Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-04, 10:46
  #1
Medlem
Hej! Kan någon förklara sambandet mellan dom olika börsernas upp och nedgångar i förhållande tlll ned/uppgångar i fonder som man kan äga? Jag blir inte riktigt klok på detta, naturligtvis är jag okunnig och nybörjare. Det jag ser är ju att specifikt Dow Jones påverkar mina fonder, dvs går Dow jones ner går mina fonder ner. Men inte alltid. Det är just detta jag är lite förvirrad av. Är det alltså både hur dom enskilda företagen där fonden har aktier i går samt också index på en specifik börs som påverkar? Dessa kan slå mot varandra?

Vore intressant med en kort förklaring till vilka parametrar som påverkar fonderna.
Citera
2019-01-04, 11:12
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massatassa
Hej! Kan någon förklara sambandet mellan dom olika börsernas upp och nedgångar i förhållande tlll ned/uppgångar i fonder som man kan äga? Jag blir inte riktigt klok på detta, naturligtvis är jag okunnig och nybörjare. Det jag ser är ju att specifikt Dow Jones påverkar mina fonder, dvs går Dow jones ner går mina fonder ner. Men inte alltid. Det är just detta jag är lite förvirrad av. Är det alltså både hur dom enskilda företagen där fonden har aktier i går samt också index på en specifik börs som påverkar? Dessa kan slå mot varandra?

Vore intressant med en kort förklaring till vilka parametrar som påverkar fonderna.

Olika index består av olika aktier. Olika fonder består av olika aktier. Du tex äger en svensk småbolagsfond ska du kolla på ett svenskt småbolagsindex. Om du äger en amerikansk fond ska du kolla på ett amerikanskt index. Det enda som spelar roll för dig är hur de enskilda företagen som din fond äger aktier i går. Dock kommer de korrelera med övriga aktiemarknaden.
Citera
2019-03-25, 10:47
  #3
Medlem
Men kan man alltså generellt säga att oavsett hur bra ett företags aktie går (uppåt i värde), om börserna går ner spelar det ingen roll alltså? Då går dom ner oavsett?
Citera
2019-03-25, 15:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massatassa
Men kan man alltså generellt säga att oavsett hur bra ett företags aktie går (uppåt i värde), om börserna går ner spelar det ingen roll alltså? Då går dom ner oavsett?
Att en fond har hundratals aktier är inte alls ovanligt, därmed spelar en enskild aktie mindre roll. Detta är hela tanken med ”vanliga” fonder, som enligt lag skall ha minst 16 enskilda värdepapper. Andelsförhållandet mellan aktierna i fonden är även det reglerat.

Sen finns det såklart fonder ned negativ korrelation med aktiemarknaden, alltså som går åt motsatt håll.
Citera
2019-03-25, 21:15
  #5
Medlem
Citat:
Det jag ser är ju att specifikt Dow Jones påverkar mina fonder, dvs går Dow jones ner går mina fonder ner. Men inte alltid.
Detta beror på att dollarkursen ändrats i förhållande till kronan.
Citera
2019-03-26, 17:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Detta beror på att dollarkursen ändrats i förhållande till kronan.
Dow skall återspegla den amerikanska ekonomin är det tänkt. Har inte ett jävla jota att göra med USD/SEK. Ingenstans har TS ens sagt att hans fond handlas i USD.

Sen kan det vara så att TS har en globalfond, som givetvis har extremt stark korrelation med USA. Det mesta har korrelation med USA.
Citera
2019-03-26, 21:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massatassa
Hej! Kan någon förklara sambandet mellan dom olika börsernas upp och nedgångar i förhållande tlll ned/uppgångar i fonder som man kan äga? Jag blir inte riktigt klok på detta, naturligtvis är jag okunnig och nybörjare. Det jag ser är ju att specifikt Dow Jones påverkar mina fonder, dvs går Dow jones ner går mina fonder ner. Men inte alltid. Det är just detta jag är lite förvirrad av. Är det alltså både hur dom enskilda företagen där fonden har aktier i går samt också index på en specifik börs som påverkar? Dessa kan slå mot varandra?

Vore intressant med en kort förklaring till vilka parametrar som påverkar fonderna.
En aktiefond består av flera olika aktier i olika mängder, fondens värde är till 100% baserat på värdet av dess aktieinnehav.
Består en hypotetisk fond till 100% av Swedbank-aktier kommer fondens kurs exakt att följa Swedbank-aktiens kurs. Består den av 50% Swedbank och 50% Handelsbanken kommer dess kurs vara medelvärdet av de två aktiernas kurser.

Index är ett medelvärde av de aktier som valts att representera en specifik aktiemarknad. Exempelvis "Sverige index", vilket består av ett urval aktier som ska representera Sveriges aktiemarknad på Stockholmsbörsen. Har du en Sverige Indexfond kommer den ha ungefär samma urval av aktier som det index fonden följer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback