Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-05, 00:54
  #1
Medlem
Herr-Greens avatar
Tjenare!

Jag och ett par polare håller på och planerar en längre resa som förhoppningsvis bär av den kommande hösten. Tanken är att vi flyger ner till Nya Zealand för att sedan resa vidare till Australien, Indonesien, fortsätta norrut genom Malaysia och Singapore samt avsluta med Indokina (Thailand, Laos, Kambodja, Vietnam).

När jag läst igenom kraven som finns för inresa i dessa länder så märker jag dock att i stort sett alla länder på vår lista vill att man antingen redan vid check-in/boarding eller i tullen ska kunna uppvisa någon form av bevis att man planerar att lämna landet, typ en flygbiljett ut ur landet. I just Australiens och Nya Zealands fall är det inga problem då vi ändå planerar att lämna dessa länder med flyg.

Men därefter så blir det krångligt med dessa krav på biljett ut ur landet, då vi inte vill ha några "strikta" planer på när vi tänker lämna ett land och fortsätta till nästa. Dessutom så känns det helt ärligt tråkigt att behöva flyga mellan varje land, det känns ju betydligt roligare att faktiskt korsa gränsövergången mellan typ Vietnam och Kambodja till fots istället för att sitta på ett flyg. Har sökt runt lite och tittat på lite olika sidor som t.ex bestonwardticket.com som för en billig peng säger sig kunna fixa en avbokningsbar flygbiljett ut ur landet man tänker resa till, som man bara kan visa upp om någon frågar efter det. Är det någon som har erfarenhet av denna eller liknande tjänster? Eller någon som har andra tips på hur man enkelt "kringgår" dessa regler?

Tack på förhand!
Citera
2019-01-05, 12:31
  #2
Medlem
Antar att ni kommer flyga mellan Nya Zeeland till Australien och Indonesien?
De biljetterna kommer ni nog behöva ha bokade eller i a f förbokade med avbokningsskydd om ni
väljer att stanna längre. Kolla visumregler för dessa länder.

Sen om ni tar landvägen från Indonesien och vidare norrut till de länder du räknade upp, så går det att korsa gränser landvägen utan krav på utresebiljett, dock så gäller olika längder på giltighet för visum i dessa länder. Det kan vara värt att kolla upp också. Kommer stå på visumet om inte annat, men kan vara bra att ha koll på innan för att veta vad som gäller.

Har själv aldrig haft problem med att jag skulle ha utresebiljett för att korsa gränser landvägen i SEA.
NZ och AUS har jag aldrig besökt så vet inte exakt, men de brukar vara rätt grundliga innan de släpper in en i landet. Det har jag sett på tv

PS. Deklarera all mat ni tar med er till Australien!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3007762

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback