Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-03, 12:13
  #1
Medlem
Hur mycket tror du ditt utseende hade ändrats om dina päron hade parat sig
1 dag tidigare?
3 år tidigare hade du sett ut som ditt syskon exempelvis.

Hade du varit du om det skett 1 sekund tidigare. Eller en helt annan?
Citera
2019-01-03, 12:21
  #2
Medlem
RedXs avatar
”Du” hade antagligen sett ut som ett syskon till dig själv. Men ägget hade ju varit detsamma om det skett dagen innan, så ”du” hade varit mer lik dig själv i det scenariot än i tre-år-tidigare scenariot.

Oaktat scenario hade ”du” kunnat vara av det andra könet.
Citera
2019-01-03, 12:31
  #3
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
”Du” hade antagligen sett ut som ett syskon till dig själv. Men ägget hade ju varit detsamma om det skett dagen innan, så ”du” hade varit mer lik dig själv i det scenariot än i tre-år-tidigare scenariot.

Oaktat scenario hade ”du” kunnat vara av det andra könet.
Fast ”du” kanske är ”du” redan. Hen kanske blev till tidigare än hen tror.

Grejen är ju att man är ju den man är oavsett hur det gick till. Sannolikheten att just jag finns till är ju tämligen obefintlig, yet her I am!
Citera
2019-01-03, 12:37
  #4
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast ”du” kanske är ”du” redan. Hen kanske blev till tidigare än hen tror.

Grejen är ju att man är ju den man är oavsett hur det gick till. Sannolikheten att just jag finns till är ju tämligen obefintlig, yet her I am!

Det börjar bli lite metafilosofiskt nu...

Men i princip kokar väl frågeställningen ner till ”spelar det någon roll vilken av pappas spermier som befruktar mammas ägg”? Och svaret på den frågan är ja.
Citera
2019-01-03, 12:56
  #5
Medlem
hieroboams avatar
Du hade varit stendöd om förutsättningarna inte var exakt lika, oddsen för att vinna en befruktning är en på några hundra miljoner, förutsatt att du ens var skapad då.
Citera
2019-01-03, 14:05
  #6
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrfritid
Hur mycket tror du ditt utseende hade ändrats om dina päron hade parat sig
1 dag tidigare?
3 år tidigare hade du sett ut som ditt syskon exempelvis.

Hade du varit du om det skett 1 sekund tidigare. Eller en helt annan?
Nej, "Du" hade inte varit "Du", om det så skett 1 min eller 1-5 sek tidigare eller senare. Det hade troligen varit någon annan isåfall. Oddsen ligger på 1 x 10^2,685,000.

Och det var väl tur att det inte var någon annan!?


---
Källa:"The Odds Of You Being Alive Are Incredibly Small".
__________________
Senast redigerad av webbutvecklaren 2019-01-03 kl. 14:07.
Citera
2019-01-03, 14:49
  #7
Medlem
gregersnegrers avatar
Beror nog lite på. Jag tror att Usain Bolt hade varit Usain Bolt oavsett, eftersom han antagligen var jävla snabb redan som spermie. Men vi vanliga dödliga hade nog varit andra.
Citera
2019-01-03, 14:53
  #8
Avstängd
den gången det hände , så va det jag som va bäst av alla miljoner spermier , rätt frän tanke

om jag hade vunnit 2sek senare eller tidigare , ingen aning ?
Citera
2019-01-03, 15:23
  #9
Medlem
0.39s avatar
Du hade ju med största sannolikhet inte varit du eftersom du inte vunnit loppet ut ur din pappas pillesnopp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback