Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-09, 17:51
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeonCross
Skulle nog säga att det du har är migrän. Uppsök läkare och beskriv dina symptom så skriver läkaren ut en migrän medicin till dig.

Känner igen mig i det du beskriver, då jag själv lider av migrän och det är inget att leka med.

Om man inte har migrän utan bara kraftig huvudvärk, ger migränmedicin nån effekt då?
Citera
2019-01-09, 18:03
  #14
Medlem
NeonCrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Om man inte har migrän utan bara kraftig huvudvärk, ger migränmedicin nån effekt då?

Hur ofta får du huvudvärk?
Citera
2019-01-09, 21:26
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
Ska titta upp synen.

Tack!

Ja, innan huvudvärken kom sov jag MAX 5 timmar om dagen. Jobb, Gym sen sova sent och vakna tidigt. Ska nog bli en hel del magensium och annat intag för att se om det är det.

Gällande synen är det oerhört viktigt att du blir undersökt ordentligt för att identifiera ev. Dold skelning.

Det kan ge mycket kraftiga symptomen men är samtidigt väldigt svårt att identifiera så många blir inte rätt diagnostiserade pga okunskap.

Vanliga symptom: huvudvärk, nackvärk, yrsel, illamående, ljuskänslighet etc.

Du kan börja med optiker och be dem kolla specifikt efter dold skelning, men egentligen är skelningsexpert (Ortoptist) det enda säkra sättet att få ordentlig utredning. Även vissa ögonläkare/optiker är inriktningar speciellt på skelningar men långt i från alla.
Citera
2019-01-16, 18:48
  #16
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaFe123
Gällande synen är det oerhört viktigt att du blir undersökt ordentligt för att identifiera ev. Dold skelning.

Det kan ge mycket kraftiga symptomen men är samtidigt väldigt svårt att identifiera så många blir inte rätt diagnostiserade pga okunskap.

Vanliga symptom: huvudvärk, nackvärk, yrsel, illamående, ljuskänslighet etc.

Du kan börja med optiker och be dem kolla specifikt efter dold skelning, men egentligen är skelningsexpert (Ortoptist) det enda säkra sättet att få ordentlig utredning. Även vissa ögonläkare/optiker är inriktningar speciellt på skelningar men långt i från alla.
Jag kanske borde börja med att gå till vårdcentralen och be om remiss samt de kanske kan kolla synen?
Jag har alla de där symtomen förutom illamående och ljuskänslighet.

Det går för fan inte över håller på blir dum i huvudet.
Citera
2019-01-16, 21:49
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
Jag kanske borde börja med att gå till vårdcentralen och be om remiss samt de kanske kan kolla synen?
Jag har alla de där symtomen förutom illamående och ljuskänslighet.

Det går för fan inte över håller på blir dum i huvudet.

Förstår.

Tror det är bättre att gå till optikern än VC och se om de kan bekräfta eller misstänka dold skelning, de remitterar dig då. Även om de inte ser skelningen kan symptombilden räcka. Beskriv symptomen (huvudvärk, yrsel etc.)

Ibland går det faktiskt att boka tid hos Ortoptist utan remiss, finns några privata klinker tex. i stockholm.

För info är andra vanliga symtom:

• spänningar käkarna
• ögonvärk/ögontrötthet/torra ögon
• spänningar/smärta bihålor
• nack/axel/övreryggsmärta, ofta ensidig
• onormal huvudhålling (tex lutar huvudet mot höger el. vä axel frekvent)
• obehag i stimmiga miljöer (affärer, köpcentrum, köra bil på motorvägen, etc.)

Du kan testa att täcka för ett öga med en lapp i 10 min och se om besvären mildras. Ger indikation på problem med dold skelning.

PS. Du säger även att du svimmade, så parallellt bör du utreda orsaken vidare på VC. Svimning är inte typiskt för dold skelning. Driv det från flera håll.
__________________
Senast redigerad av CaFe123 2019-01-16 kl. 21:55.
Citera
2019-04-02, 13:24
  #18
Medlem
Hur har det gått?
Har typ samma problem här.
Citera
2020-08-03, 19:44
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaFe123
Förstår.

Tror det är bättre att gå till optikern än VC och se om de kan bekräfta eller misstänka dold skelning, de remitterar dig då. Även om de inte ser skelningen kan symptombilden räcka. Beskriv symptomen (huvudvärk, yrsel etc.)

Ibland går det faktiskt att boka tid hos Ortoptist utan remiss, finns några privata klinker tex. i stockholm.

För info är andra vanliga symtom:

• spänningar käkarna
• ögonvärk/ögontrötthet/torra ögon
• spänningar/smärta bihålor
• nack/axel/övreryggsmärta, ofta ensidig
• onormal huvudhålling (tex lutar huvudet mot höger el. vä axel frekvent)
• obehag i stimmiga miljöer (affärer, köpcentrum, köra bil på motorvägen, etc.)

Du kan testa att täcka för ett öga med en lapp i 10 min och se om besvären mildras. Ger indikation på problem med dold skelning.

PS. Du säger även att du svimmade, så parallellt bör du utreda orsaken vidare på VC. Svimning är inte typiskt för dold skelning. Driv det från flera håll.

Helt sjukt! symptomen du skrev stämmer perfekt in på mig! sökt flera gånger om dessa men aldrig hittat svar, jag dmar dig.
Citera
2020-08-03, 23:16
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudvarksmannen
Helt sjukt! symptomen du skrev stämmer perfekt in på mig! sökt flera gånger om dessa men aldrig hittat svar, jag dmar dig.
Kunde ej dma, svara gärna här.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback