Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-06, 12:33
  #109
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskindiskmedel
Läste faktiskt i gruppen "I regret having children" på facebook. Insåg rätt snabbt ett samband. Ensamstående mammor, psykiska problem, barn är i åldrarna 0-10 (mest problem då), de får inte sova på nätterna, osv. Hittade inte en enda post som "min make och jag hade det underbart före barn men nu finns inte tid eller frihet att göra vad vi vill mera, jag ångrar vi fick barn" som alla argumenterar om här.

Står fast vid mitt ord. Med ett stabilt psyke och en stabil partner är barn något man sällan ångrar.


Med andra ord anser du att alla som skaffar barn och som inte ångrar det är psykisk stabila och alla som skaffar barn och ångrar det är psykisk ostabila. Snacka om att tänka svart-vitt. Det finns många Hitlers här i forumet ser jag.
Citera
2019-01-06, 12:53
  #110
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det går att applicera på barnafödande också. Visst kan man inte säga med 100 % säkerhet att man aldrig kommer att älska sina blivande barn, men det finns någonting som kallas för sannolikhet. I en del människors fall är sannolikheten större att de inte skulle vara lyckliga med att skaffa barn.

Det är inte alls onödig. Vill man förstärka sina argument kan man göra det genom att tala om vad andra tycker.

Det måste du ha en källa på. Finns det inte krig i Mellanöstern, Afrika och Asien idag? Eller tänker du bara på Sverige? Det är inte alls osannolikt att krig som vi har idag kan eskalera och drabba europeiska länder (även Sverige) i framtiden.

Förutom krig i världen rådet det större kaos i våra skolor idag. Segregationen, de etniska motsättningarna, gängkriminalitet, otrygghet i allmänhet blir bara värre och värre. Det finns ingenting som tyder på att det kommer att bli bättre.

Vem vill utsätta sina barn för en dyster framtid? Jag tycker att vuxna bör först se till att skaffa ett tryggare samhälle (bland annat genom att rösta rätt vid nästa val) innan de skaffar barn. Om de har tagit ett ansvar för samhället tycker jag att det inte alls är orimligt att skaffa barn om det är det som gör dem lyckliga (alla blir inte lyckligare med familj, barn etc.).
fast nu vrider du sannolikheten på fel sätt, naturligtvis finns det en sannolikhet (det gör det alltid) att man faktiskt inte kommer tycka om sina barn och ångra hela skiten, dock är denna sannolikhet extremt låg.

ja? det har jag med flera flera andra i tråden redan sagt, är du ett miserabelt low life, med psykiska problem och ett osäkert förhållande, skaffa inte barn. det gäller allt i livet, ge dig inte i i projekt med värdelösa förutsättningar. men det var inte vad TS frågade om - man frågade rätt och slätt om det var värt att skaffa barn per se, jag tycker vi kan förutsätta att TS frågar i ett läge där livet och psyket fungerar korrekt och då barn är något man ska tänka på eller inte.

jag påstod aldrig att konflikter, krig och död inte existerade. det har dock aldrig varit så här lugnt och fredligt på jorden som det är just nu. vi lever i de mest trygga tiderna någonsin.
naturligtvis får vi inte ta detta för givet utan måste hålla garden uppe hela tiden.

här har du en källa som visar att människor som dör i konflikter ligger på all time low.
det finns mer att läsa om i ämnet så jag gör som du och hänvisar "till någon sida på internet".
https://ourworldindata.org/wp-conten...s-FINAL-03.png

slänger med en liten film också:
https://www.youtube.com/watch?v=NbuUW9i-mHs

om nu allt bara ska bli värre så tjänar ju ingenting till öht, då kan man lika gärna hänga sig i eftermiddag. men ändå så gör varken du eller jag det? jag antar att du vill att framtiden ska bli bättre? ja då får man verka för det också.

jaha, hur länge ska jag vänta då? ska jag rösta i 20 år innan det blir och då skaffa barn? det är inte riktigt hållbart då jag inte lever för evigt samt att kvinnor inte kan bli gravida hur länge som helst heller. jag får ta risken att skaffa barn just nu och se till att nästkommande 20 år blir bättre.

nej, vissa människor blir inte lyckligare av familj. sannolikheten är att man antagligen har psykiska problem eller är en riktig ensamvarg, men sådana har aldrig övervägt barn ändå.

som sagt, man ska alltid se nyktert på saker och inte måla upp guld och gröna skogar, men man ska inte heller måla hela väggen svart.

för egen del så har jag gjort mängder med saker i mitt liv, jag skulle kunna dö lycklig idag och inte känna att jag missat något, men som tur väl är har jag många år kvar och jag ser fram emot att få se mina barn växa upp, uppfostra dom, vara med i medgång och motgång och allt där till.
då jag är klok så kommer mina barn bli kloka och de kommer säkert lära och utveckla sin gamle far också, precis som min har lärt mig och jag lärt honom.

visst, min plan kan slås i spillror och gå åt helvete, men jag känner att det är bättre för mig att jag ser positivt på framtiden än att det ska gå åt helvete.
ungefär som att starta ett företag; ingen startar ett företag med inställningen att det ska gå åt helvete och konkurs sker om 6 månader. förhoppningsvis vet man att det kommer bli tufft och gå och upp och ner, men långsiktigt sätt så tänker och vill man att företaget ska bära frukt och bli större.

du har garanterat inte barn och ser många hinder och negativa aspekter med att skaffa några och det är dig naturligtvis fritt. jag kan dock sätta en guldtia på att om det nu skulle inträffa så är det du som kommer bli skyldig mig och inte tvärtom.
Citera
2019-01-06, 12:56
  #111
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Med andra ord anser du att alla som skaffar barn och som inte ångrar det är psykisk stabila och alla som skaffar barn och ångrar det är psykisk ostabila. Snacka om att tänka svart-vitt. Det finns många Hitlers här i forumet ser jag.
det är inte ganska långt ifrån sanning nej, även om det finns undantag.

inte så konstigt dock, finns en hel del människor i samhället som har problem, vissa borde inte ens få röra sig fritt i samhället. det får vi vi tacka psykiatrireformen för.
Citera
2019-01-06, 14:01
  #112
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
fast nu vrider du sannolikheten på fel sätt, naturligtvis finns det en sannolikhet (det gör det alltid) att man faktiskt inte kommer tycka om sina barn och ångra hela skiten, dock är denna sannolikhet extremt låg.

ja? det har jag med flera flera andra i tråden redan sagt, är du ett miserabelt low life, med psykiska problem och ett osäkert förhållande, skaffa inte barn. det gäller allt i livet, ge dig inte i i projekt med värdelösa förutsättningar. men det var inte vad TS frågade om - man frågade rätt och slätt om det var värt att skaffa barn per se, jag tycker vi kan förutsätta att TS frågar i ett läge där livet och psyket fungerar korrekt och då barn är något man ska tänka på eller inte.

jag påstod aldrig att konflikter, krig och död inte existerade. det har dock aldrig varit så här lugnt och fredligt på jorden som det är just nu. vi lever i de mest trygga tiderna någonsin.
naturligtvis får vi inte ta detta för givet utan måste hålla garden uppe hela tiden.

här har du en källa som visar att människor som dör i konflikter ligger på all time low.
det finns mer att läsa om i ämnet så jag gör som du och hänvisar "till någon sida på internet".
https://ourworldindata.org/wp-conten...s-FINAL-03.png

slänger med en liten film också:
https://www.youtube.com/watch?v=NbuUW9i-mHs

om nu allt bara ska bli värre så tjänar ju ingenting till öht, då kan man lika gärna hänga sig i eftermiddag. men ändå så gör varken du eller jag det? jag antar att du vill att framtiden ska bli bättre? ja då får man verka för det också.

jaha, hur länge ska jag vänta då? ska jag rösta i 20 år innan det blir och då skaffa barn? det är inte riktigt hållbart då jag inte lever för evigt samt att kvinnor inte kan bli gravida hur länge som helst heller. jag får ta risken att skaffa barn just nu och se till att nästkommande 20 år blir bättre.

nej, vissa människor blir inte lyckligare av familj. sannolikheten är att man antagligen har psykiska problem eller är en riktig ensamvarg, men sådana har aldrig övervägt barn ändå.

som sagt, man ska alltid se nyktert på saker och inte måla upp guld och gröna skogar, men man ska inte heller måla hela väggen svart.

för egen del så har jag gjort mängder med saker i mitt liv, jag skulle kunna dö lycklig idag och inte känna att jag missat något, men som tur väl är har jag många år kvar och jag ser fram emot att få se mina barn växa upp, uppfostra dom, vara med i medgång och motgång och allt där till.
då jag är klok så kommer mina barn bli kloka och de kommer säkert lära och utveckla sin gamle far också, precis som min har lärt mig och jag lärt honom.

visst, min plan kan slås i spillror och gå åt helvete, men jag känner att det är bättre för mig att jag ser positivt på framtiden än att det ska gå åt helvete.
ungefär som att starta ett företag; ingen startar ett företag med inställningen att det ska gå åt helvete och konkurs sker om 6 månader. förhoppningsvis vet man att det kommer bli tufft och gå och upp och ner, men långsiktigt sätt så tänker och vill man att företaget ska bära frukt och bli större.

du har garanterat inte barn och ser många hinder och negativa aspekter med att skaffa några och det är dig naturligtvis fritt. jag kan dock sätta en guldtia på att om det nu skulle inträffa så är det du som kommer bli skyldig mig och inte tvärtom.


Det handlar om många faktorer huruvida det är värt det att skaffa barn eller ej. En faktor är prioriteringar.

Du får propagera för att människor ska rösta rätt nästa gång. Då behöver du kanske inte vänta 20 år tills det politiska klimatet blir mindre degenererad.

Man behöver inte ha psykiska problem eller vara en ensamvarg för att tycka att familj är någonting icke-önskvärt. Vissa är sådana, men långtifrån alla. Det är inte ovanligt med särboförhållandena i Sverige. Att säga att de som har särbo och som inte önskar att flytta ihop är antingen psykisk sjuka eller ensamvargar låter inte särskilt rimligt.

Här håller jag med dig.

Det handlar om prioriteringar. Om man prioriterar vissa saker högre än andra är man mer benägen att göra någonting som innebär stora risker. Om man inte prioriterar vissa saker är sannolikheten större att man avstår ifrån att starta någonting, eftersom nackdelarna väger tyngre än fördelarna.

Om jag inser fördelarna med att ha småbarn som jag inte riktigt kan föra intressanta samtal med kan jag överväga att skaffa barn. Äldre barn/tonåringar är roligare att prata med. Jag studerar för att bli högstadie/gymnasielärare och har vikarierat många gånger i olika skolformer. Ju äldre barnen är, desto mer gillar jag att kommunicera med dem, eftersom det är roligare och mer stimulerande för mig helt enkelt. Småbarn kan vara gulliga, men samtidigt ganska tråkiga, tycker jag.
__________________
Senast redigerad av AttCza 2019-01-06 kl. 14:04.
Citera
2019-01-06, 15:01
  #113
Medlem
Incendios avatar
Det är värt det. Utan att ens behöva känna efter. Men tycker du nu som vuxen att du alltid alltid måste komma först så kanske du ska tänka över saken noga.
Citera
2019-01-07, 07:32
  #114
Medlem
Asklords avatar
Jag har en dotter på 6 månader. Ibland kan det vara ett rent helv.. Bebis som vrålskriker mitt i natten bara för att nappen trillat ut, skiter ner sig ända upp på ryggen. Allt ska anpassas efter lillskiten.

Men det är "bara" en period. Åtminstone jag ser fram emot när hon är lite äldre. Även om jag älskar att se henne glad på det där bebissättet och sprattla.
Citera
2019-01-07, 09:18
  #115
Medlem
Känns som en omöjlig fråga att svara på för någon annan. För mig har det positiva verkligen vägt upp det negativa, barnen har berikat mitt liv och fått mig att tänka efter mer: Vad är det som VERKLIGEN är viktigt i livet? Vad vill jag föra vidare till dem? Vilket liv vill jag ge dem och hur ska jag uppnå det? Visst blir man mer sårbar, men också mer fokuserad. Men det är så JAG upplever det. Jag tror nog att om man är alltför tveksam, så ska man inte försöka få barn. Det passar inte alla och barn behöver en trygg bas, inte någon som känner sig instängd och begränsad.
Citera
2019-01-07, 10:50
  #116
Medlem
pollenpers avatar
Har man tur då bjuder barnen på barnbarn.
Man tar barnen på utflykter, du får riktiga träningspass när du släpar pulkor i snön.
Barnbarnen älskar dig när du lägger tid på dem.

Lägga barn får föräldrarna göra.
Själv har jag bara roligt med barnbarnen.
Citera
2019-01-08, 10:31
  #117
Medlem
Sommarvikingens avatar
Allt handlar om inställning och hur man själv ser på livet som förälder.

Jag känner ett par som har tre barn. Pappan har sagt att han ångrar att han skaffade barn. Att gå till jobbet är som semester för honom istället för att ta hand om sina barn en hel dag. Sen säger han att dom som inte har barn har inget att säga i frågan.

Mamman har samma inställning fast värre. Jag ser att hon lider, och båda föräldrarna umgås sällan med barnen utan det är smartphonen som gäller för hela familjen.

Sen tror jag de flesta inte planerar eller är ovetande med vilket ansvar det är att ha barn. Man kan inte räkna med att få njuta av sina intressen 24/7 vilket är smartphonen för de flesta föräldrar. Många föräldrar är som barn själva.
Citera
2019-01-08, 15:13
  #118
Medlem
Ociviliserads avatar
Tänker inte så mycket på huruvida det vore värt för mig att skaffa barn, då det förmodligen skulle göra mitt liv värt att leva på ett helt nytt sätt.

Tänker mer på huruvida det är värt att skapa liv med tanke på hur samhället ser ut idag, med miljö, hot om krig med mera. Ponera att sådana problem inte kommer att påverka ungen, så kommer hen förmodligen lida en hel del ändå ju? Jag menar jag har genom livet själv önskat så många gånger att jag inte vore född.

Hur tänker ni angående detta? Är det rättvist att skapa ett liv med allt lidande som det medför? Det är en genuin undran och inte en anklagelse. Då jag själv som sagt känner att barn skulle ge mitt liv den där meningen jag ständigt söker efter, men känner mig ändå kluven då jag vet hur ont livet gör.
__________________
Senast redigerad av Ociviliserad 2019-01-08 kl. 15:27.
Citera
2019-01-08, 16:02
  #119
Medlem
Att fråga om det är värt att skaffa barn är som att fråga om det är värt att leva.
Citera
2019-01-18, 10:57
  #120
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Ni som har skaffat barn, var nu ärliga var det värt det?

Ta bort friheten, sömnen, pengar som slukas osv.

Det är snart försent för mig och jag är både för och emot.

Barn är den största glädjan man har i livet, ju fler ju bättre.
En stor familj är styrka, ren styrka. Dom små banditerna är värda sin vikt i guld.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback