Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-06, 03:33
  #1
Medlem
Luness avatar
Ja, som rubriken lyder. Varför görs sprayburkar bara av aluminium istället för PET?
Citera
2019-01-06, 03:48
  #2
Medlem
vilsmelatillnons avatar
För att PET-flaskor inte klarar av trycket?
Citera
2019-01-06, 03:52
  #3
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vilsmelatillnon
För att PET-flaskor inte klarar av trycket?
Hur mycket tryck klarar en PET-flaska? Vad ligger trycket på i en sprayburk?
Citera
2019-01-06, 03:59
  #4
Medlem
vilsmelatillnons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Hur mycket tryck klarar en PET-flaska? Vad ligger trycket på i en sprayburk?

Efter lite googling så klarar en pet-flaska 70 psi (i bästa fall) medan en sprayflaska (aluminium) klarar 265 psi.

Edit: Värt att nämna att jag bara gissar för jag vet inte.
__________________
Senast redigerad av vilsmelatillnon 2019-01-06 kl. 04:03.
Citera
2019-01-06, 08:51
  #5
Medlem
GalFisks avatar
En metallburk klarar även värme och mekanisk åverkan bättre utan att förlora styrkan. Det finns säkert en del krav på tryckkärl som säljs till konsumenter.
Alla sprayburkar jag sett har dessutom varit av stål, inte alu.
Citera
2019-01-06, 10:32
  #6
Medlem
Lysepinnes avatar
PET riskerar att lösas upp av lösningsmedlet i färgen. Finns även risken att en del av färgen/lösningsmedlet diffunderar ut genom plasten över tid.
Citera
2019-01-06, 23:43
  #7
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
En metallburk klarar även värme och mekanisk åverkan bättre utan att förlora styrkan. Det finns säkert en del krav på tryckkärl som säljs till konsumenter.
Alla sprayburkar jag sett har dessutom varit av stål, inte alu.

Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
PET riskerar att lösas upp av lösningsmedlet i färgen. Finns även risken att en del av färgen/lösningsmedlet diffunderar ut genom plasten över tid.
Jag ska göra en egen påfyllningsbar sprayburk, det enklaste vore att ta en vanlig pet-flaska modell mindre, borra ett hål i korken och fixera ett munstycke från en sprayburk med epoxy, sedan fylla flaskan tillhälften med innehåll, skruva på korken och trycksätta med airduster (propan/butan).

Duger inte PET-flaskan för detta? Finns det någon lämplig flaska eller liknande som sluter tätt, som jag kan använda istället? Hade tänkt använda rördelar, men de sluter inte tätt, och är dessutom gjorda i metall som väger mycket.
Citera
2019-01-07, 14:57
  #8
Medlem
Luness avatar
Såhär fast med propan istället för tryckluft https://m.youtube.com/watch?v=_JFeDUenlpA

För att göra flaskan starkare, skulle det räcka att doppa/”måla” den några gånger i epoxy, så den får ett tjockare lager plast? Eller liknande?
Citera
2019-01-07, 18:52
  #9
Medlem
Lysepinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Jag ska göra en egen påfyllningsbar sprayburk, det enklaste vore att ta en vanlig pet-flaska modell mindre, borra ett hål i korken och fixera ett munstycke från en sprayburk med epoxy, sedan fylla flaskan tillhälften med innehåll, skruva på korken och trycksätta med airduster (propan/butan).

Duger inte PET-flaskan för detta? Finns det någon lämplig flaska eller liknande som sluter tätt, som jag kan använda istället? Hade tänkt använda rördelar, men de sluter inte tätt, och är dessutom gjorda i metall som väger mycket.

Jag hade ALDRIG (utom vid flaskraketer) velat ha en trycksatt PET-flaska. Framför allt inte fylld med någon okänd färg + lösningsmedel. Rätt som det är har den exploderat och du har antingen ögonen fyllda med giftig färg eller en väska som droppar... Om du nu ens kan få den tät nog att hålla >1 bar i mer än 30 minuter.

Skulle jag valt någon plast vore de i så fall PVC-rör eller någon tjockare fluorerad polymer som jag VET klarar de lösningsmedel jag ska ha i.

Ska väl också nämnas att skillnaden mellan en hemmabyggd påfyllbar sprayflaska i metall och en rörbomb är nästintill obefintlig...
Citera
2019-01-07, 20:59
  #10
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Jag hade ALDRIG (utom vid flaskraketer) velat ha en trycksatt PET-flaska. Framför allt inte fylld med någon okänd färg + lösningsmedel. Rätt som det är har den exploderat och du har antingen ögonen fyllda med giftig färg eller en väska som droppar... Om du nu ens kan få den tät nog att hålla >1 bar i mer än 30 minuter.

Skulle jag valt någon plast vore de i så fall PVC-rör eller någon tjockare fluorerad polymer som jag VET klarar de lösningsmedel jag ska ha i.

Ska väl också nämnas att skillnaden mellan en hemmabyggd påfyllbar sprayflaska i metall och en rörbomb är nästintill obefintlig...
Om jag istället vill fylla på en vanlig tom sprayburk, ungefär såhär https://m.youtube.com/watch?v=7qD0eJQ-CCM

Finns det någon bra metod att beräkna hur mycket jag ska fylla på? Tål vissa sprayburk högre tryck än andra?
Citera
2019-01-09, 18:14
  #11
Medlem
Lysepinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Om jag istället vill fylla på en vanlig tom sprayburk, ungefär såhär https://m.youtube.com/watch?v=7qD0eJQ-CCM

Finns det någon bra metod att beräkna hur mycket jag ska fylla på? Tål vissa sprayburk högre tryck än andra?

Eftersom du inte kan mäta något så nej, det finns ingen bra metod. Vissa tål säkert högre tryck än andra, men återigen har du inget sätt att mäta vilket resulterande tryck du får. Lär dock stå på burkarna (tror jag) vilket maxtryck de är specade för.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback