Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-01-06, 16:34
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Fakta under vissa förutsättningar, och fakta som anses vara testade eller observerade enligt vetenskapligt godtagbara metoder. Vilket idag ofta inte kan tas för givet.

"Den allmänna gaslagen säger inte att en bestämd cykelpump absolut kommer att bli varm när trycket ökar /dvs när man pumpar/. Inte ens entropilagen säger att entropin i universum på många triljoner års sikt måste utmynna i ett dött tillstånd av låg och utspridd energi, bara att under nu kända förutsättningar kommer den att göra det."

- Lars Gustafsson, Den onödiga samtiden (brevväxling/essäbok skriven tillsammans med Jan Myrdal, 1974, på en nivå skyhögt över dagens kulturjournalistik)

Frågan är hur högt man ska lägga ribban i sammanhanget?
Citera
2019-01-06, 19:17
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluxamera
Frågan är hur högt man ska lägga ribban i sammanhanget?


Du resonerar som om "sanningen" var en och odelbar, men saken är förstås den att sanning (eller ofta: trovärdiga antaganden som kan göras mer eller mindre säkerställda) är olika svår att nå fram till på olika områden. I riktigt sträng mening är det bara inom matematik och exakt naturvetenskap som vi kan bevisa saker (via naturlagar och standardiserade experiment) men på andra områden kan man förvissa sig om sakförhållanden och samband på litet olika nivåer, och det kan vara mer eller mindre svårt att göra, men det handlar ändå om sådant som kan kallas sanning i en viss fråga.
Citera
2019-01-06, 19:21
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Du resonerar som om "sanningen" var en och odelbar, men saken är förstås den att sanning (eller ofta: trovärdiga antaganden som kan göras mer eller mindre säkerställda) är olika svår att nå fram till på olika områden. I riktigt sträng mening är det bara inom matematik och exakt naturvetenskap som vi kan bevisa saker (via naturlagar och standardiserade experiment) men på andra områden kan man förvissa sig om sakförhållanden och samband på litet olika nivåer, och det kan vara mer eller mindre svårt att göra men det handlar ändå om sådant som kan kallas sanning i en viss fråga.

Tvärtom, annars hade jag inte kunnat tala om någon ribba som ska läggas på någon rimlig nivå.
Citera
2019-01-06, 19:27
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluxamera
Tvärtom, annars hade jag inte kunnat tala om någon ribba som ska läggas på någon rimlig nivå.


Att lägga ribban på någon viss nivå - samma nivå för all media - är en ren hypotes från din sida. I verkligheten riktar sig olika mediesegment till olika grupper med olika kvalifikationer och olika intelligensnivå (sjaskiga kvällstidningar. Star Wars eller billig propaganda-tv riktar sig inte till samma slags läsare som t ex Le Monde eller The Economist) och olika ämnen, olika vetenskapliga fält har också klart olika sätt att etablera bevisad kunskap och säkra "sanningar".
Citera
2019-01-06, 19:35
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Att lägga ribban på någon viss nivå - samma nivå för all media - är en ren hypotes från din sida. I verkligheten riktar sig olika mediesegment till olika grupper med olika kvalifikationer och olika intelligensnivå (sjaskiga kvällstidningar. Star Wars eller billig propaganda-tv riktar sig inte till samma slags läsare som t ex Le Monde eller The Economist) och olika ämnen, olika vetenskapliga fält har också klart olika sätt att etablera bevisad kunskap och säkra "sanningar".

Det är åtminstone en förenkling att tala om att lägga ribban på en nivå, men jag talar främst om massmedia som riktar sig till den stora massan. Som eventuellt inte kan hantera sanningen på högre nivå än den för tillfället framförs. Utöver det säger jag inte emot dig.
__________________
Senast redigerad av fluxamera 2019-01-06 kl. 19:44.
Citera
2019-01-06, 20:00
  #42
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Medierna drivs av ekonomiska och/eller politiska skäl, inte av strävan efter sanning eller granskning. Mediernas uppdrag från ägarna är att leverera drama, de är alltså dramafabriker, inte "nyheter" eller "sanning".
Ja. De är främst dramafabriker. Det verkar vara en naturlag.
Ändå ser man skillnader mellan olika kulturer. I de franska, tyska och finländska samhällena görs en tydligare åtskillnad mellan "folk" och "elit", där den senare ser sig själv som nationens bärande skikt. Det gör att det finns ett något större intresse, från "eliten" alltså, för saklig information. Dramatiserande media ses som folkliga.

Hur vet jag det?
Har arbetat många år för en fransk arbetsgivare, med många franska arbetskamrater. Mina närmsta vänner bor i Tyskland. Har själv bott i Finland. Jag yttrar mig därför inte alls om länder generellt. Jag bara jämför Sveriges kultur med tre länder jag råka känna till.


Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Dan Josefssons bok: Välkommen till Dramafabriken
http://josefsson.net/boecker/118-bokdranafabriken.html
"Den som vill fortsätta att lyssna på 'Dagens Eko', titta på TV-nyheterna eller läsa tidningen utan att känna lukten av icke renhårig journalistik, bör hålla sig borta från denna bok."
Veronica Hörnell, Svenska Journalen
Boken är kanske lite ojämn. Eller också är felet att jag inte är marxist. Men jag gillar ETC just för att de har en ambitionsnivå som är lite utöver det vanliga - ...för svenska förhållanden!
Citera
2019-01-06, 20:20
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ja. De är främst dramafabriker. Det verkar vara en naturlag.
Ändå ser man skillnader mellan olika kulturer. I de franska, tyska och finländska samhällena görs en tydligare åtskillnad mellan "folk" och "elit", där den senare ser sig själv som nationens bärande skikt. Det gör att det finns ett något större intresse, från "eliten" alltså, för saklig information. Dramatiserande media ses som folkliga.

Hur vet jag det?
Har arbetat många år för en fransk arbetsgivare, med många franska arbetskamrater. Mina närmsta vänner bor i Tyskland. Har själv bott i Finland. Jag yttrar mig därför inte alls om länder generellt. Jag bara jämför Sveriges kultur med tre länder jag råka känna till.

Boken är kanske lite ojämn. Eller också är felet att jag inte är marxist. Men jag gillar ETC just för att de har en ambitionsnivå som är lite utöver det vanliga - ...för svenska förhållanden!

Funderar på att flytta till Österbotten om några år när barnen flugit ut. Vi har bott i Asien i 15 år och kulturchocken var inte nådig när vi kom tillbaks till Sverige 2016. Det finns så lite praktisk yttrandefrihet för en svensk "kulturkonservativ". Man får klaustrofobisk andnöd i möten med svenskar.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback