Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-12, 15:03
  #13
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore

Vi vet att hinduismen har en annan tradition av utbyte av idéer än de abrahamtiska, eftersom de främst rör teologiska/filosofiska spörsmål och inte kollektiv underkastelse.
Du har, nog, viss kunskap om hur Hinduismen utvecklats genom rörelser och diskussion om teologi, men du saknar helt klart kunskap om hur de abrahamitiska religionerna utvecklats.

Judendomen har kontinuerligt sedan judarna fördrevs från Israel av romarna haft skriftkunniga som skrivit böcker och diskuterat teologi och dess Torahns praktiska tillämpningar.

Kristendomen har haft en kontinuerlig diskution om hur den rätta tron på Jesus ska vara, vad man bör tro och hur människor ska kunna leva i en personlig gudsrelation genom tron på Jesus.

Muslimer har diskuterat hur Islam ska praktiseras och vilka haditer, nedteckningar av lärares undervisning, som bäst beskriver hur Islam ska praktiseras.

Ps. När jag var i Puri och såg tempelruinerna hade magen pajat ur och jag kunde bara äta bananer utan att kräkas eller rännskita. Då kom en stor aphane och slet sönder min plastpåse med minst 20 bananer och satte sig och åt dem bara en meter från mig. Han hade 5 cm långa hörntänder så jag försökte inte ta tillbaka dem. DS.
Citera
2019-01-12, 15:44
  #14
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du har, nog, viss kunskap om hur Hinduismen utvecklats genom rörelser och diskussion om teologi, men du saknar helt klart kunskap om hur de abrahamitiska religionerna utvecklats.

Judendomen har kontinuerligt sedan judarna fördrevs från Israel av romarna haft skriftkunniga som skrivit böcker och diskuterat teologi och dess Torahns praktiska tillämpningar.

Kristendomen har haft en kontinuerlig diskution om hur den rätta tron på Jesus ska vara, vad man bör tro och hur människor ska kunna leva i en personlig gudsrelation genom tron på Jesus.

Muslimer har diskuterat hur Islam ska praktiseras och vilka haditer, nedteckningar av lärares undervisning, som bäst beskriver hur Islam ska praktiseras.

Ps. När jag var i Puri och såg tempelruinerna hade magen pajat ur och jag kunde bara äta bananer utan att kräkas eller rännskita. Då kom en stor aphane och slet sönder min plastpåse med minst 20 bananer och satte sig och åt dem bara en meter från mig. Han hade 5 cm långa hörntänder så jag försökte inte ta tillbaka dem. DS.
Ja, precis som du säger så har man haft en intern utveckling, men inte ett utbyte sinsemellan.

Det jag menade är just att de indiska filosofierna har kunnat diskuterat med varandra och uvecklats på varsitt håll ändå, medan precis som du beskriver så manar de abrahamitiska traditionerna till underkastelse inom de egna leden. Anledningen antagligen för att de är gravt politiserade.

Ps, har varit med om liknande i Vrindavan, där apor snor saker som du sedan får "köpa" tillbaka av dem med bananer ds.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback