Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-04, 02:22
  #1
Medlem
IMBILDENs avatar
Vad tillhör jägarna för samhällsklass egentligen?

Vad är sinnebilden för en jägare i dagens Sverige år 2019?
Är det en bonnläpp i Helly-Hansen som dricker hembränt och Norrlands guld, eller är det en greve med knästrumpor, tweedkavaj och hatt med fjäder i?

Tänker ni på det här?

http://www.mynewsdesk.com/se/united-...billies-585115

Eller det här?

https://www.svenskdam.se/kungligt/pr...ed-sina-soner/
Citera
2019-01-04, 02:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad tillhör jägarna för samhällsklass egentligen?

Vad är sinnebilden för en jägare i dagens Sverige år 2019?
Är det en bonnläpp i Helly-Hansen som dricker hembränt och Norrlands guld, eller är det en greve med knästrumpor, tweedkavaj och hatt med fjäder i?

Tänker ni på det här?

http://www.mynewsdesk.com/se/united-...billies-585115

Eller det här?

https://www.svenskdam.se/kungligt/pr...ed-sina-soner/

Båda finns och allt däremellan, det finns hundratusentals jägare i Sverige dom flesta helt vanliga Svensson, glesbygdsbor och norrlänningar är nog lite överrepresenterade.
Citera
2019-01-04, 02:30
  #3
Avstängd
Rotschildjugends avatar
Greven som jagar gör det väl som hobby mer.

Tror det mer lutar åt CAMO kläder. Hemkört och Norrlands guld

Har ett otaligt antal vänner från städer med jaktlicens och vapen men som aldrig jagat. Har sjäkv ingen licens men jagar när andan faller på.
Citera
2019-01-04, 03:00
  #4
Medlem
arbetarklass i glesbygd, men också medelklass i storstad. jag tror båda är lika vanliga
Citera
2019-01-04, 12:24
  #5
Medlem
Jag jagar mycket och åker mycket på bjudjakter och där är alltifrån bondläppar till folk på kommunen och VDs på storföretag. Jägarna finns bland alla samhällsklasser där normala Svensson säkert är den största delen av dessa
Citera
2019-01-04, 13:27
  #6
Medlem
Som tidigare nämnts så är det olika.. Från knegare på landsbygden till adelsfolk med knästrumpor, och allt däremellan.

Vill man jaga mycket så brukar det kosta på..
Jag har själv fått lägga jakten på hyllan ett tag pga att ekonomin inte tillåter dyra arrenden, ammunition, vapen, långa bilresor osv just nu.

Det är alltså mer välbärgat folk än fattiga som jagar.
Citera
2019-01-04, 13:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lajku
Som tidigare nämnts så är det olika.. Från knegare på landsbygden till adelsfolk med knästrumpor, och allt däremellan.

Vill man jaga mycket så brukar det kosta på..
Jag har själv fått lägga jakten på hyllan ett tag pga att ekonomin inte tillåter dyra arrenden, ammunition, vapen, långa bilresor osv just nu.

Det är alltså mer välbärgat folk än fattiga som jagar.

Det är oftast dyrt att jaga speciellt om man arrenderar, det finns dock dom som jagar billigt t.ex. en glesbygdsbo som ärvt några hektar skogsmark som ger jakträtt i ett stort VVO ofta kan även bössor m.m. ärvts eller köpts billigt, detta är relativt vanligt i yttre glesbygden där det är mer vanligt att en vuxen man jagar än att han inte gör det.
Citera
2019-01-04, 13:43
  #8
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lajku
Som tidigare nämnts så är det olika.. Från knegare på landsbygden till adelsfolk med knästrumpor, och allt däremellan.

Vill man jaga mycket så brukar det kosta på..
Jag har själv fått lägga jakten på hyllan ett tag pga att ekonomin inte tillåter dyra arrenden, ammunition, vapen, långa bilresor osv just nu.

Det är alltså mer välbärgat folk än fattiga som jagar.

Kan det vara så att det är mer bonnläpparna på landet som jagar och mer övre medelklass eller till och med överklass i och runt städerna som jagar? Att det finns viss skillnad mellan stad och land rörande jaktintresset? Och samhällsklassen är annorlunda mellan land och stad?

Tror inte det är jättevanligt att WT-folket i storstäderna jagar.
Citera
2019-01-04, 14:20
  #9
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Det är många utlänningar som kommer till Sverige på en snabbkurs för att ta jägarexamen, de betalar dyrt för att få vara med i ett jaktlag, de får heller ingen del av köttet.
Citera
2019-01-04, 14:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lajku
Som tidigare nämnts så är det olika.. Från knegare på landsbygden till adelsfolk med knästrumpor, och allt däremellan.

Vill man jaga mycket så brukar det kosta på..
Jag har själv fått lägga jakten på hyllan ett tag pga att ekonomin inte tillåter dyra arrenden, ammunition, vapen, långa bilresor osv just nu.

Det är alltså mer välbärgat folk än fattiga som jagar.

Det blir ju en prioriteringsfråga vad man vill lägga tid och pengar på o jag förstår folk som inte väljer att lägga alla pengar på jakten. Man kan hitta ok arrende men då är det ofta en bit att köra. Blir ju ofta en avvägning mellan pendlingen/arrendet.
Har 10mil till marken och kör upp nästan varje vecka men det är också det enda jag gör när jag är ledig. vapen är en engångskostnad och det behöver inte vara skitdyrt för att fungera. Är man några st kan man samåka till markerna osv.
Citera
2019-01-06, 13:48
  #11
Medlem
I mitt jaktlag i södra västerbotten, är vi för närvarande 12 st. 2 egna företagare , 1 arbetslös (kursat eget företag), 1 hantverkare (elektriker), 1 datatekniker (konsult), 1 skogsarbetare, 2 åkare (1 buss, 1 lastbil). 2 fabriksanställda (1 kontorsadministratör, 1 industriarbetare), 1 statstanställd administratör, 1 butiksanställd säljare.
En ex-bonde och en ex-förman från ett byggföretag pensionerade sig just från jakten, och har inte ersatts av skogsbolaget som vi arrenderar av ännu.

En åker 50 mil (en företagare utan anknytning till orten) 2 åker ca 20 mil enkel (datateknikern och stadsanställda. Bägge utflyttade från jaktorten till städer). Resten bor en handfull mil från jaktmarken ungefär hälften i ren glesbyggd, resten i medelstora samhällen.

Ingen har vare sig hellyhansen (eller, jo jag använder faktiskt ett par gamla hellyhansen långkalsonger under jaktbyxorna när jag ska sitta på pass i kyla) eller tweed. Ingen har cammo (jag har en cammo jacka, men den är för kallare väder -mer harjakt mitt i vintern än älgjakt på hösten. cammon var mycket mindre viktig än värmen när jag köpte den). En brukade använda m/90 byxor, men har nu fixat bättre grejjer.
Angående hembränt så är nog en bra whisky är mer välkommet. några föredrar vin. Dom flesta dricker gärna en öl (vi har en nykterist av religiösa skäl. frikyrklig), men jag föredrar guinness eller brittisk ale själv. -ingen dricker under eller före jakt naturligtvis.Den som dyker upp påverkad eller bakis har jagat hos oss för sista gången.
__________________
Senast redigerad av Kolsyrade 2019-01-06 kl. 14:02.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback