Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-02, 08:12
  #13
Medlem
Det är garanterat möss. På nästan 60 år har isoleringen i bjälklaget sjunkit och dom har rena motorvägarna där nere. Ljudet du hör är när dom gnager i bjälkarna för att skapa nya vägar eller för att få material till nya bon. Att det tystnar när du rör på dig bekräftar musteorin ännu mer.

Ring Anticimex. Om du har hemförsäkring brukar det ingå i premien. Dom kan hjälpa dig att bli av med mössen och hur du ska förhindra att dom kommer in i framtiden. Mössen kan ställa till mycket skada och i värsta fall eldssvåda. Har sett skador på starkströms kablar där dom har gnagt av isoleringen och blottlagt kopparlegeringarna.
Citera
2019-01-02, 08:19
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Nej, inte beläget direkt under mig.
Jag har dock haft möss under diskbänken nyligen. Samma rum där detta skumma ljud kommer ifrån. Jag kan bara inte fatta varför det skulle sluta när jag går in i rummet om det inte är möss...?

Skulle även kunna vara att golvet rör sig och när du ställer dig på det med din tyngd så slutar rörelsen,.
När du la golvet tog du då hänsyn till att golvet skall kunna röra sig så du la en spalt mot väggarna eller ligger det dikt an?
Citera
2019-01-02, 08:38
  #15
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B18
Det är garanterat möss. På nästan 60 år har isoleringen i bjälklaget sjunkit och dom har rena motorvägarna där nere. Ljudet du hör är när dom gnager i bjälkarna för att skapa nya vägar eller för att få material till nya bon. Att det tystnar när du rör på dig bekräftar musteorin ännu mer.

Ring Anticimex. Om du har hemförsäkring brukar det ingå i premien. Dom kan hjälpa dig att bli av med mössen och hur du ska förhindra att dom kommer in i framtiden. Mössen kan ställa till mycket skada och i värsta fall eldssvåda. Har sett skador på starkströms kablar där dom har gnagt av isoleringen och blottlagt kopparlegeringarna.

Misstänker det väldigt starkt. Fy satan... Ush.
Ska tilläggas att detta är en lägenhet. Och jag har alltså inte lagt golvet själv(såg någon frågade om det ovanför.. Men vad ska Anticimex kunna göra åt det som sker under golvet?

Har F.ö redan hört av mig till hyresvärden, men det går inte direkt snabbt där.. Men jag har inte haft några möss i fällan under vasken nu på 4 dagar, innan dess tog jag 4st på 36 timmar. Det är ju lite märkligt?
Citera
2019-01-02, 09:44
  #16
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Skulle även kunna vara att golvet rör sig och när du ställer dig på det med din tyngd så slutar rörelsen,.
När du la golvet tog du då hänsyn till att golvet skall kunna röra sig så du la en spalt mot väggarna eller ligger det dikt an?
Visserligen brukar ett trägolv framförallt röra sig under sommaren dä luftfuktigheten är högre. Tycker ändå du skall göra som SkogsSaab skrev och kolla om golvet ligger kloss mot väggen eller om det finns en spalt (några mm mellanrum till väggen).
Citera
2019-01-02, 10:12
  #17
Medlem
ps870s avatar
Knarrar det och knakar pga av värme/ luftfuktighetsförändringar = Bryt upp golvet och lägg nytt, på rätt sätt.
Knarrar det och knakar pga av möss/ råttor = Bryt upp golvet, utrota, sanera och förhindra nya angrepp. Lägg nytt golv.
Citera
2019-01-02, 12:23
  #18
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Knarrar det och knakar pga av värme/ luftfuktighetsförändringar = Bryt upp golvet och lägg nytt, på rätt sätt.
Knarrar det och knakar pga av möss/ råttor = Bryt upp golvet, utrota, sanera och förhindra nya angrepp. Lägg nytt golv.

Tror knappast min hyresvärd kommer vilja lägga ner det jobbet. Behöver man inte bryta upp allt golv i hela lägenheten egentligen då? Jag menar de hittar ju bara nya gångar isf
Citera
2019-01-02, 12:25
  #19
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
det är naturligt. när jag åker ner till stugan så knarrar det också i golvet. Och där har jag en grej man stoppar in i väggen så kommer det inge möss. en sån kan du ju köpa om du är rädd annars

kostar 120 kronor på kjell å kåmpani

Stoppa in i väggen? Kan du länka eller berätta mer?
Citera
2019-01-02, 22:15
  #20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Stoppa in i väggen? Kan du länka eller berätta mer?
en mojäng som sänder ut ultraljudsvågor som ska skrämma iväg ohyra påstås det, några fakta på att det verkligen funkar har jag ännu aldrig sett, googla på "musskrämma" och "råttskrämma"
Citera
2019-01-04, 22:43
  #21
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Tror knappast min hyresvärd kommer vilja lägga ner det jobbet. Behöver man inte bryta upp allt golv i hela lägenheten egentligen då? Jag menar de hittar ju bara nya gångar isf
.

Om du inte vill att råttor tar sig in i din lägenhet så stå på dig. Jag skulle tycka det var rätt obehagligt att vakna av att en stor äcklig råtta hoppar upp i sängen på natten. Dessutom sprider djuren sjukdomar så lägger du frukostmackan på bordet kan det varit råttor där tidigare och då riskerar du att bli sjuk.
Är du lite händig så bryt försiktigt upp delar av golvet. Hyfsat enkelt att återställa. Börja med att kolla om golvet är lagt rätt. Är det det så kolla efter råttspilning eller andra tecken på råttor/ möss.
Citera
2019-01-04, 22:54
  #22
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
.

Om du inte vill att råttor tar sig in i din lägenhet så stå på dig. Jag skulle tycka det var rätt obehagligt att vakna av att en stor äcklig råtta hoppar upp i sängen på natten. Dessutom sprider djuren sjukdomar så lägger du frukostmackan på bordet kan det varit råttor där tidigare och då riskerar du att bli sjuk.
Är du lite händig så bryt försiktigt upp delar av golvet. Hyfsat enkelt att återställa. Börja med att kolla om golvet är lagt rätt. Är det det så kolla efter råttspilning eller andra tecken på råttor/ möss.

Låter som en plan. Han dyrkar upp ytskiktet och du återställer det.
Ha en trevlig helg
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback