Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-15, 08:13
  #181
Medlem
En sak ska du veta .får man mycket pengar så är det ingen som är glad för din skull...och helst ska du inte prata med någon. Om det....i detta fall förstår man vad avensjuk är ........
Citera
2019-01-16, 08:04
  #182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Så klart det gör, eller ja det pengar ger. Inte behöva jobba utan göra det man vill varje dag, kunna resa världen runt och bo på lyxhotell, ha 24/7 tjänstefolk, kunna äta ute varje dag på bästa resturanger.

Alla är dock olika, en del kräver kanske mer feedback själsligt än att ha tjänstefolk.

Men funkar det för dig, så är det ju bra.
Citera
2019-01-16, 08:09
  #183
Avstängd
PenisOchPungs avatar
Nej, daremot kommer du ma battre av att inte behova oroa dig for pengar.
Citera
2019-01-16, 11:17
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caffeineaddict
Jag är fortfarande väldigt ung, jag är bara 18 år och jag erkänner att jag inte förstår värdet av pengar än.

Till er som verkligen förstår värdet av pengar, att ha väldigt mycket pengar som man klarar sig väldigt bra på, gör det en genuint lycklig eller är det skitsnack? Jag är otroligt nyfiken eftersom med störst sannoklighet finns det någon/några som sitter på väldigt bra ekonomi här som kan svara.

Nej, pengar gör uppenbarligen inte folk lyckliga, men brist på pengar gör människor olyckliga. De som har så de klarar sig kan ju ändå önska sig ett och annat mer, men riktigt dålig ekonomi är en helt annan sak.
Citera
2019-01-16, 19:54
  #185
Medlem
Det som.verkligen gör en.lycklig
Är att ha ett jobb och trevliga arbetskamrater..och en bostad ..ingen hyllar dig för att du är miljonär.tvärtom...tror du Elvis Mikael Jackson.avivcci var lyckliga
Citera
2019-01-17, 03:57
  #186
Medlem
Pengar gör en inte lycklig, däremot leder brist på pengar till mycket olycka. Studier har visat att en majoritet av alla skilsmässor beror på ekonomi (iaf i USA men det är väl hyfsat representativt för oss också skulle jag tro). Pengar kan också göra att man kan välja bort många aspekter av livet som man inte trivs med, städning är ganska vanligt tror jag. Stress är vanligt också, precis när du spenderat din sista krona så dimper det ner en räkning till. Det är en extremt tuff situation därför dessa människor blir ofta mer eller mindre intvingade i dyra lån vilket gör det ännu svårare att ta sig ur.

Som många andra påpekat, är du en tråkig och bitter jävel utan pengar så kommer du vara än mer bitter och tråkig med pengar. Pengar är bara en förstärkare av dig själv.

Hundratusentals människor lever med helt vanliga medianlöner och har någon tusenlapp över i månaden som de spenderar på lyx, spa, utlandsresor och gud vet allt. Många av dessa verkar hur glada som helst, allt är bra där hemma med den respektive, barnen får shyssta betyg i skolan, umgänget är härligt och maten smakar bra. Inga konstigheter liksom. En sak som denna grupp kanske gärna inte pratar om eller rent av medvetet döljer och som hänger över mångas axlar är att de ofta har lån. Lån är inte per automatik något negativt men det är fortfarande ens framtid man är skyldig någon annan (om vi förutsätter lönearbete som den vanligaste formen av inkomst).

Jag tror en stor brytpunkt där pengar gör en lite mer avslappnad är när man är skuldfri. Detta är nog första trappsteget liksom där de pengar man har över varje månad faktiskt ökar ens nettoförmögenhet och inte bara minskar ens skuld. Att se positiva siffror när man räknar på hela familjen är otroligt skönt. Tänk om man betalar 25% av sin lön i amortering, ränta, avbetalning på mobilen/TVn/båten/bilen. En vecka i månaden jobbar du för någon annan än dig själv. Den karamellan är svår att svälja för många. När du är skuldfri jobbar du bara för din egen skull, såklart kommer väl en vecka eller två räknas bort i löpanade utgifter så som avgifter och mat ändå men man skulle ju också kunna gå ner i 75% och äta mindre.

Nästa steg är nog passiv inkomst, beroende på om man trivs med att resa eller spela datorspel så krävs det väl lite olika kapital men når man hit då blir man fri. Efter det tror jag inte mer pengar gör mer glädje faktiskt, vanorna brukar bli dyrare.
Citera
2019-01-17, 10:50
  #187
Medlem
pengar = frihet

Lycka/välmående är mentalt och något som sitter i huvudet och pengar är indirekt möjligörare till lycka. Då lycka är mentalt så kan man bli lycklig utan pengar/saker. Fast lycka är en flyktig känsla och inget permanent, välmående är en mer ihållande känsla.

Två saker på varsin sida av vågen. På ena sidan har vi frihet/kunna följa sin fria vilja och på andra sidan har vi tvång/tvingas gör saker mot sin fria vilja. Vad gör dig mest lycklig av dessa två motpoler?
__________________
Senast redigerad av Dr.Bong 2019-01-17 kl. 10:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback