Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-02, 09:55
  #1
Medlem
spknoises avatar
Jag är inne på att skaffa mig en hund och jag har en kärlek till spetsar. Bor i en lägenhet och vill helst inte ha en för stor hund.

Har läst lite och blivit intresserad av norsk buhund. Det verkar vara en lättlärd ras och perfekt storlek. Någon på FB som äger eller ägt en buhund som kan berätta lite?
Citera
2019-01-02, 10:20
  #2
Medlem
KFCnoggers avatar
Jättesöta hundar, väldigt hängivna sina ägare. Bestämda. Har hört om en som hade en, den fick problem med knälederna tidigt. Vet inte om det var något med just den aveln eöler om hela stammen är så.
Citera
2019-01-02, 14:27
  #3
Medlem
Min erfarenhet är att de är väldigt ojämna i lynnet och hur mycket jaktlust de har. Hur mycket miljön de växer upp i påverkar vågar jag dock inte säga.
Trevliga sociala buhundar är fantastiska hundar men de egensinniga asociala är inte lika roliga.
Får de dessutom för lite att göra och för lite social träning och motion kan egensinnigheten göra att de börjar bestämma väldigt mycket själva -vilket i vissa fall innebär det att de kan börja vakta.
Kolla upp föräldrarna nog om du ska köpa en så det inte ligger något asocialt bakom valpen och se till tt du är beredd att ro jycken ordentligt -det är arbetande hundar det här -inga soffpotatisar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback