5/5
1. City of God (2002, Fernando Meirelles/Katia Lund) #006
4/5
2. The Favourite (2018, Yorgos Lanthimos) #017
3. Sorry to Bother You (2018, Boots Riley) #013
4. First Reformed (2017, Paul Schrader) #008
5. Capharnaum (2018, Nadine Labaki) #014
6. Crippled Avengers (1978, Chang Cheh) #019
7. Den Skyldige (2018, Gustav Möller) #002
8. Leave No Trace (2018, Debra Granik) #011
3/5
9. Halloween (2018, David Gordon Green) #003
10. The Clan of the White Lotus (1980, Lo Lieh) #020
11. Burning (2018, Lee Chang-dong) #004
12. Hotel Rwanda (2004, Terry George) #009
13. Roma (2018, Alfonso Cuaron) #012
14. A Star is Born (2018, Bradley Cooper) #016
15. Aquaman (2018, James Wan) #007
16. Bird Box (2018, Susanne Bier) #005
2/5
17. Crazy Rich Asians (2018, John M. Chu) #001
18. The Night Comes for Us (2018, Timo Tjahjanto) #010
19. Safe House (2012, Daniel Espinosa) #018
1/5
20. Bumblebee (2018, Travis Knight) #015
Gick ganska fort i år att komma upp i 20 filmer sedan kärleken för film krypit tillbaka lite tillsammans med att snön gjort intåg utanför lägenheten. Blivit sjuk i tillägg så Januari kommer nog fortsätta i ganska högt tempo, men är tveksam om det kommer gå så här resten av året. Det har fokuserats mest på årtalet 2018, för att komma ikapp lite och få in de Oscars-aktuella, lär väl fortsätta så fram till galan tänker jag.
En femma redan och det var City of God som var lika fantastisk som jag hade hoppats på, att det tog så många år att se den är lite märkligt men man har vissa sådana filmer som bara ligger där och väntar. Väldigt många fyror för mig redan så här tidigt vilket är väldigt skoj, Sorry to Bother you var bland det roligaste jag sett på mycket länge och precis så där utflippat som jag bara kan älska. The Favourite höll också pressen även fast den inte var lika bra som The Lobster, så var det ändå en stor förbättring från The Killing of Sacred Deer.
Crippled Avengers var en riktigt bra Kung Fu-rulle från Shaw Bros. Enligt mig har den nästan allt, bra kung fu och andra uppvisningar med imponerande akrobatik, en fin historia om vänskap (som är ganska sällsynt i sådana här filmer ändå) samt en jätteond skurk med järnhänder som skjuter pilar. De invalida hämnarna hade också häftiga gimmicks och fungerade väldigt bra ihop, "Idioten" var lagom humor-nivå på också. Rekommenderas till inbitna kung fu-fans så väl som nyfrälsta.
Största besvikelsen hittills har varit Timo Tjahjanto's nya film The Night Comes for Us. Jag har älskat hans tidigare filmer tillsammans med sin bror men när han nu kör själv så saknas något. Det är oftast aldrig tråkigt med våldsorgier men här är det väldigt oinspirerat, det blir så tråkigt att våldet bara blir för mycket helt enkelt. Väldigt trist!
Nr. 20 blir Bumblebee, jättetråkig film i den redan hemska Transformers-serien, här hoppar de på 80-tals tåget och gud så 80-tal det skall vara och sicket referensrunk. En ny pophit var 5e minut eller onödig referens till The Breakfast Club. Latare filmskapande är svårt att hitta och slapsticken fungerar inte heller.
1. City of God (2002, Fernando Meirelles/Katia Lund) #006
4/5
2. The Favourite (2018, Yorgos Lanthimos) #017
3. Sorry to Bother You (2018, Boots Riley) #013
4. First Reformed (2017, Paul Schrader) #008
5. Capharnaum (2018, Nadine Labaki) #014
6. Crippled Avengers (1978, Chang Cheh) #019
7. Den Skyldige (2018, Gustav Möller) #002
8. Leave No Trace (2018, Debra Granik) #011
3/5
9. Halloween (2018, David Gordon Green) #003
10. The Clan of the White Lotus (1980, Lo Lieh) #020
11. Burning (2018, Lee Chang-dong) #004
12. Hotel Rwanda (2004, Terry George) #009
13. Roma (2018, Alfonso Cuaron) #012
14. A Star is Born (2018, Bradley Cooper) #016
15. Aquaman (2018, James Wan) #007
16. Bird Box (2018, Susanne Bier) #005
2/5
17. Crazy Rich Asians (2018, John M. Chu) #001
18. The Night Comes for Us (2018, Timo Tjahjanto) #010
19. Safe House (2012, Daniel Espinosa) #018
1/5
20. Bumblebee (2018, Travis Knight) #015
Gick ganska fort i år att komma upp i 20 filmer sedan kärleken för film krypit tillbaka lite tillsammans med att snön gjort intåg utanför lägenheten. Blivit sjuk i tillägg så Januari kommer nog fortsätta i ganska högt tempo, men är tveksam om det kommer gå så här resten av året. Det har fokuserats mest på årtalet 2018, för att komma ikapp lite och få in de Oscars-aktuella, lär väl fortsätta så fram till galan tänker jag.
En femma redan och det var City of God som var lika fantastisk som jag hade hoppats på, att det tog så många år att se den är lite märkligt men man har vissa sådana filmer som bara ligger där och väntar. Väldigt många fyror för mig redan så här tidigt vilket är väldigt skoj, Sorry to Bother you var bland det roligaste jag sett på mycket länge och precis så där utflippat som jag bara kan älska. The Favourite höll också pressen även fast den inte var lika bra som The Lobster, så var det ändå en stor förbättring från The Killing of Sacred Deer.
Crippled Avengers var en riktigt bra Kung Fu-rulle från Shaw Bros. Enligt mig har den nästan allt, bra kung fu och andra uppvisningar med imponerande akrobatik, en fin historia om vänskap (som är ganska sällsynt i sådana här filmer ändå) samt en jätteond skurk med järnhänder som skjuter pilar. De invalida hämnarna hade också häftiga gimmicks och fungerade väldigt bra ihop, "Idioten" var lagom humor-nivå på också. Rekommenderas till inbitna kung fu-fans så väl som nyfrälsta.
Största besvikelsen hittills har varit Timo Tjahjanto's nya film The Night Comes for Us. Jag har älskat hans tidigare filmer tillsammans med sin bror men när han nu kör själv så saknas något. Det är oftast aldrig tråkigt med våldsorgier men här är det väldigt oinspirerat, det blir så tråkigt att våldet bara blir för mycket helt enkelt. Väldigt trist!
Nr. 20 blir Bumblebee, jättetråkig film i den redan hemska Transformers-serien, här hoppar de på 80-tals tåget och gud så 80-tal det skall vara och sicket referensrunk. En ny pophit var 5e minut eller onödig referens till The Breakfast Club. Latare filmskapande är svårt att hitta och slapsticken fungerar inte heller.
__________________
Senast redigerad av Hwal 2019-01-13 kl. 16:04.
Senast redigerad av Hwal 2019-01-13 kl. 16:04.