• 1
  • 2
2019-01-03, 14:26
Medlem
Inspirerad av Museum of Failure, Museum of Disgusting Food, Titanic The Exhibition och liknande utställningar, så är jag inspirerad att skapa en egen museiliknande utställning. Jag har tänkt på några olika koncept som jag presenterar nedan.

Svara därefter gärna på följande frågor:
Vilka av dessa utställningar skulle du kunna tänka dig att gå på?
Skulle du få med dina barn eller din partner på utställningen?
Hur mycket tror du att du skulle vara beredd att betala?
Har du förslag på hur mina idéer skulle kunna förbättras?
Har du någon egen idé på en utställning du tror skulle funka som du vill dela med dig av?

Historisk mat
En utställning med måltider från olika tidsepoker och kulturer. Från romarrikets delikatess, kokt orm med äpple i munnen, och framåt. Tv-programmet Historieätarna har visat att det finns en stor nyfikenhet för detta ämne. De flesta rätterna skulle endast visas upp i monter, men vissa skulle besökarna även kunna få smaka på.

Tillbaka till framtiden
En utställning om hur människor under tidigare decennier och sekler trott att nutiden skulle se ut, så kallad retrofuturism. Det finns massor av målningar och senare filmer på hur man trodde att vi skulle leva idag; brandmän med jetmotorer, hotell på månen, hyperlooptåg och självkörande bilar, till saker som faktiskt blivit verkliga, så som robotdammsugare, videochatt, och smala tv-apparater. Det finns också mycket galna visioner som säger mer om tiden de skapats i än om framtiden, till exempel en japansk robot som åker runt i klassrummet och agar barn som svarar fel på lärarens frågor. Utställningen skulle främst bestå av bild och film, kanske går det också att visa upp en del prototyper.

Bisarra yrken
En utställning om underliga och bisarra jobb som finns eller har funnits. Bilder, texter och kanske scenografi beskriver jobb som Master of the Stool (brittiska konungens personliga bajsupplockare), Body Snatchers (Grävde upp lik och sålde dem till läkarhögskolor), medicinsk barberare (utöver rakning erbjöd de åderlåtning och drog tänder) och många andra.

Jakten på skönhet
Människan har i alla tider velat göra sig vacker. Utställningen skulle kunna visa alla de konstiga sätt som människor under historien velat göra sig vackra på, från äckliga saker saker som använts som smink, till franska korsetter så smala att kvinnorna svimmade, till dagens galna japanska produkter och bisarra fenomen som män som plastikopererar pungen. Utställningen skulle också kunna titta på hur skönhetsidealen förändrats mellan olika epoker och kulturer: överviktiga kvinnor på 1700-talet, småbröstade kvinnor med bob-frisyr på 1920-talet och Marilyn Monroe-idealet på 1950-talet, osv.

Retro tv-spel
Utställningen berättar om äldre tv-spel, från Pong och arkadmaskiner till NES och framåt, och där man självfallet får testa många av spelen. Jag vet att tekniska museet har haft en liknande utställning och att det finns ett museum av det här slaget i Stockholm.

Musfällor
Människan har i alla tider försökt komma på finurliga sätt att fånga dessa rackare. Det finns bland annat en bok från 1400-talet bevarad med många olika geniala lösningar för att fånga möss. Många råttfällor är små underverk av fantastisk ingenjörskonst. En kille vid namn Shawn Woods driver en Youtube-kanal som heter Mouse Trap Monday där han testar olika råttfällor: https://www.youtube.com/watch?v=uqj7...9EgmR&index=28. Jag tänker att man skulle kunna visa upp råttfällorna och ovanför ha en bildskärm med filmer där fällorna visas in action.
Senast redigerad av HjalpaSpelberoende 2019-01-03 kl. 14:35.
Citera
2019-01-03, 14:32
Medlem
Ksoksos avatar
Vilka av dessa utställningar skulle du kunna tänka dig att gå på?

Historisk mat, tillbaka till framtiden, bisarra yrken och retro TV-spel.

Skulle du få med dina barn eller din partner på utställningen?

I allra högsta grad

Hur mycket tror du att du skulle vara beredd att betala?

100-200 kronor/biljett, aningen reducerat som familjebiljett.

Har du förslag på hur mina idéer skulle kunna förbättras?
Nej de var väldigt bra, kanske kombinera med olika nutida konstnärer/kockar osv. Tex på historisk mat skulle det kunna finnas möjlighet för besökarna att äta/smaka på.

Har du någon egen idé på en utställning du tror skulle funka som du vill dela med dig av?

Nej, har inte funderat på det.

Edit, ang musfällorna så finns ju det där slottet som har 600 katter eller något sådant som är deras över allt annat testat de mest effektiva och skonsamma för byggnsderna.
Citera
2019-01-03, 14:42
Medlem
Alla utställningar låter intressanta! Det viktigaste är att de är välgjorda.

Jag var sugen att gå på utställningen som borde hetat Motbjudande mat istället för Disgusting foods, men den var rätt dyr, 250 kr tror jag. 100 kr plus minus några tior är ok.

För övrigt gillar jag de tydliga och beskrivande namnen på dina utställningar.
Citera
2019-01-03, 14:42
Medlem
LordLancasters avatar
Jag vill gå på historisk mat, men bara om man garanterat får smaka på minst en grej. Mitt intresse ökar markant ju fler rätter man får smaka på. Att se mat i monter är lite kul men inte alls lika roligt.

Det låter som en superkul grej att göra med en partner. Hade kunnat tänka mig att betala 100-150 per person för det.
Citera
2019-01-03, 15:04
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Jag gillar all dina ideer, och jag skulle kunna betala 150-200 kr utan att ångra efteråt om arrangemangen är väl genomförda med multimediaarrangemang. Det är på mode med interaktiva utställlningsobjekt.

Utan att jag själv är sån, så gillar jag när det finns kreativa affärsdrivande personligheter som du.
Citera
2019-01-03, 15:33
Medlem
0.39s avatar
Bisarra yrken är den enda som låter någorlunda intressant imo, fast med det sagt lät den faktiskt jävligt underhållande.
Citera
2019-01-03, 15:45
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Det är infotainment och jag gillar egentligen bara sådan infotainment som är på en riktigt hög nivå, vilket är svårt att producera. Det finns ju en så stor konkurrens idag genom TV, artiklar och texter man googlat fram, videor etc. På museer gillar jag däremot när det inte är tillrättalagt eller "pedagogiskt" på något sätt, bara basal information om föremålen. Många svenska museiutställningar är förskräckliga.
Citera
2019-01-03, 16:44
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessia.Osvensk
Det är infotainment och jag gillar egentligen bara sådan infotainment som är på en riktigt hög nivå, vilket är svårt att producera. Det finns ju en så stor konkurrens idag genom TV, artiklar och texter man googlat fram, videor etc. På museer gillar jag däremot när det inte är tillrättalagt eller "pedagogiskt" på något sätt, bara basal information om föremålen. Många svenska museiutställningar är förskräckliga.

Det är därför jag tycker att den enda unikt bra idén vore historisk mat som man får smaka på. Går inte att få den upplevelsen någon annanstans.
Citera
2019-01-04, 21:12
Medlem
Inga fler som vill komma med feedback?
Citera
2019-01-05, 13:09
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HjalpaSpelberoende
Inga fler som vill komma med feedback?
Det finns bara ett problem ...

Dvs din idé om en "Tillbaka till framtiden-utställning" hade tyvärr inte riktigt funkat.
För ju längre tillbaka i tiden vi kommer, ju mindre föreställde man sig om framtiden.

Det är främst under industrialismens tidevarv som folk har intresserat sig för framtida utveckling, och börjat fundera på hur det kommer att bli.
Dvs hundrafemtio år, ungefär ...

Tidigare än så så handlade det mest om religiösa spekulationer, om livet efter detta alltså.

---

Om jag får lämna ett förslag så vet jag iaf vad jag hade velat gå på för utställning.
Dvs - kanske lite tråkigt för vissa - en konstutställning som visar hur lokala konstnärer (och andra såklart) skildrat staden, genom flera hundratals år.
Det tycker jag hade varit intressant, och jag tycker att alla större städer med lite självaktning borde ha en sådan ställning som Fast utställning.

---

En annan sak, som hade varit mycket intressant, börjar ju öppna sig nu i takt med att teknologin börjar tillåta det.
Dvs en Virtual Reality-utställning som låter beökarna vandra omkring i tex historiska miljöer från egna staden. Tex gå omkring i ett Medeltida kvarter, och se hur det såg ut.
För att det ska fungera så krävs det ju ett ganska så stort öppet utrymme, kanske i en stor lagerlokal, eller mässhall. Så att man kan promenera omkring med VR-googles på sig utan att riskera att krocka med väggar eller trampa rakt ut på gatan ...

Det hade ju också gått med alla möjliga VR-miljöer, från hela världen.
Man bara beställer miljöer, och så slår man på apparaten - stegar rakt ut i tex Hiroshima, före atombomben, under atombomben, och efter atombomben.

Eller vandra omkring på Titanics däck ...

Osvosvosv

Ett sådant VR-museum hade ju blivit världens succé.
Citera
2019-01-07, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det finns bara ett problem ...

Dvs din idé om en "Tillbaka till framtiden-utställning" hade tyvärr inte riktigt funkat.
För ju längre tillbaka i tiden vi kommer, ju mindre föreställde man sig om framtiden.

Det är främst under industrialismens tidevarv som folk har intresserat sig för framtida utveckling, och börjat fundera på hur det kommer att bli.
Dvs hundrafemtio år, ungefär ...

Tidigare än så så handlade det mest om religiösa spekulationer, om livet efter detta alltså.

---

Om jag får lämna ett förslag så vet jag iaf vad jag hade velat gå på för utställning.
Dvs - kanske lite tråkigt för vissa - en konstutställning som visar hur lokala konstnärer (och andra såklart) skildrat staden, genom flera hundratals år.
Det tycker jag hade varit intressant, och jag tycker att alla större städer med lite självaktning borde ha en sådan ställning som Fast utställning.

---

En annan sak, som hade varit mycket intressant, börjar ju öppna sig nu i takt med att teknologin börjar tillåta det.
Dvs en Virtual Reality-utställning som låter beökarna vandra omkring i tex historiska miljöer från egna staden. Tex gå omkring i ett Medeltida kvarter, och se hur det såg ut.
För att det ska fungera så krävs det ju ett ganska så stort öppet utrymme, kanske i en stor lagerlokal, eller mässhall. Så att man kan promenera omkring med VR-googles på sig utan att riskera att krocka med väggar eller trampa rakt ut på gatan ...

Det hade ju också gått med alla möjliga VR-miljöer, från hela världen.
Man bara beställer miljöer, och så slår man på apparaten - stegar rakt ut i tex Hiroshima, före atombomben, under atombomben, och efter atombomben.

Eller vandra omkring på Titanics däck ...

Osvosvosv

Ett sådant VR-museum hade ju blivit världens succé.

Ja, det stämmer att framtidsgissningarna främst är från de senaste 140 åren, men det är tillräckligt tänker jag.

I övrigt intressanta idéer, tack!
Citera
2019-01-07, 11:16
Alla låter ju intressant på ett eller annat sätt. Men sen måste de också bli gjorda på rätt sätt. Om du kan hitta prylar tex olika typer av råttfångare eller verktyg från olika bisarra jobb. Eller att om du hade en resturang som serverade några av de historiska maträtterna från museet .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in