Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-01, 21:13
  #1
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Vattenflaskor av metall eller plast? Vätskeblåsor?

Jag har alltid haft en metallvattenflaska jag dricker ur och bär resten i vanliga läskflaskor om 1,5L styck. Gillar inte plast av princip men det väger så lite. Hur tänker ni?
Citera
2019-01-01, 21:23
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Camel-bak i huvudsak.

Har även med mig läskflaskor (2l) fyllda med vatten. Jag gillar inte plast heller och jag kommer aldrig kasta dem i naturen, men metall väger, det är så enkelt.

Önskar det fanns fler alternativ men i dagläget är läskflaskor det bästa alternativet för att transportera "löst" vatten.
Citera
2019-01-01, 21:25
  #3
Medlem
constants avatar
En enliters plastflaska (Nalgene). Behövs mer kan jag stoppa ner en 1.5-liters läskflaska med vatten i ryggan.
Citera
2019-01-01, 22:09
  #4
Medlem
Kåpa såklart, bara ta fram och dricka direkt från alla bäckar, fast nu har jag inte vandrat i öken än. Då skulle jag förmodligen ha en förstärkt petflaska med silvertejp fast känns rätt onödigt i norden!
Citera
2019-01-01, 22:28
  #5
Medlem
frdks avatar
2 st tillplattade 2L i stora,
2 st Pet 50ml var sin sida
Har kåsa med iof, men vätsebalansen är mer jämn om man smådricker än kör kamelfylla var och varannan timme.

Metall och hårdplast är bara no-no. Går inte packa ihop tomma, väger och slänger o har sig. Skulle vara för bakterierna men man köper nya för varje tur
__________________
Senast redigerad av frdk 2019-01-01 kl. 22:40.
Citera
2019-01-14, 13:13
  #6
Medlem
Fryser vatten i 2/3-fulla petflaskor. Håller sig kallt länge!
Citera
2019-01-27, 19:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
2 st tillplattade 2L i stora,
2 st Pet 50ml var sin sida
Har kåsa med iof, men vätsebalansen är mer jämn om man smådricker än kör kamelfylla var och varannan timme.

Metall och hårdplast är bara no-no. Går inte packa ihop tomma, väger och slänger o har sig. Skulle vara för bakterierna men man köper nya för varje tur

Kanske är trög men hur använder du de tillplattade?
Citera
2019-01-27, 21:55
  #8
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garconen
Kanske är trög men hur använder du de tillplattade?

Ligger oftast tomma i stora facket, fylls bara på som extra reserv vid toppturer, glaciärer eller en heldag på en ryggås där det är lite svårt hitta bra vatten. Rätt praktiska vid läger*också, man fyller upp när det närmar sig sen kan man söka en bekväm plats med utsikt ist för att vara bunden till vattnet.

Vet de finns som säckar och i mjukplast med att rulla ihop, men föredrar de hårda ändå.. lättare hålla i och känns mer tryggt i säcken av nån anledning. de billigare typ ica varianterna brukar föredras, de hårdare varianterna är svåra trycka ihop och bökigare bubbla ut igen
Citera
2019-01-27, 22:02
  #9
Avstängd
fryser 2st 2,5l dunkar och har i botten av säcken inslagen i plastpåse för att undvika kondens , sedan så har jag 2st 1l saftflaskor , den ena i ytterficka och den andra i en midjeväska
Citera
2019-02-08, 16:24
  #10
Medlem
Pojkekorvs avatar
Brukar för det mesta använda petflaskor.
Har testat camelback men var inte riktigt nöjd, när man rör sig och får lite flås och man man ska dricka så är det bara jobbigt att suga på munstycket. Gillade det inte alls. Blir lite dryckesvägens motsvarighet mot att andas genom ett sugrör.

Petflaskor är bra för då kan man trycka lite på flaskan och trycka i sig. De e gött de. Varma dagar så brukar ja ha i lite vätskeersättning i den ena flaskan, för det ger ju lite sälta, sötma och smak det är lite gott dagarna när man svettas som en galärslav, annars är det ju inte så gott.

Har stålflaskor i nalgenemodell som numera blivit populära men de är rätt tunga så brukar slopa det, men de är bra att ha på vintern när man skall koka vatten stoppa ner i sovsäcken. Bara kokavattnet i flaskan direkt och stoppa ner i ett fodral och ner i fötterna i sovsäcken. Funkar ju med vilken flaska som helst men då slipper du fipplet med att hälla över det eller ha extra kokkärl.
Citera
2019-02-08, 18:12
  #11
Medlem
-Emmanuels avatar
Pet. flaskor är lätta och tar inte mycket plats och kan köpas i varenda affär. Bra på sommaren.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback