Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-03, 23:27
  #13
Medlem
Kennethkvartings avatar
Eftersom Burnback redan har nämnt skoda superb som var den första bilen jag tänkte på bidrar jag i stället med VW Touran.

Jag har inte kört en sådan själv, men jag känner några som har sådana och de är jättenöjda.

Det är inte rn buss, men betydligt större och rymligare än en passat. De går att få med 7 säten och jag tycker faktiskt att de är riktigt snygga.
Citera
2019-01-04, 01:06
  #14
Medlem
pelle_snusks avatar
Köp en gammal Chrysler Voyager eller Fort Galaxy. Billiga i inköp. Dyrare i bensin. Kör ner den utan att laga den och köp sedan en ny. Ekonomiskt sätt att ha bil på.
Citera
2019-01-04, 09:10
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Jag hade köpt en xc90 men vill du komma billigare undan så är Nissan x-trail ganska rymlig och har 7 säten.

Nissan X-trail ser faktiskt väldigt intressant ut, hade inte haft med den i beräkningarna förut. Tack!
Citera
2019-01-05, 16:55
  #16
Medlem
Xlntboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnback
Skoda Superb Combi, senaste modellen. Baksätet är monstruöst stort.
Kör en sådan nu, tillverkad Juli 2018. Fullutrustad förutom takluckan. L&K specialversion 4x4. Tdi. Ja den den är stor och du får med mycket skräp fraktat. Kan inte påstå att den är större än vanlig V90/V70.

Några minus med skoda superb

Drivlina katastrof, många hästar, men ingen vridmoment (motorn/vxl-lådan är strypt VW gruppen). Växellådan är ”seg” även i sportläget.
Framruta immar igen, titt som tätt,
Inredningen, ganska plastig känsla
Backkamera blir oanvänbar varken under hösten eller vintern eller när det regnar då vägsmuts fastnar på den
Ej vattenavvisande glas på sidorutor.
Buggig mjukvara på Infortainment display. Kan spela upp min Iphone ganska random
Räckvidden på fjärren för tillsatsvärmare är ett skämt.
Bränsleekonomi är runt 0,8l/mil och drar massa AddBlue om du gillar köra långt och fort.
Obekväm för längre sträckor, körde ner den till spanien i sommras. Max 1-2tim i taget funkar.
Inbbyggda GPS är också ett skämt. POI funkar inget vidare.
Styrning är precis som på alla stora bilar, svampig. Stabil som en båt.
Fördelar, kan smuggla flyktingar i bilen där bak. Även mycket bagageuttrymme under ”golvet” så mer skräp får plats. Alt bra om du handlat för mycket i bordershoppen i Tyskland. AC för baksätet funkar väldigt bra. Gott om eluttag i bilen samt kan använda bilens wifi för att koppla upl IPaddar och annat (kräver SIM kort med abbonemang)

Min fru kör en BMW 520d kombi, fullsmetad som min och också utan taklucka. Den slår min Skoda på alla punkter, men främst på bränsleekonomi 0,60/mil , vägegenskaper och bekvämlighet. Även servicen är gratis första 3-5åren beroende på återförsäljare. Problemen med bmw F11, fick byta luftbälgar och el-dragkroken skickade ut felkoder, både gick på garantin. Infoteiment var också buggig i början men tror verkstaden uppgraderade mjukvaran. Lite irriterad på ”snurran” som används för att leta rätt på infotainment. Annan nackdel, bmwn är avsevärt dyrare att försäkra än Volvo V70 som hon hade innan. Hört att servicen är också dyrare än på Volvo så köp nyservad. Inga problem med barnstolar, barn, barnvagnar, barncyklar och få massa skräp fraktat samtidigt.

Iaf, har du barn, skinnsäten är ett måste oavsett vad är det för bil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in