Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-02, 11:42
  #1
Medlem
Jag skulle gärna vilja få feedback på min instrumentella låt jag gjort...
https://soundcloud.com/tomas-weber-5...staden-sluttar

Vad tycker ni om den?

Mvh Mr Stjiernblom
Citera
2019-01-02, 12:17
  #2
Moderator
Nospheratus avatar
Jag tror du antagligen kan bättre än så. Det var egentligen inte dåligt alls, men ärligt talat rätt tråkigt arrangemang. Man får en känsla av att du spelat in när du mest sitter och värmer upp och leker lite med någon slinga. Det är i princip ett och samma ackord genom hela låten (jo, du byter till nån sjua här och där, men inget som riktigt bryter). Låten lyfter liksom aldrig, utan flyter omkring lite lagom på startbanan.

Jag hade nog gärna velat höra lite mer dynamik och variation i arrangemanget. Som den står och går nu hade låten antagligen fungerat som bakgrund till någon reklamfilm, lite trevlig gitarrglädje som varken går någon på nerverna eller sticker ut. Går det verkligen inte att arrangera om med tydligare ackordbyten eller mer dramatisk crescendo?
Citera
2019-01-02, 14:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag tror du antagligen kan bättre än så. Det var egentligen inte dåligt alls, men ärligt talat rätt tråkigt arrangemang. Man får en känsla av att du spelat in när du mest sitter och värmer upp och leker lite med någon slinga. Det är i princip ett och samma ackord genom hela låten (jo, du byter till nån sjua här och där, men inget som riktigt bryter). Låten lyfter liksom aldrig, utan flyter omkring lite lagom på startbanan.

Jag hade nog gärna velat höra lite mer dynamik och variation i arrangemanget. Som den står och går nu hade låten antagligen fungerat som bakgrund till någon reklamfilm, lite trevlig gitarrglädje som varken går någon på nerverna eller sticker ut. Går det verkligen inte att arrangera om med tydligare ackordbyten eller mer dramatisk crescendo?
Tack för feedbacken! Jag känner mig hedrad att du lagt ner tid för att göra ett utlåtande.
Och jag tror du har alldeles rätt... Det händer ingenting. Den är lite mysig bara.
Låten känns klar för mig, och jag vet inte om jag kan skriva om den, eller lägga till något.
Jag spelar ju inga ackord egentligen, utan har en öppen stämning precis som Joni Mitchell.
Jag ska återkomma och lägga till några fler låtar, om någon är intresserad.
Citera
2019-01-02, 14:59
  #4
Medlem
Här är en annan gammal låt jag gjort med lite sång:
https://soundcloud.com/tomas-weber-5...aldrig-do-igen
Vad tycker ni om den då?
__________________
Senast redigerad av MrStjiernblom 2019-01-02 kl. 15:09.
Citera
2019-01-02, 16:49
  #5
Medlem
Blåtås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStjiernblom
Här är en annan gammal låt jag gjort med lite sång:
https://soundcloud.com/tomas-weber-5...aldrig-do-igen
Vad tycker ni om den då?


Det enda som jag kan komma på som skulle kunna bli bättre är gitarrspelet, mer variation i kompet, det känns bitvis som det är samma mönster hela tiden typ. Sången blir bättre om du skulle spela in gitarr + sång separat.

Annars så gillar jag det precis som det är också!

PEACE
Citera
2019-01-03, 00:52
  #6
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStjiernblom
Här är en annan gammal låt jag gjort med lite sång:
https://soundcloud.com/tomas-weber-5...aldrig-do-igen
Vad tycker ni om den då?
Utan att ha lagt timmar på att analysera låten känns den spontant emotionell och sorgsen. Den energiska, nästan hårdhänta, spelstilen verkar därför lite malplacerad och forcerad. Det blir liksom inte mer känsla som blöder ju mer man vevar med plektrumet.

Arrangemanget hade fungerat bättre i gladpunk om galna helgfyllor och hångel i tunnelbanan. Nu blir jag mest stressad av gitarren till din vemodiga sång om kärlek och död. Nu kanske du är klar med låten, men jag hade gärna hört en lite långsammare version med avskalat strängplock istället för det där högoktaniga attackspelandet. Tänk typ Hallelujah med Jeff Buckley snarare än Basket Case med Green Day. Mindre plektrum, mindre tempo. Mer känsla, mer fingrar.
Citera
2019-01-03, 01:05
  #7
Medlem
Baptisten555s avatar
Känner som tidigare har påtalat, det frenetiska gitarrspelandet känns för mycket när det sker hela tiden!
Prova att börja låtarna annorlunda och gå på på slutet! Få till dynamiken!
Citera
2019-01-03, 18:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåtå
Det enda som jag kan komma på som skulle kunna bli bättre är gitarrspelet, mer variation i kompet, det känns bitvis som det är samma mönster hela tiden typ. Sången blir bättre om du skulle spela in gitarr + sång separat.

Annars så gillar jag det precis som det är också!

PEACE
Tack för feedback.
Har spelat in allt med min mobiltelefon, varför ljudkvaliteten är lite bristfällig.
Gott att du gillar det.

Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Utan att ha lagt timmar på att analysera låten känns den spontant emotionell och sorgsen. Den energiska, nästan hårdhänta, spelstilen verkar därför lite malplacerad och forcerad. Det blir liksom inte mer känsla som blöder ju mer man vevar med plektrumet.

Arrangemanget hade fungerat bättre i gladpunk om galna helgfyllor och hångel i tunnelbanan. Nu blir jag mest stressad av gitarren till din vemodiga sång om kärlek och död. Nu kanske du är klar med låten, men jag hade gärna hört en lite långsammare version med avskalat strängplock istället för det där högoktaniga attackspelandet. Tänk typ Hallelujah med Jeff Buckley snarare än Basket Case med Green Day. Mindre plektrum, mindre tempo. Mer känsla, mer fingrar.
Intressant med en långsammare version. Det ska jag definitivt testa.
Dock handlar den ju lite om att dansa till gryningen, aldrig dö igen, brinna upp i natten. Det är väl lite galet?

Citat:
Ursprungligen postat av Baptisten555
Känner som tidigare har påtalat, det frenetiska gitarrspelandet känns för mycket när det sker hela tiden!
Prova att börja låtarna annorlunda och gå på på slutet! Få till dynamiken!
Alla verkar hålla med om att låtarna saknar dynamik... Jag tar till mig kritiken helt klart.
Observera att det bara handlar om demos, dvs jag, en mobil och en gitarr.


En till då...
https://soundcloud.com/tomas-weber-5...-in-i-ditt-liv

Text:
Jag var inte där
När han gjorde dig illa
Så varför ska jag
Betala?
Jag var inte där
Jag var inte där

Du säger du vet hur
Sånt här brukar sluta
Vill inte va ombord
När skeppet börjar luta
Men jag var ju inte där
Jag var inte där

Jag vill bli din
Låt mig komma in
Låt mig komma in
I ditt liv

Man kan inte gömma sig
Från livet en evighet
Det tror jag redan
Att du vet
Jag var inte där
Jag var inte där

En April-dag
Åker vi långt ifrån stan
Dit våren blommar
Överlever inga tårar

Jag vill bli din
Låt mig komma in
Låt mig komma in
I ditt liv

Vore intressant att höra vad ni flashbackare tycker om den...
Citera
2019-01-03, 21:05
  #9
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStjiernblom
En till då...
https://soundcloud.com/tomas-weber-5...-in-i-ditt-liv
Om jag nu får vulgärspekulera så tolkar jag låten att handla om en kvinna som blivit sårad av en snubbe, och sedan är rädd för att släppa in någon annan eftersom hon ju tror sig veta att alla män är som hennes ex. Och det är i så fall en sorgsen låt. Särskilt i kombination med din vemodiga röst. Jag själv hade nog hade valt att arrangera låten med lite stråkar och piano istället. Det är det där vevandet på gitarren som inte riktigt passar.

Plocka strängarna lite stillsamt istället. Lite mer ballad sådär. Spara plektrumet till sista refrängen. Annars är låten väldigt fin , har bra känsla och melodi. Man brukar säga att "You don't pick your genre, the genre picks you". Jag får en känsla av att du försöker vara någon slags poprock-sångare när du i själen är en vemodig balladpoet.

Nej, nu är det du som springer och köper ett paket Marlboro, två flaskor rödvin och tänder några levande ljus hemma. Plektrumet gömmer du i byrålådan en strund. Sen kommer det här bli hur bra som helst.
Citera
2019-01-04, 11:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStjiernblom
Tack för feedback.
Har spelat in allt med min mobiltelefon, varför ljudkvaliteten är lite bristfällig.
Gott att du gillar det.


Intressant med en långsammare version. Det ska jag definitivt testa.
Dock handlar den ju lite om att dansa till gryningen, aldrig dö igen, brinna upp i natten. Det är väl lite galet?


Alla verkar hålla med om att låtarna saknar dynamik... Jag tar till mig kritiken helt klart.
Observera att det bara handlar om demos, dvs jag, en mobil och en gitarr.


En till då...
https://soundcloud.com/tomas-weber-5...-in-i-ditt-liv

Text:
Jag var inte där
När han gjorde dig illa
Så varför ska jag
Betala?
Jag var inte där
Jag var inte där

Du säger du vet hur
Sånt här brukar sluta
Vill inte va ombord
När skeppet börjar luta
Men jag var ju inte där
Jag var inte där

Jag vill bli din
Låt mig komma in
Låt mig komma in
I ditt liv

Man kan inte gömma sig
Från livet en evighet
Det tror jag redan
Att du vet
Jag var inte där
Jag var inte där

En April-dag
Åker vi långt ifrån stan
Dit våren blommar
Överlever inga tårar

Jag vill bli din
Låt mig komma in
Låt mig komma in
I ditt liv

Vore intressant att höra vad ni flashbackare tycker om den...

Låter fan bra alltså. I en ordentlig produktion hade det varit hur bra som helst. Med lite bas, lite percussion, bra inspelning osv. Rösten är så typisk svensk och jag gillar det
Citera
2019-01-09, 18:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Om jag nu får vulgärspekulera så tolkar jag låten att handla om en kvinna som blivit sårad av en snubbe, och sedan är rädd för att släppa in någon annan eftersom hon ju tror sig veta att alla män är som hennes ex. Och det är i så fall en sorgsen låt. Särskilt i kombination med din vemodiga röst. Jag själv hade nog hade valt att arrangera låten med lite stråkar och piano istället. Det är det där vevandet på gitarren som inte riktigt passar.

Plocka strängarna lite stillsamt istället. Lite mer ballad sådär. Spara plektrumet till sista refrängen. Annars är låten väldigt fin , har bra känsla och melodi. Man brukar säga att "You don't pick your genre, the genre picks you". Jag får en känsla av att du försöker vara någon slags poprock-sångare när du i själen är en vemodig balladpoet.

Nej, nu är det du som springer och köper ett paket Marlboro, två flaskor rödvin och tänder några levande ljus hemma. Plektrumet gömmer du i byrålådan en strund. Sen kommer det här bli hur bra som helst.
Dina kommentarer förgyller den här tråden, sannerligen!
Jag får ge dig en ballad i dagarna - vet inte vilken bara.
"Nej, nu är det du som springer och köper ett paket Marlboro, två flaskor rödvin och tänder några levande ljus hemma. Plektrumet gömmer du i byrålådan en strund. Sen kommer det här bli hur bra som helst."
Haha... Bra idé! Att låta mer som Tom Waits är inte helt fel.
Citat:
Ursprungligen postat av rotenurkalaset-0
Låter fan bra alltså. I en ordentlig produktion hade det varit hur bra som helst. Med lite bas, lite percussion, bra inspelning osv. Rösten är så typisk svensk och jag gillar det
Tack för feedback! Kul att du gillar den. Skulle gärna vilja spela in låtarna lite mer professionellt, men vet inte hur man gör riktigt. Någon får gärna tipsa mig om de vet något om detta.



Jag önskar nu er alla fred och frihet! Har skrivit lite svensk text till "I wish I knew how it would feel to be free"...
https://soundcloud.com/tomas-weber-5...s-att-vara-fri
Citera
2019-01-10, 20:22
  #12
Medlem
Blåtås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStjiernblom
Dina kommentarer förgyller den här tråden, sannerligen!
Jag får ge dig en ballad i dagarna - vet inte vilken bara.
"Nej, nu är det du som springer och köper ett paket Marlboro, två flaskor rödvin och tänder några levande ljus hemma. Plektrumet gömmer du i byrålådan en strund. Sen kommer det här bli hur bra som helst."
Haha... Bra idé! Att låta mer som Tom Waits är inte helt fel.

Tack för feedback! Kul att du gillar den. Skulle gärna vilja spela in låtarna lite mer professionellt, men vet inte hur man gör riktigt. Någon får gärna tipsa mig om de vet något om detta.



Jag önskar nu er alla fred och frihet! Har skrivit lite svensk text till "I wish I knew how it would feel to be free"...
https://soundcloud.com/tomas-weber-5...s-att-vara-fri


Wow!

Försöker du jobba lite mer med texten och uttrycka dig mer fyndigt/unikt skulle jag tro att det kan bli en hit

Men bra som det är

Alltså du kör många olika stilar. Skickligt gitarrspel. Men jag måste hålla med om att ballader passar din röst bäst. Kolla in denna av allas husgud Dan Andersson https://www.youtube.com/watch?v=iSz7...KGuYPbhb3e1Hxg
__________________
Senast redigerad av Blåtå 2019-01-10 kl. 20:32.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback