Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-02, 20:22
  #1
Medlem
Tjena.

Behöver en bärbar laptop till främst arbete (SSD är ett krav). Minns från den gamla goda tiden då jag hade koll på datorer att ThinkPad (på den tiden tillverkare av IBM) var robusta och av genomgående hög kvalitet.

Har därför kollat begagnatmarknaden på Blocket. Finns i nuläget flera privatannonser uppe med ThinkPads som till synes har finfina specifikationer. Men för ett alldeles för lågt pris, eller? Ligger på runt 2-3 lakan. Har ingen lust att handla av nån hälare.

Ni som har koll - är det för billigt? Finns det några kända vanliga fel på ThinkPads osv.?

Nåt annat fabrikat jag bör kolla upp?

Tack på förhand.
Citera
2019-01-02, 20:33
  #2
Medlem
vilsmelatillnons avatar
Jag hade personligen inte kollat på ThinkPads. De köptes väl upp av Lenovo för ett tag sen och dessutom börjar äldre ThinkPads bli lite till åren.

Vad ska du med datorn till?
Citera
2019-01-02, 22:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vilsmelatillnon
Jag hade personligen inte kollat på ThinkPads. De köptes väl upp av Lenovo för ett tag sen och dessutom börjar äldre ThinkPads bli lite till åren.

Vad ska du med datorn till?

Ah, ja det kanske inte är samma kvalitet som förr då.

Officepaketet. Även mjukvara för släktforskning, ett ganska stort register/databas som ska laddas in och det torde fordra en del RAM om det ska gå hyfsat snabbt och smidigt.

Grafikkretsen behöver dock inte vara märkvärdig.

Funderar på om det är en lurigt att gå på begagnat, eller om jag skulle lägga till ett par tusenlappar och köpa nytt.
Citera
2019-01-02, 22:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ofobofob1
Tjena.

Behöver en bärbar laptop till främst arbete (SSD är ett krav). Minns från den gamla goda tiden då jag hade koll på datorer att ThinkPad (på den tiden tillverkare av IBM) var robusta och av genomgående hög kvalitet.

Har därför kollat begagnatmarknaden på Blocket. Finns i nuläget flera privatannonser uppe med ThinkPads som till synes har finfina specifikationer. Men för ett alldeles för lågt pris, eller? Ligger på runt 2-3 lakan. Har ingen lust att handla av nån hälare.

Ni som har koll - är det för billigt? Finns det några kända vanliga fel på ThinkPads osv.?

Nåt annat fabrikat jag bör kolla upp?

Tack på förhand.

Det hade varit intressant att veta vilka modeller du menar, men högst troligen är det inte för billigt. Thinkpad T450 med SSD ligger på runt 2000:- begagnad på eBay och ThinkPad T460 går att få för under 4000:-.

När det gäller ThinkPad ska du se upp för t.ex. ThinkPad Edge (E-serien). Är du ute efter en riktig ThinkPad är det T, X, W och P du ska kolla efter. P ersatte W serien 2015. T-serien är la den vanligaste om man vill ha en stabil laptop.

Tillägg: De verkar även introducerat en A-serie som tycks vara en "riktig" ThinkPad, fast med AMD chipset istället för Intel.
__________________
Senast redigerad av yokisuci 2019-01-02 kl. 22:19.
Citera
2019-01-02, 22:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ofobofob1
Funderar på om det är en lurigt att gå på begagnat, eller om jag skulle lägga till ett par tusenlappar och köpa nytt.

Grejen är ju bara det att en ny ThinkPad kostar inte "ett par tusenlappar" extra. Billigaste riktiga ThinkPaden på Dustin kostar 9995:- i form av X270. L480, som är L-serien, kostar 9990:-.
Vad du skulle kunna göra, är att kolla om det finns något företag som säljer begagnade datorer och därmed har möjlighet att få garanti. Har själv inte använt dom, men http://www.billigteknik.se/ brukar ha ThinkPads ibland. Personligen skulle jag dock inte känna mig speciellt orolig över att köpa en begagnad ThinkPad, och talar vi om någonting som kostar 2000-3000 skulle åtminstone jag ta risken.

Jag har personligen alla gånger hellre en lite äldre ThinkPad, än en ny budgetlaptop av billigaste modell.
__________________
Senast redigerad av yokisuci 2019-01-02 kl. 22:30.
Citera
2019-01-03, 15:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Grejen är ju bara det att en ny ThinkPad kostar inte "ett par tusenlappar" extra. Billigaste riktiga ThinkPaden på Dustin kostar 9995:- i form av X270. L480, som är L-serien, kostar 9990:-.
Vad du skulle kunna göra, är att kolla om det finns något företag som säljer begagnade datorer och därmed har möjlighet att få garanti. Har själv inte använt dom, men http://www.billigteknik.se/ brukar ha ThinkPads ibland. Personligen skulle jag dock inte känna mig speciellt orolig över att köpa en begagnad ThinkPad, och talar vi om någonting som kostar 2000-3000 skulle åtminstone jag ta risken.

Jag har personligen alla gånger hellre en lite äldre ThinkPad, än en ny budgetlaptop av billigaste modell.

Okej, tack för input och info om de olika ThinkPad-varianterna. Det där med företag som säljer begagnade med garanti låter som ett intressant alternativ. Ska kolla upp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback