Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-02, 13:01
  #1
Medlem
Boosheids avatar
Hur farligt skulle det vara att få ström i sig om man har en JFB i elcentralen? Skulle man ändå hinna få en farlig stöt innan den slog ifrån?

Den utlöser ju vid en felström på 30 mA och löser ut på 30 ms. Men under dom 30 ms som det tar för JFB att lösa ut så kan väl strömmen bli större än 30 mA?
Citera
2019-01-02, 13:08
  #2
Medlem
INTPs avatar
JFB är inte idiotsäkra, och stöten är fortfarande farlig även om den avbryts snabbt. Sedan finns ju även problemet att JFB bara skyddar mot stötar från fas till jord, inte om strömmen går mellan fas till nolla - jordfelsbrytaren kan inte känna någon skillnad om strömmen går genom en glödlampa eller en sexåring som stoppat två spikar i vägguttaget.

JFB ger en stor förbättring av säkerheten, men 230V ÄR fortfarande dödligt.
Citera
2019-01-02, 13:30
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
JFB är inte idiotsäkra, och stöten är fortfarande farlig även om den avbryts snabbt. Sedan finns ju även problemet att JFB bara skyddar mot stötar från fas till jord, inte om strömmen går mellan fas till nolla - jordfelsbrytaren kan inte känna någon skillnad om strömmen går genom en glödlampa eller en sexåring som stoppat två spikar i vägguttaget.

JFB ger en stor förbättring av säkerheten, men 230V ÄR fortfarande dödligt.

Ja, nätspänning är dödligt, om man har maximal otur och får det genom hjärtat. (I en hand är dock oftast inga problem, har fått massor av "kyssar" genom årens lopp).
Citera
2019-01-02, 13:49
  #4
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Hur farligt skulle det vara att få ström i sig om man har en JFB i elcentralen? Skulle man ändå hinna få en farlig stöt innan den slog ifrån?

Den utlöser ju vid en felström på 30 mA och löser ut på 30 ms. Men under dom 30 ms som det tar för JFB att lösa ut så kan väl strömmen bli större än 30 mA?

30 mA är minsta felströmmen som tillåts, så ja du kan få en större ström genom kroppen.
Glöm inte att JFB skall motionera 1-2 ggr om året brukar stå på eller i manualen till JFB. Gör man inte det kan utlösningstiden blir längre än 30 ms.


JFB skyddar inte om du tar i fas och nollan, då kan du få så mycket ström genom kroppen som säkringen tillåter.
Citera
2019-01-02, 19:19
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
30 mA är minsta felströmmen som tillåts, så ja du kan få en större ström genom kroppen.
Glöm inte att JFB skall motionera 1-2 ggr om året brukar stå på eller i manualen till JFB. Gör man inte det kan utlösningstiden blir längre än 30 ms.


JFB skyddar inte om du tar i fas och nollan, då kan du få så mycket ström genom kroppen som säkringen tillåter.

Nej, 30 mA är högsta felströmme som tillåts i en 30 mA JFB.
Citera
2019-01-02, 20:34
  #6
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, 30 mA är högsta felströmme som tillåts i en 30 mA JFB.

Avser du felströmmen?
Fast det kan fortfarande gå en högre ström under de 30 ms det tar för JFB att lösa ut. 30 mA är den minsta felströmmen för att JFB skall lösa ut.

Går all ström genom nollan så kan man få ut så mycket ström som säkringen tillåter.
Citera
2019-01-02, 21:03
  #7
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Avser du felströmmen?
Fast det kan fortfarande gå en högre ström under de 30 ms det tar för JFB att lösa ut. 30 mA är den minsta felströmmen för att JFB skall lösa ut.

Går all ström genom nollan så kan man få ut så mycket ström som säkringen tillåter.

Ja, det var du som sa "minsta felströmmen som tillåts". Det är fel. Det är den högsta felströmmen som tillåts innan JFB:n triggar. Det övriga behöver du inte diskutera med mig.
Citera
2019-01-02, 23:53
  #8
Medlem
Boosheids avatar
Jag har faktist kokt korv med 230v. Jag tog två banankontakter från en multimeter och då utlöste ju inte JFB, så vet ju att läckaget måste ske till jord.

Fast jag fick en mindre stöt en gång när jag stoppade ner fingret i en lampsockel med sladdbrytare som var avstängd. Det kittlade lite lättare i fingret så jag måste väl ha jordat ner i golvet då? Inte då heller så löste JFB ut så det måste ha varit en låg ström även om det kändes.
Citera
2019-01-03, 09:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Fast jag fick en mindre stöt en gång när jag stoppade ner fingret i en lampsockel med sladdbrytare som var avstängd. Det kittlade lite lättare i fingret så jag måste väl ha jordat ner i golvet då? Inte då heller så löste JFB ut så det måste ha varit en låg ström även om det kändes.
En mycket dålig idé att stoppa fingret i lampsockeln...

Många av de sladdbrytare som är i bruk i svenska hem, bryter bara den ena av de två ledare som strömförsörjer lampsockeln.

Och eftersom de stickproppar vi använder för sladdanslutna grejer är vändbara, så kan lika gärna den spänningsförande fasledaren vara i kontakt med sockeln, även då "brytaren är släckt".

Helt livsfarligt att göra i närheten av t.ex vattenradiatorer, diskbänkar eller jordade apparater/lamphöljen.

Om sladden går att dra ur, så gör alltid det innan du petar.
Citera
2019-01-03, 20:31
  #10
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
En mycket dålig idé att stoppa fingret i lampsockeln...

Jo jag märkte det. Dock så kittlade det bara lite lätt i fingret så det var nog ingen större ström. Jag tog ju inte på någonting som var jordat. Jag skulle böja upp metallfliken i botten av lampsockeln. Jag hade köpt en lågenergilampa som uppenbarligen hade för kort gänga och jag var lat och orkade inte dra ut bokhyllan där kontakten satt bakom.

Jag såg någon undersökning från elsäkerhetsverket gjord 2013 på campingplatser och småbåtshamnar som visade att 6,3% av jordfelsbrytarna inte fungerade: https://www.elsakerhetsverket.se/glo...178507_tmp.pdf

När jag tänker på campingplatser och småbåthamnar så tänker jag mig en sån där metallstolpe med ett låsbart plåtskåp som det finns en kontakt i ihop med en automatsäkring och en JFB.

Alla ni som har campat någon gång vet ju att det är en vanlig automatsäkring och JFB som man monterar på en DIN-skena.

Det kanske är dags att tänka om, och bara ha själva kontakten i elskåpet, samt ha säkringar och JFB i någon tempurerad elcentral? För när man tänker efter så kan det ju inte vara nyttigt för en JFB att utsättas för väderomställningar och luftfuktighet.

Det skulle vara kul att se en rapport om hur jordfelsbrytare fungerar i folks hem.
__________________
Senast redigerad av Boosheid 2019-01-03 kl. 20:37.
Citera
2019-01-03, 21:05
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Jo jag märkte det. Dock så kittlade det bara lite lätt i fingret så det var nog ingen större ström. Jag tog ju inte på någonting som var jordat. Jag skulle böja upp metallfliken i botten av lampsockeln. Jag hade köpt en lågenergilampa som uppenbarligen hade för kort gänga och jag var lat och orkade inte dra ut bokhyllan där kontakten satt bakom.

Jag såg någon undersökning från elsäkerhetsverket gjord 2013 på campingplatser och småbåtshamnar som visade att 6,3% av jordfelsbrytarna inte fungerade: https://www.elsakerhetsverket.se/glo...178507_tmp.pdf

När jag tänker på campingplatser och småbåthamnar så tänker jag mig en sån där metallstolpe med ett låsbart plåtskåp som det finns en kontakt i ihop med en automatsäkring och en JFB.

Alla ni som har campat någon gång vet ju att det är en vanlig automatsäkring och JFB som man monterar på en DIN-skena.

Det kanske är dags att tänka om, och bara ha själva kontakten i elskåpet, samt ha säkringar och JFB i någon tempurerad elcentral? För när man tänker efter så kan det ju inte vara nyttigt för en JFB att utsättas för väderomställningar och luftfuktighet.

Det skulle vara kul att se en rapport om hur jordfelsbrytare fungerar i folks hem.
Artikel från 2010: https://www.nyteknik.se/energi/jordf...oms-ut-6426130
Citat:
Hela 7 procent av jordfelsbrytarna fungerar inte. Det visar ett stort fälttest i Danmark. Svenska Elsäkerhetsverket ser mycket allvarligt på resultatet.
[...]
Den danska studien genomfördes på uppdrag av Sikkerhetsstyrelsen, som motsvarar Elsäkerhetsverket. Danskarna undersökte närmare 1?000 fast installerade jordfelsbrytare, de flesta i vanliga bostäder. 7 procent höll inte måttet.
[...]
4 procent av de testade exemplaren reagerade precis som de skulle på testknappen - men inte på riktiga elfel.
[...]
* Brytare som installerats där de utsatts för fukt, damm och låga temperaturer fallerar oftare jämfört med dem som sitter inomhus.
Citera
2019-01-03, 22:38
  #12
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Artikel från 2010: https://www.nyteknik.se/energi/jordf...oms-ut-6426130

Oj, men det är ju sjukt i så fall. Man har vetat om det redan sen 2010, men inget verkar ju hända? Dom konstaterade fakta redan 2010 i Danmark medan Elsäkerhetsverket i Sverige konstaterade i princip samma sak 2013?

Inget verkar ju ha hänt sedan dess mer än att dom konstaterade fakta?

Ungefär: Det är farligt att ha en ojordad brödrost i en ångbastu: Nu vet ni det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback