Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-20, 13:52
  #121
Moderator
Allaballawallas avatar
Vad tror TS om BCE (Before Common Era) och CE (Common Era)?

Vad dessa uttryck spelar på är det normativa och inte de religiösa aspekterna kopplade till den tideräkningen som generellt sett används på den här planeten.

Visst funkar det att, istället för att säga att det är 2019 CE som gäller i år, gå "all in" på att det faktiskt är Urgluuhg 879345,4 nu och att nästa år (Som kanske infaller när som helst.) är Bjuppwe 66734518,91; men då kan man ju även räkna med att inte bli tagen på allvar...
Citera
2019-02-20, 15:31
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Vad bra, då vet jag att ni allihopa erkänner att profeten Jesus föddes för ungefär 2019 år sedan.
Vi ”erkänner” väl lika mycket att Jesus är Guds son?
Om Jesus bara varit profet inom kristendomen så kanske vi haft annan tidsräkning.
Citera
2019-02-22, 01:43
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
NT är ett historiskt dokument som av historiker har använts för att fastställa Jesu ålder, vare sig du anser att NT är Guds ord eller inte.

Att det skulle vara exakt 2019 år sedan har man ju dock inte påvisat. Ganska relevant för trådämnet.

Sen är det ju inte alls så att det är en färdig fråga huruvida denne Jesus existerade eller inte. Det råder en hel del tvivel om detta bland olika historiker. Hur som helst ganska ointressant för min del. Att han kunde gå på vatten och trolla fram vin är givetvis mest troligt bara fantasier, vare sig han fanns eller inte.
Citera
2019-02-22, 01:46
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Jag är muslim, dagen du talar om heter al khamis (den femte dagen).

Givetvis. Kom ihåg att alltid använda denna benämning, så du inte råkar erkänna Tors existens.
Citera
2019-03-04, 12:07
  #125
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Ateister, vilket år är det nu?

Ni skriver under på att Jesus föddes för drygt 2000 år sen varje gång ni signerar dokument med namn och datum.
Vad har ni att säga till ert försvar?

För det första så kan man vara a-teist och ändå vara av uppfattningen att det kan ha sannolikt existerat en historisk person som hette Jesus för ca 2000 år* sedan vars lärjungar kallade honom “Kristus” och skapade den religion som vi idag kallar för “kristendom”, precis som man kan vara a-teist och ändå tro att det sannolikt fanns en historisk person som hette Muhammed som grundade Islam för ca. 1400 år sedan, eller som icke-Buddhist finna det sannolikt att för ca 2500 år sedan fanns en historisk person som hette Siddharta Gautama och som grundade Buddhismen. Så vad har a-teism har med saken att göra?

För det andra, även om Jesus hypotetiskt var en mytologisk figur och dagens kalender baserar sig på denna mytologi, så spelar det ingen roll. Vad som är viktigt för kommunikationens skull är att samhället har samma referenspunkter och definitioner då man uttrycker tid. Huruvida de baserar sig på mytologier, verkliga historiska händelser, referenspunkt som man bestämmer med ett tärningskast eller referenspunkt som inte korresponderar till någon mytologi eller historisk händelse spelar ingen roll. Så när jag säger att i år är 2019, säger jag implicit att det är år 2019 e.Kr. enligt den Gregorianska kalendern. Och jag använder den Gregorianska kalendern av praktiska skäl, eftersom det är den kalendern som övriga samhället använder. Jag uttrycker inte hur jag förhåller mig till huruvida Jesus ur ett historiskt perspektiv verkligen föddes 2019* år sedan eller inte.

Vi har veckodagar som är uppkallade efter vikingagudar, månader som är uppkallade efter Romerska gudar etc. Finner du t.ex. det problematiskt att säga att en veckodag är onsdag, eller säga att en månad är mars? Ovanstående inlägg är analogt med följande påstående:

“Ni som inte tror på guden Oden (låt oss kalla er a-Odenister), vilken veckodag är det om ett par dar? Ni skriver under på att en veckodag är guden Odens dag varje gång ni påstår att en veckodag är onsdag. Vad har ni att säga till ert försvar?”
________

*Som kuriosa kan nämnas att om man tar NT bokstavligt angående när Jesus påstås ha fötts så föddes han under Herodes den stores regering. Enligt historieböckerna dog Herodes ca 4 f.Kr. Detta innebär det att om man utgår från bibeln och när Herodes enligt historieböckerna dog så föddes inte Jesus bokstavligen för 2019 år sedan, utan det är några år längre tillbaks. Jesus föddes med andra ord enligt bibeln några år f.Kr.
__________________
Senast redigerad av qbit 2019-03-04 kl. 12:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback