Citat:
Ursprungligen postat av
kajjmkajjm
Du förutsätter att man måste jobba mer, för att få mer pengar. I vissa fall är det sant, men jag ser det mer som att man ska jobba smart.
Investerar du rätt i dig själv och även utan utbildning, genom att se till att ta vara på din tid och få rätt kompetens, så tjänar man utan några problem 35-40k i månaden genom att ett slappt tjänstemannajobb där man kanske arbetar effektiv något timma om dagen och spenderar kanske 35h i veckan fysiskt på jobbet, innan man än 35 år.
På de sättet tycker jag, att pengar för en lyckligare. Att försöka tjäna så mycket pengar som möjligt, på så lite börda som möjligt.
Jag känner gott om folk som tjänar över 35k i månaden, på ett slappt jobb med extremt bra tjänstemanna förmåner, och jobbar fysiskt på arbetsplats max 35h i veckan.
Sen känner jag folk, som knegar riktigt hjärndöda jobb, långtråkiga, utan flex, bundna till raster och skit, klockas så man jobbar sina 8h om dagen, för en betydligt lägre lön.
Dessa jobben, brukar även finnas möjlighet till morötter som "OB, övertid" etc. Då bytar man verkligen tid, mot mer pengar. Lagerjobb, lastbilschaffis, jobba på ICA, etc etc etc. Dessa okvalifacerade jobb, är dessutom svårare att få, för det finns så extremt många folk utan kompetens som söker skitjobben.
I det fallet, hade jag också sagt att det inte är värt att jobba OB, övertid etc för mer pengar. För då säljer du din själ för mer pengar, och lär inte bli lyckligare.
Sorglig människa du verkar vara, tur att alla inte är som dig, för då skulle inte du och din sort leva som ni gör. Någon måste ju faktiskt producera för att saker ska hända, andra kan mest sitta och titta på, låtsas vara viktiga - påminn dig själv om det när du betalar svenska löner och avgifter, att de är dyra av en anledning och det du får tillbaka är knappast i proportion till den kostnad du betalar ( jämförelse utlänningar ex.p.vis ), och din sort är just problemet till det.
Jag jobbar hellre 60 timmar i ett smutsigt industrijobb, än att sitta på ett kontor och leka allan ballan. För förr eller senare kommer någon som betalar på det, och det åtgärdas. Jag kan i alla fall med rak rygg möta ALLA, från hemlösa till mina förfäder i nästa liv, att jag jobba och bar min del av lasten ( och det gör mycket för sinnet, man blir orubblig - om man "gör sin plikt, och kräver sin rätt", att kräva men inget producera? Då måste man fan vara värdelös, tyvärr stött på många såna i detta land.. ). Vissa vill mest titta på och intala sig att de sköter "formalia", eller "arbetsövervakare" eller vad fan, vissa av oss får klä på oss utrustningen, men vi kan i alla fall lägga oss i graven stolta över vårat verk - ni, stolta, över era lata rövar eller övervakande av andras verk? Jo, tjena, men sätter en tusenlapp att är man en sådan odugling som söker latmansjobb, och t o m stolt över det, så kan man säkert ta ära för andras slit och blod. Ser fram emot lågkonjukturen, vilken kalldusch det kommer bli för dagens curlade våp till vuxna.
Hoppas ni alla har lån när staten drar in jobben.
Inte undra på att det här landet går åt helvete, alla vill bara sitta av tiden och sen springa mellan varuhusen..