Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-05, 00:25
  #1
Medlem
Är VB.NET svårt (tidskrävande) att lära sig som nybörjare i språket?

Har sedan innan goda kunskaper i VBA, så kan detta språk på en bra nivå.

Tar det lång tid att bli bra på VB.NET, om man kan VBA?
Citera
2019-01-05, 00:40
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Får man fråga varför du vill lära dig just det språket. Vad skall du ha det till? Om du vill ha det för att söka jobb så finns det absolut ingen som anställer någon som programmerar VB.NET.

Men det borde inte vara något konstigt för dig att lika gärna gå över till C#, som är ett populärt språk och funkar till det mesta.
Citera
2019-01-05, 00:42
  #3
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Vissa saker som funktions-anrop kan du ta med dig rakt av, men det viktigaste är att du får in .Net-tänket.

Definiera lång tid?
Definiera bra?
Citera
2019-01-05, 00:44
  #4
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det handlar inte så mycket om språket som att om du förstår objektorienterad programutveckling på riktigt. Du måste ha en djup förståelse/kunskap om detta. VB.NET är bara en sämre variant av C#, baserat på .NET-platformen.

Lite basal kunskap i VBA via Excel räcker tyvärr inte.
Citera
2019-01-05, 20:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Får man fråga varför du vill lära dig just det språket. Vad skall du ha det till? Om du vill ha det för att söka jobb så finns det absolut ingen som anställer någon som programmerar VB.NET.

Men det borde inte vara något konstigt för dig att lika gärna gå över till C#, som är ett populärt språk och funkar till det mesta.

Det finns det väl? Ser ofta systemutvecklingstjänster mm. som efterfrågar VB.NET (i regel både detta språk och C#).
Citera
2019-01-05, 20:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
Vissa saker som funktions-anrop kan du ta med dig rakt av, men det viktigaste är att du får in .Net-tänket.

Definiera lång tid?
Definiera bra?

Med bra menar jag egentligen inte några expertkunskaper, snarare hyfsade baskunskaper för att bygga egna applikationer samt enklare kalkylprogram mm.

Hur lång tid pratar vi för att förvärva ok baskunskaper?
Citera
2019-01-05, 20:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det handlar inte så mycket om språket som att om du förstår objektorienterad programutveckling på riktigt. Du måste ha en djup förståelse/kunskap om detta. VB.NET är bara en sämre variant av C#, baserat på .NET-platformen.

Lite basal kunskap i VBA via Excel räcker tyvärr inte.

Ok, vad är det jag måste träna in mer exakt?

Kan det mesta om VBA (Loopar, IF, Select Case, bygga funktioner, inputs, application/worksheet functions, mm.), du tror inte att flera av dessa kunskaper kan "lyftas in" i .NET?
Citera
2019-01-07, 00:06
  #8
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitenTekopp
Ok, vad är det jag måste träna in mer exakt?

Kan det mesta om VBA (Loopar, IF, Select Case, bygga funktioner, inputs, application/worksheet functions, mm.), du tror inte att flera av dessa kunskaper kan "lyftas in" i .NET?
Det är nog mest OOP / OOA / OOD som du måste förstå grunderna i. VBA har jag aldrig kört men jag ser att det är väldigt likt VB6 som jag körde en gång i tiden. Övergången till VB.Net var absolut inga problem för mig, men då kunde jag redan den objektorienterade biten från både VB6, Lisp, C++ och Java.

Lär dig grunderna i objektorienterad programmering så ska det inte vara några större problem att proppa in dina gamla VBA-kunskaper och jobba vidare med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback