Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-03, 19:50
  #1
Medlem
Jag förstår inte riktigt skillnaden på ett ISK och en KF (kapitalförsäkring)

Ska jag byta mitt ISK till en KF eller ta ut pengarna och sätta in dem på ett sparkonto med bra ränta?

Finns det något som är bättre idag när det är så osäkert på börsen?
Citera
2019-01-03, 20:36
  #2
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snolinga
Jag förstår inte riktigt skillnaden på ett ISK och en KF (kapitalförsäkring)

Ska jag byta mitt ISK till en KF eller ta ut pengarna och sätta in dem på ett sparkonto med bra ränta?

Finns det något som är bättre idag när det är så osäkert på börsen?


Känner samma osäkerhet om ISK, men jag behåller mitt sparande(sänker insättning till 500 kr/månad medans börsen svajar). Jag är helt okunnig skall tilläggas, goda råd emottages med glädje!
Citera
2019-01-03, 20:42
  #3
Medlem
Citat:
Ska jag byta mitt ISK till en KF eller ta ut pengarna och sätta in dem på ett sparkonto med bra ränta?
Det finns inget sparkonto med bra ränta.
F. ö. går det inte att besvara din första fråga.
Hur mycket pengar handlar det om och hur lång tid räknar du med att spara?
Läs om sparformerna här
https://rikatillsammans.se/vad-ska-m...ingssparkonto/
Citera
2019-01-03, 23:38
  #4
Medlem
Sjokorts avatar
På KF kan du välja förmånstagare, det kan du inte på ISK. KF är således ett vanligt pensionsspar.
Citera
2019-01-03, 23:52
  #5
Medlem
Skillnaderna mellan ISK och KF är få men viktiga att veta om. Här kan du se en översiktlig jämförelse mellan ISK, KF och vanlig aktiedepå.

Generella riktlinjer:
* Om du räknar med att göra en vinst som är högre än förra årets statslåneränta + 1% (dock aldrig lägre än 1,25%) så är det förmånligt att förvara dina svenska tillgångar i ett ISK-konto och dina utländska tillgångar med utdelningar i ett KF-konto.
* Om du investerar på börsen så bör det vara ur ett långsiktigt perspektiv, vilket innebär att en tillfällig osäkerhet inte bör negativt påverka din nuvarande investeringsstrategi.
* Om du sparar kortsiktigt eller saknar en investeringsstrategi så är det säkrare att spara dina pengar på ett sparkonto med ränta och insättningsgaranti.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback