Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-01-08, 15:00
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
För mig är fluga något man bär till smoking eller frack. Det är plagg gjorda för fest att det ska sticka ut från vardagens slips.

Dock om man tar en fluga och har en "kostym-kavaj" till så blir det hela en lite pajigt tycker jag. Just att man inte har koll men vill ändå va rolig. Inte koll men rolig blir lite clown.

Var på en classy nyårsfest i år. Där var det många som körde smoking-kavaj eller fest-kavaj och fluga, det var snyggt. Det hörde ihop och visade att man hade koll liksom.

Hellre en smokingkavaj, svarta jeans och fluga. Än en grå kostym och röd fluga eller liknande.

Blir så pajigt att jag mår illa.

Så här kan man köra smoking-kavaj: https://www.google.com/search?q=smok...hH-8pUXxKfoUM:

Så här ser man ut i kostym och fluga:

https://www.google.com/search?q=kost...mv66Qt4IMmyMM:

Riktig tönt

eller vad sägs?
Tycks inte handla om ifall det är smoking eller kavaj utan mannens personliga blick eftersom vissa fall såg förjävligt ut och andra var snyggare. Fluga i guld

https://www.google.com/search?q=fink...&bih=512&hl=sv

Pojkar klär man efter första halvan nittonhundratal stilmässig koppling. Allt handlar nog om helheten i det estetiska intrycket. Jag tänker att på barn så blir ju flugan större eftersom deras huvuden är stora jämfört med kroppen. Kanske handlar lite om mått innan det ser klassiskt ut? Att en vuxen man med större omsorg behöver avgöra allt från skor till egen axel bredd i förhållande till flugan de överväger.
Citera
2019-01-08, 15:04
  #26
Medlem
rostigamazons avatar
En punkare, som gillar att sticka ut
Citera
2019-01-08, 15:18
  #27
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlovad
Tycks inte handla om ifall det är smoking eller kavaj utan mannens personliga blick eftersom vissa fall såg förjävligt ut och andra var snyggare. Fluga i guld

https://www.google.com/search?q=fink...&bih=512&hl=sv

Pojkar klär man efter första halvan nittonhundratal stilmässig koppling. Allt handlar nog om helheten i det estetiska intrycket. Jag tänker att på barn så blir ju flugan större eftersom deras huvuden är stora jämfört med kroppen. Kanske handlar lite om mått innan det ser klassiskt ut? Att en vuxen man med större omsorg behöver avgöra allt från skor till egen axel bredd i förhållande till flugan de överväger.

Hehe du har inte så bra koll på klassisk herrklädsel märker jag.

Jag har inte bedömt huvudena öht utan menar mer klädernas komposition och i vilket sammanhang de används.
Citera
2019-01-08, 15:53
  #28
Avstängd
Juristchefens avatar
Kan det vara så att slips helt enkelt inte gör sig på en rejält fläskig hängbuk?
Dom allra flesta jag någonsin stött på som använt fluga har varit äldre akademiker med enorma gravidmagar.
Har faktiskt aldrig sett en vanlig människa med fluga.
Citera
2019-01-08, 16:18
  #29
Medlem
Pershagen76s avatar
Om man bortser ifrån smokingtillfällen så brukade jag ibland bära fluga om jag var på kontoret under fredagar, förut då jag arbetade som konsult. Kul att sticka ut lite ibland.
Citera
2019-01-08, 16:56
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Hehe du har inte så bra koll på klassisk herrklädsel märker jag.

Jag har inte bedömt huvudena öht utan menar mer klädernas komposition och i vilket sammanhang de används.
Nä, jag kollar bara om kläder klär männen mer än vilken sorts kläder
Citera
2019-01-11, 17:03
  #31
Medlem
ulvvfs avatar
Båda kan vara snygga, men jag tycker nog fluga är snyggare, kanske för det är mindre vanligt. Plus en slips kan komma ivägen och flugan är lättare att sätta på. Jag vet inte vad det säger om personen, det är bara en klädesplagg, men kanske att den som bär en fluga är mer fritänkande (då slips är standard, så då man bär fluga så går man emot normen), eller är han bara lat, men jag tycker det känns extremt generaliserande som inte lär stämma in så ofta.
Citera
2019-01-11, 17:08
  #32
Medlem
Det är något kreativt och nyskapande med människor som bär fluga. Som att man inte är rädd att sticka ut från mängden och vågar vara annorlunda.
Citera
2019-01-11, 17:10
  #33
Medlem
Denoms avatar
Bättre det än folk som bär slips men inte kan knyta en slipsknut, det är bara tvärdumt.
Citera
2019-01-11, 17:12
  #34
Medlem
AttansNedranss avatar
Funderar på att byta slipsen mot plastrong. Undrar vad personlighetsbedömningen blir från flashbackakademin?
Citera
2019-01-11, 18:25
  #35
Medlem
Fluga är fan det mest fula man kan bära, ser fan tom fult ut tillsammans med smoking och frack. James bond och bartenders är fan dom enda som passar i det och möjligtvis även servitörer på fina restauranger. Fluga för mig är synonymt med typ personal som passar upp på andra. Ska man nu ha fluga så ska den bäras i samma färg som själva skjortan för att det ska se bra ut, svart fluga och svart skjorta dvs. Svart fluga till vit frackskjorta funkar också givetvis. Det är totalt uteslutet att bära en fluga till vanlig skjorta med olika typer av standarskrage.
__________________
Senast redigerad av kavalen2 2019-01-11 kl. 18:28.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback