2019-01-01, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caffeineaddict
Jag är fortfarande väldigt ung, jag är bara 18 år och jag erkänner att jag inte förstår värdet av pengar än.

Till er som verkligen förstår värdet av pengar, att ha väldigt mycket pengar som man klarar sig väldigt bra på, gör det en genuint lycklig eller är det skitsnack? Jag är otroligt nyfiken eftersom med störst sannoklighet finns det någon/några som sitter på väldigt bra ekonomi här som kan svara.

Så länge man har pengar till bostad och mat och till att lägga på lite nöjen då och då så räcker det.

Något överflöd av pengar skulle inte göra mig lyckligare.
Citera
2019-01-01, 23:25
Medlem
Pengar är en förutsättning som underlättar dig att bli lycklig, jag personligen hatar skandinaviska normer och tänk kanske till och med europeiska, jag vill flytta härifrån men samtidigt leva ett drägligt liv.
För att göra det krävs pengar, dethär landet gör mig inte lycklig, snarare tvärt om.
Citera
2019-01-01, 23:27
Medlem
frdks avatar
Citat:
Jag är fortfarande väldigt ung, jag är bara 18 år och jag erkänner att jag inte förstår värdet av pengar än.

Till er som verkligen förstår värdet av pengar, att ha väldigt mycket pengar som man klarar sig väldigt bra på, gör det en genuint lycklig eller är det skitsnack? Jag är otroligt nyfiken eftersom med störst sannoklighet finns det någon/några som sitter på väldigt bra ekonomi här som kan svara.

Man har alltid saker man vill ha som kostar mer än vad man har. Är sunt att jobba sig fram till mål och kunna köpa med egna pengar (är född och uppväxt före smslånens tid)

Mycket tack vare det har jag det bra ställt, har alltid spara hälften och leva ekonomiskt till vardags, ser ingen poäng på onödigt och slös, tar det mer som sport att kunna optimera min ekonomi så jag kan satsa mer på det jag verkligen uppskattar

Att ha kapital tillgängligt gör en inte gladare men ger trygghet, jag behöver inte oroa mig för arbetslöshet, jag behöver inte oroa mig för nära och kära, jag kan alltid ta en smäll om den dyker upp. Det gör att jag sover bättre om natten och kan planera framtiden enklare.
Sen nånstans öppnar det dörrar för att göra äventyr som annars inte var möjliga vilket nog får tillskrivas glädje och livskvalite, men skulle aldrig i livet låna för sånt. Lån är att förbruka sitt framtida själv.. fall aldrig i den fällan.
Senast redigerad av frdk 2019-01-01 kl. 23:36.
Citera
2019-01-01, 23:44
Medlem
Du kan köpa dig ett boende, du kan resa, ge ditt barn möjligheter och gå i pension tidigare om du har tillräckligt med pengar. Blir du lycklig av det?.. vet ej. Men själv går jag hellre i pension vid 40 än jobbar till 70. Själv reser jag hellre utomlands några ggr per år än sitter hemma. Så jag mår i alla fall bättre av att ha pengar än att inte ha det.

Men sen behöver man inte vara miljonär för att bli lycklig. Med en stadig inkomst kommer man långt.
Citera
2019-01-02, 00:06
Medlem
Jag anser att friska normala personer känner lycka när när de kan tjäna sina egna pengar,, pengar kan ge fördel i det sociala,har man pengar och har råd att bjuda ,så blir det mycket vänner,, visst kan det kännas omoraliskt,fel,men så är livet,,utan pengar,, blir det till att fördriva tiden hemma i tv soffan
Citera
2019-01-02, 00:28
Medlem
Rektangels avatar
Pengar kan köpa dig fri från olycka och bekymmer men inte lycka isig självt.
Jag är hellre olycklig i en Ferrari än i en buss.

Har man pengar mår man i regel mycket bättre dessutom.
Citera
2019-01-02, 01:34
Medlem
Psychadelic1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Pengar kan köpa dig fri från olycka och bekymmer men inte lycka isig självt.
Jag är hellre olycklig i en Ferrari än i en buss.

Har man pengar mår man i regel mycket bättre dessutom.

Rly? Har man pengar slipper man inte oroa sig över huruvida man ska klara hyran nästa månad, givetvis leder det till att man slappnar av mer, om man inte är en arbetsnarkoman dvs
Citera
2019-01-02, 01:35
Medlem
Vivaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajjmkajjm
Du förutsätter att man måste jobba mer, för att få mer pengar. I vissa fall är det sant, men jag ser det mer som att man ska jobba smart.
Investerar du rätt i dig själv och även utan utbildning, genom att se till att ta vara på din tid och få rätt kompetens, så tjänar man utan några problem 35-40k i månaden genom att ett slappt tjänstemannajobb där man kanske arbetar effektiv något timma om dagen och spenderar kanske 35h i veckan fysiskt på jobbet, innan man än 35 år.

På de sättet tycker jag, att pengar för en lyckligare. Att försöka tjäna så mycket pengar som möjligt, på så lite börda som möjligt.

Jag känner gott om folk som tjänar över 35k i månaden, på ett slappt jobb med extremt bra tjänstemanna förmåner, och jobbar fysiskt på arbetsplats max 35h i veckan.
Sen känner jag folk, som knegar riktigt hjärndöda jobb, långtråkiga, utan flex, bundna till raster och skit, klockas så man jobbar sina 8h om dagen, för en betydligt lägre lön.
Dessa jobben, brukar även finnas möjlighet till morötter som "OB, övertid" etc. Då bytar man verkligen tid, mot mer pengar. Lagerjobb, lastbilschaffis, jobba på ICA, etc etc etc. Dessa okvalifacerade jobb, är dessutom svårare att få, för det finns så extremt många folk utan kompetens som söker skitjobben.

I det fallet, hade jag också sagt att det inte är värt att jobba OB, övertid etc för mer pengar. För då säljer du din själ för mer pengar, och lär inte bli lyckligare.

Sorglig människa du verkar vara, tur att alla inte är som dig, för då skulle inte du och din sort leva som ni gör. Någon måste ju faktiskt producera för att saker ska hända, andra kan mest sitta och titta på, låtsas vara viktiga - påminn dig själv om det när du betalar svenska löner och avgifter, att de är dyra av en anledning och det du får tillbaka är knappast i proportion till den kostnad du betalar ( jämförelse utlänningar ex.p.vis ), och din sort är just problemet till det.

Jag jobbar hellre 60 timmar i ett smutsigt industrijobb, än att sitta på ett kontor och leka allan ballan. För förr eller senare kommer någon som betalar på det, och det åtgärdas. Jag kan i alla fall med rak rygg möta ALLA, från hemlösa till mina förfäder i nästa liv, att jag jobba och bar min del av lasten ( och det gör mycket för sinnet, man blir orubblig - om man "gör sin plikt, och kräver sin rätt", att kräva men inget producera? Då måste man fan vara värdelös, tyvärr stött på många såna i detta land.. ). Vissa vill mest titta på och intala sig att de sköter "formalia", eller "arbetsövervakare" eller vad fan, vissa av oss får klä på oss utrustningen, men vi kan i alla fall lägga oss i graven stolta över vårat verk - ni, stolta, över era lata rövar eller övervakande av andras verk? Jo, tjena, men sätter en tusenlapp att är man en sådan odugling som söker latmansjobb, och t o m stolt över det, så kan man säkert ta ära för andras slit och blod. Ser fram emot lågkonjukturen, vilken kalldusch det kommer bli för dagens curlade våp till vuxna.

Hoppas ni alla har lån när staten drar in jobben.

Inte undra på att det här landet går åt helvete, alla vill bara sitta av tiden och sen springa mellan varuhusen..
Senast redigerad av Vivarus 2019-01-02 kl. 01:52.
Citera
2019-01-02, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivarus
Sorglig människa du verkar vara, tur att alla inte är som dig, för då skulle inte du och din sort leva som ni gör. Någon måste ju faktiskt producera för att saker ska hända, andra kan mest sitta och titta på, låtsas vara viktiga - påminn dig själv om det när du betalar svenska löner och avgifter, att de är dyra av en anledning och det du får tillbaka är knappast i proportion till den kostnad du betalar ( jämförelse utlänningar ex.p.vis ), och din sort är just problemet till det.

Jag jobbar hellre 60 timmar i ett smutsigt industrijobb, än att sitta på ett kontor och leka allan ballan. För förr eller senare kommer någon som betalar på det, och det åtgärdas. Jag kan i alla fall med rak rygg möta ALLA, från hemlösa till mina förfäder i nästa liv, att jag jobba och bar min del av lasten ( och det gör mycket för sinnet, man blir orubblig - om man "gör sin plikt, och kräver sin rätt", att kräva men inget producera? Då måste man fan vara värdelös, tyvärr stött på många såna i detta land.. ). Vissa vill mest titta på och intala sig att de sköter "formalia", eller "arbetsövervakare" eller vad fan, vissa av oss får klä på oss utrustningen, men vi kan i alla fall lägga oss i graven stolta över vårat verk - ni, stolta, över era lata rövar eller övervakande av andras verk? Jo, tjena, men sätter en tusenlapp att är man en sådan odugling som söker latmansjobb, och t o m stolt över det, så kan man säkert ta ära för andras slit och blod. Ser fram emot lågkonjukturen, vilken kalldusch det kommer bli för dagens curlade våp till vuxna.

Hoppas ni alla har lån när staten drar in jobben.

Inte undra på att det här landet går åt helvete, alla vill bara sitta av tiden och sen springa mellan varuhusen..

Du låter ju nästan upprörd. Han säger ju bara sanningen. Medans vissa sliter på lager och tjänar 25k per månad sitter andra i kostym och slipar på företagets mission, vision och values (som ingen läser) och drar in 400k per månad.

Det gäller att se till att hamna på rätt plats. Livet är inte rättvist. Kanske var det ett misstag att stå och se tuff ut i rökrutan på skolgården i högstadiet? Kanske hade varit bättre att lägga mer energi på fysiken och matematiken??
Citera
2019-01-02, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
There is no such thing as a free lunch.

Nu förmodar jag att du är ironisk i det du skriver, men för dom där ute som verkligen tänker i sådana banor (ja, tyvärr finns det nog sådana) så är det viktigt att förstå att allt har ett pris.

Ta en vän till mig som exempel, han började med ehandel för några år sedan, skötte det mesta från mobilen och laptopen, levde loppan, bodde ett halvår på bali, sen ett halvår på malta osv osv. Livet var till synes jävligt enkelt.

Men med det kommer fallet. Det oundvikliga fallet där höjden gör smällen desto hårdare.

Idag bor han hemma hos mamma och pappa och är reducerad från en man i karriären till en pojke i pojkrummet. Allt på några månader.

Han kommer säkert börja om och inom några år bo på malta igen. Några år efter det är det väl härbärget som gäller.

Ser du min poäng?
Balans.

Välförtjänade pengar för att betala hyra, mat, tanka bilen, köpa kläder och kanske ta familjen på semester En gång om året. Det är balans.
Det ger lycka.
Vad nu lycka är? 😊

Nej var inte ironiskt, bara för vissa misslyckas säger det inget. För handlade om pengar inte folk som misslyckades med det eller inte skapat tillräckligt med säkerhet.

Nej jag är fri, att kunna gå upp när man vill varje dag och göra vad man vill även kunna resa runt i världen när man vill och vara bortrest många månader per år.

Även slippa skitsaker som behöva städa etc. Bättre kunna gå lägga sig i poolen varje dag eller gå till stranden om man vill.
Citera
2019-01-02, 06:54
Medlem
Citat:

Det klassiska svaret är ju "O nej, pengar gör ingen lycklig!". Det må vara sant i sig men samtidigt tar tillgång till pengar bort en massa orsaker till olycka: Du behöver inte oroa dig över att matpengarna skall räcka månaden ut, slipper ligga vaken och fundera på det där konstiga ljudet i bilen etc, etc.

I viss mån GÖR pengar dig lycklig i den bemärkelsen att du kan bestämma själv över ditt liv. Däremot kan du inte köpa dig det som kanske har störst påverkan på lycka: Kärlek, hälsa, barn och liknande. Pengar är i alla fall inte oväsentliga i att skapa lycka.
Citera
2019-01-02, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Nej var inte ironiskt, bara för vissa misslyckas säger det inget. För handlade om pengar inte folk som misslyckades med det eller inte skapat tillräckligt med säkerhet.

Nej jag är fri, att kunna gå upp när man vill varje dag och göra vad man vill även kunna resa runt i världen när man vill och vara bortrest många månader per år.

Även slippa skitsaker som behöva städa etc. Bättre kunna gå lägga sig i poolen varje dag eller gå till stranden om man vill.

Vem är det du argumenterar emot?

kajjmkajjms inlägg är klockrent. För att få ett bra och lyckligt liv så se till att få (utbilda dig till) ett arbete som
1) Håller normala tider. Inga nattider och kvällstid endast i undantagsfall.
2) Inte är fysiskt eller mentalt utslitande.
3) Skapligt betalt.
4) Lätt att få nytt jobb om du behöver byta.
5) är intressant och utvecklande

Så vitt jag vet visar forskning att pengar är viktigt för lycka om du har dåligt med dem men oviktigt om du har gott om pengar. Den som tjänar 30000 i månaden och hanterar dessa dmart ska således inte bli lyckligare om han tjänar 300000.

Dock är jag själv lite skeptisk till dessa forskningsresultat då exempelvis hög lön som man i pris garanterar dig möjlighet till bra fru. Så personligen tror jag att det är enklare att bli lycklig om du tjänar 300000 istället för 30000. Kan tänka mig dock att många som har dessa höga löner arbetar så hårt att det i sig har negativ inverkan på lyckan.
Senast redigerad av Mafia 2019-01-02 kl. 07:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in