Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-05, 17:30
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arga.Apan
Nej att springa runt i butiker var bland det tråkigaste och mest frustrerande nödvändiga onda som fanns i mitt liv innan internet.
Vid internet så blir storleken helt fel?
Nej i normalfallet vet man sin storlek. Jag har Medium i allt utom kalsonger, 42 i skor, 32/30 i jeans, 38-39 i skjortor beroende på passform. inte så svårt. Om det inte passar eller man ångrar sig skickar man helt enkelt tillbaka paketet så är det inte mer med det.
Varför har det blivit så här
För att mänskligheten har en tendens att försöka effektivisera sig själv. E-handel är mer bekvämt och framförallt mer effektivt vilket givetvis sänker priset.

Om du vill gå tillbaka till att springa runt i butik varför stanna där? kan vi inte bara gå tillbaka till att handla in natura om vi ändå håller på?

Det beror på vart man köper Medium är ganska lätt. Försöker du köpa från utländska affärer blir det betydligt svårare! Och med bild manipulation så får du en vara som inte stämmer! Både storleks mässigt och kvalitet.
Internet öppnar upp för fake klädder också.

Det är inte bara att skicka tillbaks varan är ett jidder..

Vilka affärer har du köpt online från?

Varje plagg är anorlunda Har två lädder jackor från samma företag 54 är lite liten men en 52 passar perfekt:/
__________________
Senast redigerad av Vidarquintar 2019-01-05 kl. 17:41.
Citera
2019-01-05, 22:04
  #14
Medlem
Arga.Apans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidarquintar
Det beror på vart man köper Medium är ganska lätt. Försöker du köpa från utländska affärer blir det betydligt svårare! Och med bild manipulation så får du en vara som inte stämmer! Både storleks mässigt och kvalitet.
Internet öppnar upp för fake klädder också.

Det är inte bara att skicka tillbaks varan är ett jidder..

Vilka affärer har du köpt online från?

Varje plagg är anorlunda Har två lädder jackor från samma företag 54 är lite liten men en 52 passar perfekt:/
Jag har aldrig haft problem med att returnera de få gånger jag velat ångra köpet. Senaste köpet jag returnerade var en jacka från sneakers n stuff vill jag minnas.
Citera
2019-01-06, 09:26
  #15
Medlem
Gasparos avatar
Hatar att handla online trots att jag gör det ibland. Det är nästan alltid sådant som jag har köpt innan i en ny färg så jag vet att det passar. Vill se färgen och känna på tyget i verkligheten.
Citera
2019-01-06, 10:05
  #16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 251
Det stora problemet och orsaken till butiksdöden, är att folk numera går in i en fysisk butik och provar ut storlekar, kollar kvalitét och funktion mm. för att sedan gå raka vägen hem och googla fram den billigaste nätbutiken. De utnyttjar alltså fysiska butiker för att sedan snuva dem på köpet och få varan billigare från någon som inte har kostnader för lagerhållning och personal. Självklart är det inte hållbart och det går tyvärr inte att stoppa heller.

Å andra sidan har handeln i decennier, för att inte säga århundraden tidigare blåst konsumenterna genom att ta ut obscena pålägg bara för att folk inte varit pålästa. Näthandeln kommer bara öka och showrooms dit man kan gå och prova för att sedan lägga sin beställning online är framtiden.

Själv köper jag troligen 80% av mina kläder online vid det här laget, det är när man verkligen vill prova ut något som köp sker i butik - förutsatt att de har produkten hemma då vilket ofta inte är fallet eller så har de den inte i den färg man vill ha - Den enda egentliga konkurrensfördel fysisk handel kan ha är lagerhållning och blixtsnabb leverans. Då kan man ta extra betalt.
Citera
2019-01-06, 10:08
  #17
Medlem
Snart har vi alla en 3D scannad modell av vår kropp i datorn/mobilen och då är det bara att ladda upp den till farbror Google och låta tekniken välja storlek.
Citera
2019-01-06, 16:22
  #18
Medlem
Zlatan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det kommer definitivt att bli färre klädbutiker men försvinna helt gör de nog inte. Trots allt är det många kunder som uppskattar att kunna prova och klämma på kläderna innan de gör ett köpt, något som uppenbart inte är möjligt att göra online.
Dessutom blir det nog så att mer exklusiva och dyrare klädaffärer blir kvar men skräpställen som tex H&M kommer nog att i princip försvinna som fysisk butik med endast någon show room i större städer och sedan bara webshop.

Att HMs butiker skulle försvinna inom en snar tror jag knappast med tanke på hur pass billigt det är. Brukar alltid vara mycket folk i butikerna, framförallt utomlands. Tror snarare att affärer som MQ, Brothers och JC ligger risigt till. Alltså butiker som inte klassas som "lyxmärken" men som samtidigt är mycket dyrare än HM.
Citera
2019-01-06, 16:34
  #19
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan.
Att HMs butiker skulle försvinna inom en snar tror jag knappast med tanke på hur pass billigt det är. Brukar alltid vara mycket folk i butikerna, framförallt utomlands. Tror snarare att affärer som MQ, Brothers och JC ligger risigt till. Alltså butiker som inte klassas som "lyxmärken" men som samtidigt är mycket dyrare än HM.

Du hänger nog inte riktigt med tror jag, det har stått en hel del i pressen om H&M:s planer på att lägga ner en stor del av sina fysiska butiker. Inom försäljning som i de flesta andra affärer handlar det om marginaler. Skräpbutiker som H&M har pyttesmå marginaler på sin försäljning och har allt att vinna på att flytta så stor del av den till onlinebutiken.
Citera
2019-01-06, 17:58
  #20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du hänger nog inte riktigt med tror jag, det har stått en hel del i pressen om H&M:s planer på att lägga ner en stor del av sina fysiska butiker. Inom försäljning som i de flesta andra affärer handlar det om marginaler. Skräpbutiker som H&M har pyttesmå marginaler på sin försäljning och har allt att vinna på att flytta så stor del av den till onlinebutiken.

Fast det där stämmer inte, HM brukar lyftas som exempel när man snackar stora marginaler. Importerar billigt tillverkade plagg och slänger på minst ett par hundra procent. Det går nog ingen nöd på dem även om de säkert kommer stänga en del butiker i takt med att de tappar försäljning till nätet.
Citera
2019-01-06, 18:07
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Snart har vi alla en 3D scannad modell av vår kropp i datorn/mobilen och då är det bara att ladda upp den till farbror Google och låta tekniken välja storlek.

Intressant. Hur och var kommer scanningen att göras ? Då kan man få se sin kropp i hologram också ?
Kanske inte så roligt för alla ?
__________________
Senast redigerad av Filantrop007 2019-01-06 kl. 18:49.
Citera
2019-01-06, 18:13
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Intressant. Hur och var kommer scanningen att göras ? Dä kan man få se sin kropp i hologram också ?
Kanske inte så roligt för alla ?

Ja det är frågan. Pressbyrån kanske, eller biblioteket?
Det skulle ju kunna vara en framtida affärsidé att skanna folk annars.
Redan idag finns cykelhjälmar som man kan få specialgjorda efter sitt huvud.
Men då måste man åka till London och få pallet skannat.
Drygt 3000 spänn går hjälmen på så inte överdrivet dyrt ändå.
Citera
2019-01-06, 19:06
  #23
Medlem
RZLAs avatar
Det är såklart tråkigt om en masssa butiker slår igen, innerstan kommer nog bli mindre levande då. Samtidigt handlar jag mycket av mina kläder på nätet, det är praktiskt att sitta hemma framför datorn, utbudet är gigantiskt, det är ofta lite billigare än att handla i en fysisk butik och det är kul att vänta på paketen som jag går och hämtar ut sedan.

Nakdelen är så klart att man inte kan prova kläderna innan köpet utan man måste returnera dem vilket tar lite tid. Av den anledningen köper jag alltid skor och jeans i vanliga affärer, så att jag kan prova ut kläderna innan jag köper dem.
Citera
2019-01-07, 00:15
  #24
Medlem
Gör 70% av alla inköp i butik då jag tycker det är helt hopplöst att hitta rätt storlek. Dessutom får man ingen känsla för passform eller tygets kvalitet.

När jag har köpt något vill jag ha det omgående och inte efter några dagar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback