Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-04, 18:21
  #1
Medlem
kakelpannas avatar
Jag funderar på om vårat hörselsystem kan plocka upp rena toner. T.ex. höra en 440 Hz ton utan att några andra hörselhår i hörselsnäckan resonerar.

En (A) 440 Hz ton bör resonera med hörselhåren för (B) 880 Hz. Men när jag spelar 440 Hz så hör iallafall inte jag någon 880 Hz ton.

Spelar jag A och B så hör jag två distinkta toner.

Har det att göra med hur hurselsnäckan är utformad? Några idéer?
Citera
2019-01-04, 18:27
  #2
Medlem
Expohunters avatar
Vet inte riktigt vad du menar. Men eftersom jag är utbildad ljudtekniker och jobbat med akustik och musikproduktion av det tekniska slaget i många år kanske jag kan ge någon form av svar. Om jag förstod frågan.

Vad du kallar rena toner är antagligen det vedertagna begreppet om dur och moll-skalan? Det finns inga toner eller ljud utan undertoner. Det beror på att ljud är luftvågor, vibrationer. Det är en rent fysisk fråga.
Citera
2019-01-04, 18:37
  #3
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Vet inte riktigt vad du menar. Men eftersom jag är utbildad ljudtekniker och jobbat med akustik och musikproduktion av det tekniska slaget i många år kanske jag kan ge någon form av svar. Om jag förstod frågan.

Vad du kallar rena toner är antagligen det vedertagna begreppet om dur och moll-skalan? Det finns inga toner eller ljud utan undertoner. Det beror på att ljud är luftvågor, vibrationer. Det är en rent fysisk fråga.
Som jag ser det menar han att oavsett vilken ton som spelas, så borde även övertonen höras.

Typ som om du har en aukustisk gitarr bredvid elgitarrförstärkaren; spelar man öppen A-sträng så kommer det sannolikt att plockas upp ordentligt av den aukustiska.
Får man samma effekt även om man spelar en ton med halva frekvensen?

Och för att återkoppla till grundfrågan:
Om det händer en gitarr, varför händer det inte i örat?
Eller är det för subtilt för att märkas?
Citera
2019-01-04, 19:04
  #4
Medlem