Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-01, 20:02
  #1
Medlem
Kikat på en sådan, och volvo-motor i så ej den usla mitsubishi-motorn. Gått ca 23k mil, kamremmen bytt vid ca 18k mil.
Skinnsäten och allmänt fint skick, obefintligt med rost. Växellådan och bromsar i fint skick. Drar ingen olja.
Har för tillfället en saab 9-5a, men som börjat läcka olja så funderar på om det är smart att byta bil redan nu innan skiten börjar läcka mer o mer, har dåliga erfarenheter med saab och oljeläckager..

Så, vad säger ni andra om denna volvon, bra köp?
Citera
2019-01-01, 20:26
  #2
Medlem
mainfurers avatar
Ja varför inte? Jag personligen skulle hålla mig borta. Pris?
Citera
2019-01-01, 21:00
  #3
Medlem
Fattar inte att folk vill byta NER sig..
Det är ju för fasen en +18 år gammal RELIK..
MEN får han den UNDER 5 lakan så må det vara viskat..
Citera
2019-01-01, 21:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Ja varför inte? Jag personligen skulle hålla mig borta. Pris?

Va tänkt som ett byte.. Men gillar saaben med.

Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Fattar inte att folk vill byta NER sig..
Det är ju för fasen en +18 år gammal RELIK..
MEN får han den UNDER 5 lakan så må det vara viskat..


Mjo men nyare än saaben, va tänkt som ett byte mot saaben som sagt.
Citera
2019-01-02, 00:58
  #5
Medlem
Hegamons avatar
Jag har en sådan där. Jag kan inte komma på en enda fördel med s40 gentemot s70, förutom att s40 drar en ca 1 eller 2 dl mindre per mil. Då menar jag manuellt växlad bil.

EN fördel till är att s40 ser bättre ut än s70 enligt min smak.

Nackdelar med s40: Plåtig kaross, rostar, bullrig invändigt vilket är den största nackdelen tycker jag, slö då min är en 1.6 med volvomotorn.

Fördelar: Jag gillar verkligen framstolarna, men även s70 har superbra stolar.
Utseendet är helt okej för min del, även invändigt känns den ganska modern trots att den är från 2000.
Ligger bra på vägen.
Jag tycker faktiskt det är roligare köra s40 än s70, varför vet jag inte.

Som en skribent ovan skrev: Jag tycker med att s40 är ett nerköp gentemot din 9-5. Definitivt tycker jag så.
Citera
2019-01-03, 07:36
  #6
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Kikat på en sådan, och volvo-motor i så ej den usla mitsubishi-motorn. Gått ca 23k mil, kamremmen bytt vid ca 18k mil.
Skinnsäten och allmänt fint skick, obefintligt med rost. Växellådan och bromsar i fint skick. Drar ingen olja.
Har för tillfället en saab 9-5a, men som börjat läcka olja så funderar på om det är smart att byta bil redan nu innan skiten börjar läcka mer o mer, har dåliga erfarenheter med saab och oljeläckager..

Så, vad säger ni andra om denna volvon, bra köp?

Låter som en bra Volvo, fast varje gång man byter bil tar man en risk. Är det inte bättre att bara låta byta den packning som läcker?
Citera
2019-01-03, 11:09
  #7
Medlem
Varför ens göra en tråd för köpråd av en bil som kostar max 10 000kr?

I dag har du en billig skitbil o du funderar på en annan billig skitbil.
Klart som fan att det är ett bra köp.
Sedan kanske det visar sig att du borde ha behållit Saaben som kan vara ett bättre ägande.
Citera
2019-01-05, 15:50
  #8
Medlem
Xlntboys avatar
Min första Volvo var S40, -01 med 1,8i motor. Jag hade den mellan 03-06. Kan säga att fördelen var att den var ganska snål.

Nackdelen, oljan kom in glykolen så den blev brun. Så fort jag upptäckte det så sålde den på blocket direkt. Sålde den till underpris men den nya ägaren sålde den vidare direkt då jag såg den på blocket veckam efter min försäljning.

Ja, den rostar, rosten kom på insidan av backluckan fastän bilen var ganska ny då.

Vet att den modellen har haft problem med stryleder och upphängning så kolla det noga, lyssna på missljud och om bilen går rakt.

Tror om du får bra pris så är den bra och snäl bil, startar alltid och kupén blir snabbt varm på vintern. Även på sommeren ac kyler ganska bra.
Citera
2019-01-06, 22:33
  #9
Medlem
Vart inget byte för min del, behåller saaben🙂
Citera
2019-01-06, 22:43
  #10
Medlem
grevenoves avatar
En sån var min första bil men jag körde galet med den så en del som kostade cirka 10k gick sönder. Perfekt bil om du kör lugnt och fint med den, rekommenderar starkt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback