Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-02, 14:00
  #1
Medlem
Hej! I mitt rum finns inget tv uttag men vill ändå kunna ha tillgång o kolla film via datorn på en stor tv.
Funkar det att koppla in i vanligt uttag?
Citera
2019-01-02, 14:02
  #2
Medlem
Eldarons avatar
Enkelt, koppla in en HDMI kabel från datorn till TVn bara.
Kör själv med en TV som datorskärm, fungerar utan problem.
Citera
2019-01-02, 14:03
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej! I mitt rum finns inget tv uttag men vill ändå kunna ha tillgång o kolla film via datorn på en stor tv.
Funkar det att koppla in i vanligt uttag?

Du behöver en HDMI-sladd mellan din TV och din dator. Det är allt.
(Eller om din TV har stöd för miracast slipper du sladden helt, men sådant verkar överkurs känns det som..)
Citera
2019-01-02, 14:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej! I mitt rum finns inget tv uttag men vill ändå kunna ha tillgång o kolla film via datorn på en stor tv.
Funkar det att koppla in i vanligt uttag?

En Hdmi på 3-5m funkar.

Jag hade köpt en Chromecast oxå. Värt varenda krona även om de går ner sig nån gång per dag.

Sladdlöst är bra för själen!

Eller så ser du till att du köper en smarttv som redan har Netflix och resten.
Citera
2019-01-02, 14:58
  #5
Medlem
Runstensvikikings avatar
Ja!
Fungerar givetvis utmärkt!
Det har jag gjort sedan 2006!
Då med ”tv kort” i datan till s-video!
Har sedan dess köpt flera nya tv apparater och använder hdmi på Mac mini istället för Apple-tv som tidigare!
Det har fungerat fint sedan 2014 och gör fortfarande via IPTV och har nästan alla kanaler i världen jag kan önska!
+ ett ok filmbibliotek!
Även om det går mycket bra att streama film idag!
+ är att alla hdkanaler ingår!
Vilket alla tv idag stödjer!
Data-tv=hdmi tror jag fler har än folk som inte idag!
Du kanske skämtar eller suttit inne länge, eller bara varit fast i gammal teknik?
Hursomhelst önskar jag dig lycka till med din nya hdmi kabel mellan dator och tv!
Ca: 150sek på kjell&co etc..
Citera
2019-01-02, 15:48
  #6
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Jag kan rekommendera AnyCast M100. Du sätter in den i HDMI-uttaget på TV:n och strömförsörjer den från ett USB-uttag. Ansluter sedan till dess inbyggda accespunkt och konfar upp ditt vanliga WiFi. Sedan kan du köra AirPlay, Miracast eller DLNA i 4K mot den. Du får tag i den för US$ 10 - 15 från AliExpress/EBay eller för ungefär dubbla pengen från Amazon (.de eller .co.uk) om du vill slippa tjafs med Postnord. Jag hade inte hittat någon som sålde just den modellen i Sverige när jag beställde min.
Citera
2019-01-02, 16:25
  #7
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Jag kan rekommendera AnyCast M100. Du sätter in den i HDMI-uttaget på TV:n och strömförsörjer den från ett USB-uttag. Ansluter sedan till dess inbyggda accespunkt och konfar upp ditt vanliga WiFi. Sedan kan du köra AirPlay, Miracast eller DLNA i 4K mot den. Du får tag i den för US$ 10 - 15 från AliExpress/EBay eller för ungefär dubbla pengen från Amazon (.de eller .co.uk) om du vill slippa tjafs med Postnord. Jag hade inte hittat någon som sålde just den modellen i Sverige när jag beställde min.

Som en Chromecast då?
Citera
2019-01-02, 23:44
  #8
Medlem
snoamers avatar
Jag kör tv via datorn. Telia play+. 400 för jävla massa kanaler (finns billigare alternativ). Man kan se kanaler live som vanligt samt ha ett stort utbud playtjänster om man missat något. Helt okej bildkvalitet om du frågar mig. Snart behöver man inte ens ha "tv uttag" för något
Citera
2019-01-03, 21:23
  #9
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Som en Chromecast då?
Jag är lite dåligt insatt i Chromecast men såvitt jag vet klarar Chromecast av att själv streama som till exempel Apple TV eller Enigma. Fördelen med AnyCast är att den tar emot flera protokoll och modell M100 växlar protokoll automatiskt i motsats till tidigare modeller.
Citera
2019-01-04, 00:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Jag är lite dåligt insatt i Chromecast men såvitt jag vet klarar Chromecast av att själv streama som till exempel Apple TV eller Enigma. Fördelen med AnyCast är att den tar emot flera protokoll och modell M100 växlar protokoll automatiskt i motsats till tidigare modeller.

Finns det någon cast-pryl som inte behöver omvägen via wifi och därför går direkt dator-tv?


Typ som blåtand när man kör musik?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback