Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-07-01, 22:03
  #25
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Finns det inte grädde där du bor?

Vissa länder verkar bara ha sötad vispgrädde....
Citera
2019-07-02, 02:09
  #26
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Originalet
Jodå. Gjorde eget smör senast i vintras. Men gott i paket också.

Ah, men dåså.
År 2019 kan man inte ta sådant för givet
Citera
2019-07-05, 23:10
  #27
Medlem
Originalets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Ah, men dåså.
År 2019 kan man inte ta sådant för givet
Dagens ungdom tänker du? Nog för att vara tidig 90-talist, men är man uppvuxen med sunt förnuft klarar man sig fint. Ska ta mig fasen göra eget smör på söndag igen och låta stå i skafferiet. Den största missen de flesta gör är att de tror riktigt smör måste stå kylskåpskallt.
Citera
2019-07-05, 23:23
  #28
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Originalet
Dagens ungdom tänker du? Nog för att vara tidig 90-talist, men är man uppvuxen med sunt förnuft klarar man sig fint. Ska ta mig fasen göra eget smör på söndag igen och låta stå i skafferiet. Den största missen de flesta gör är att de tror riktigt smör måste stå kylskåpskallt.

Ungdomar och ungdomar, vissa av dom jag avser börjar närma sig 45-50 idag
Är inte mycket äldre än dig, men idag kan man inte ta för givet att basal kunskap om diverse är något som nått fram till den genomsnittliga människan.
Citera
2019-07-05, 23:40
  #29
Medlem
Originalets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Ungdomar och ungdomar, vissa av dom jag avser börjar närma sig 45-50 idag
Är inte mycket äldre än dig, men idag kan man inte ta för givet att basal kunskap om diverse är något som nått fram till den genomsnittliga människan.
Tack, jag vet! Vi är få, men vi existerar.
Citera
2019-07-06, 19:56
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kontrarevolutionar
Snus. Julskinka. Såser även om jag styr egna från grunden. Lingonsylt. Kött som inte blir 50% + en pöl med vatten när man lägger den i stekpannan. Systembolaget. Mörkt bröd. Lösgodis. Köttbullar som är färdiga. Soppa på burk.
All typ av skinka som är marinerad och likande istället för det vattniga som finns här. Riktig rostbiff. Mimosasallad. Skagenröra. Smörgåstårta. Landgång. Rökt Makrill. Grillkrydda. kebabpizza. T om Findus potatismos . Stekt strömming med potatismos. Fiskgratäng. Bullens varmkorv. Dill. Semlor. Falukorv. Kanelbullar. Pytt i panna.ärtsoppa.

Ikea och tigerhjälper lite men det är knappt.
Jag håller med om det mesta... Men systembolaget!?! Hur i helskotta kan man sakna det?
Citera
2019-07-06, 20:49
  #31
Medlem
kontrarevolutionars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av industristad
Jag håller med om det mesta... Men systembolaget!?! Hur i helskotta kan man sakna det?

Jag har 4 ölmärken (alla pissöl), 1 cider(torr), 7 whiskeytyper och 5 romtyper, 3 vodkamärken att välja på inom en mils radie i affärerna.


Amazon hjälper lite där men man ska ju inte behöva beställa sånt på nätet.
Citera
2019-07-06, 23:56
  #32
Medlem
Gällande matredskap, saknade jag en riktig pärskalare mest (20 år sedan).

Mat, spisbröd
Citera
2019-07-20, 14:11
  #33
Medlem
Sqeptisks avatar
Saknade ingenting (i matväg) under mina år i utlandet. Tog istället tillfället i akt och frossade i lokala läckerheter.
Citera
2019-09-08, 18:50
  #34
Medlem
Strömming och kexchoklad 🤤
Citera
2019-11-06, 21:15
  #35
Medlem
Gurkmojjs avatar
Bodde tidigare i Kina, nu bor jag i Vancouver (Kanada).

Vart jag än åker så saknar jag alltid svensk pizza och kebabrulle, även om det finns OK alternativ i Kanada så finns det ingenting som det svenska.

Annat är svensk mjölk, västerbottenost, lingongrova, bregott smör, grillchips, julskinka och rödbetssallad.

Kommer säkert komma på en hel drös fler saker senare.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback