standardbilen och inget skrytmärke, men du får ändå en ny bil med (om du vill) all lyx. Andra lågstatusmärken som ändå är lyxiga och totalekonomiskt bra köp är sydkoreanska såsom Kia och Hyundai. Även japanska såsom Toyota, Honda och Mazda.

"Klimatsmart", hur tycker du det rimmar med ditt kriterie att bilen inte ska signalera att du bryr dig om trender... Men okej, en kinesisk elbil då kanske?

"Plats för reflektion" kan du väl ha i samtliga bilmärken?
Citera
2019-01-22, 22:21
  #9
Medlem
zerokei64s avatar
Honda Insight. Särskilt om du skrattar åt denna recension av bilen: https://www.youtube.com/watch?v=YGplJaMkH_s
Citera
2019-01-23, 00:20
  #10
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Jag har en eftergymnasial utbildning som mycket väl kan jämföras med en civilekonomexamen. Vilket bilmärke skulle ni rekommendera mig? Jag vill ha en klimatsmart bil som givetvis ska ta mig från A till B, men också ge plats för reflektion. Bilen ska spegla den status jag har i samhället, men samtidigt signalera att jag inte bryr mig om trender. Bilen ska vara säker, ha en tilltalande och modern formgivning, vara klimatsmart och ha ett delbart baksäte eller åtminstone en s.k. "skidlucka" i ryggstödet. Bränsleförbrukningen ska vara i paritet med, eller ligga under, normen för nyare bilar i enlighet med EU-genomsnittet. Lacken får inte vara baserad på miljöfarliga lösningsmedel.

Då är nog en Dacia ett val som mycket väl kan jämföras med Renault. Ungefär som med en eftergymnasial utbildning jämfört med en civilekonomutbildning. Renault äger Dacia, precis som en civilekonom äger övriga ekonomutbildningar.

Spegla status? Check, det är en bil som formligen skriker "jag är inte civilekonom men nästan"
Klimatsmart? Lite check (deras industrier skitar ner Rumänien, men de kan de gott ha de där luffarna)
Trendokänslig? Check, förmodligen den mest okänsliga bilen sedan Volvo 240 DL
Säker? Check - den är väldigt säker för de bilar som krockar med den
Inte tillverkad av tjecker - Check
Lack - Check, som ägare är man ofta lack på den
Bränsleförbrukning - Check, med några reservdunkar kan man åka rätt långt
Skidlucka? - Check, fixar du enkelt på 5 minuter med en motorsåg
Citera
2019-01-23, 03:18
  #11
Medlem
jimmyeditss avatar
Renault Koleos
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback