Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-02, 16:07
  #1
Avstängd
Den här:
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...-eur-a-eur-acc
Kan någon förklara vad i helvete det är jag äger egentligen?
Citera
2019-01-02, 16:24
  #2
Medlem
Dr_Kronas avatar
Hur länge har du haft den då?
Den verkar ha gått bra fram till Aug-2018 då den har fallit som nästan alla andra aktier.
Har du haft den i flera år så borde du ligga på plus.

Här kan du läsa lite mer om fonden.
https://www.morningstar.se/Funds/Qui...mid=0000000000
Citera
2019-01-02, 16:31
  #3
Medlem
Pudersockers avatar
Det var en dyr men bra räntefond som utvecklat sig bättre än flera index, gratulerar!
Citera
2019-01-02, 16:47
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Hur länge har du haft den då?
Den verkar ha gått bra fram till Aug-2018 då den har fallit som nästan alla andra aktier.
Har du haft den i flera år så borde du ligga på plus.

Här kan du läsa lite mer om fonden.
https://www.morningstar.se/Funds/Qui...mid=0000000000

Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Det var en dyr men bra räntefond som utvecklat sig bättre än flera index, gratulerar!

Har månadssparat i den i snart fyra år. Man blir ju lite nervös när det gått så dåligt senaste tiden. Trodde inte att räntefonder betedde sig så
Citera
2019-01-02, 22:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovasang
Har månadssparat i den i snart fyra år. Man blir ju lite nervös när det gått så dåligt senaste tiden. Trodde inte att räntefonder betedde sig så

Kul fråga!

Jag är ingen expert men så här gar jag förstått det:

Fonden investerar i obligationer (långa räntor). Man lånar ut pengar till bunden ränta i många år. Skuldbreven kan även köpas och säljas. Om jag till exempel har lånat ut alla mina pengar till Steffe men så behöver jag cash, då kan jag sälja Steffes skuld till Agneta. Framtidens ränta får Steffe betala till Agneta, medan jag får Agnetas pengar på banken.

Nu till det trixiga. Agneta kan välja om hon vill låna ut sina pengar i ett helt nytt lån till Jasmine eller om hon vill köpa Steffes skuld. Steffes ränta är bunden sedan tidigare. Jasmine betalar den ränta som gäller nu. För att köpa Steffes skuld så krävs det antingen att hans ränta är högre, eller att Agneta får rabatt när hon tar över skulden. Effekten blir att när marknadsräntorna går upp så sjunker värdet på skulden och vice versa. Det är detta värdet som avgör hur mycket fonden är värd, eftersom att när du vill ta ut dina pengar så måste fonden sälja av några av sina skuldbrev.

Effekten är tillfällig. Även om själva skulden är mindre värd så drar den ju fortfarande in sin ränta. Snitträntan de sitter på är 5,3% enligt Morningstar så de pengarna kommer relativt tryggt in (och förvaltningsavgiften trillar tryggt bort varje år...). Fonden fortsätter också att köpa skuldbrev och att låna ut nya pengar. Så efter ett tag kommer de sitta med skuldbrev till de högre räntorna. Men på kortare sikt så kan alltså långa räntor sjunka i värde.

Sedan så investerar ju just denna fonden även i andra slags räntepapper, till exempel preferensaktier och utlåning till företag på tillväxtmarknader. Detta ökar riskerna och fonden kan svänga än mer.
__________________
Senast redigerad av lajm 2019-01-02 kl. 23:14.
Citera
2019-01-02, 22:55
  #6
Medlem
Fonden har en KIID-risk på 3. Jämför med AMF Räntefond Lång som har 2, eller korträntefonden Spiltan Räntefond Sverige som har 1. Man kan förvänta sig att fonden svänger.

Det finns en valutarisk i och med att fondens egen valuta är EUR. Om euron stärks i förhållande till kronan så tappar fonden i värde. Nu investerar de säkert i länder med andra valutor än EUR också, så valutarisken sprids. Men just SEK står säkerligen för en väldigt liten del av exponeringen.

Slutligen så står det i fondfaktabladet att fonden är olämplig om man har kortare tidshorisont än 5 år. Kortare tid så är det alltså förväntat att man kan förlora pengar (i verkligheten kan man alltid förlora sina pengar, men sannolikheten är mindre ju längre tiden går).
Citera
2019-01-02, 23:07
  #7
Medlem
Läs mer om fonden här
https://www.nordnet.se/mux/web/fonde...R)+Ord+EUR+Acc
Bra räntefond, dock med alltför hög avgift. (1,35%)
Citera
2019-01-03, 14:20
  #8
Medlem
En helt ok räntefond även om förvaltningsavgiften är lite hög. Ofta brukar räntefonder vara lite mer safe och även ha lägre avgift. Denna är mer riskbetonad och då är det ofta även förknippat med en högre avgift som i detta fall.

I ditt läge så skulle jag behålla fonden men kanske avsluta månadssparandet. Att lägga alla ägg i samma korg är sällan bra. Skaffa en billigare aktiefond som komplement till exempel Nordnet superfond Sverige. Det är den billigaste fond som du kan hitta och har lite bättre spridning än Avanzas motsvarande.

Att ha några månadslöner på ett vanligt sparkonto kan vara smart så att man inte behöver sälja av en fond vid fel tidpunkt om man behöver snabba cash till oförutsedda utgifter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback