Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-01, 16:17
  #1
Medlem
Grollarens avatar
Jag tittar rätt mycket på ISS sändningar i sin omloppsbana runt jorden vilket gav en fråga som jag gärna vill ha svar på.
Med risk att bli utskrattad på hela Flashback tänker jag ändå ställa den och bjuda på att jag får en dumstrut.
Nåväl:
Om jag tävlar på en cirkulär/oval bana håller jag mig så nära mitten som möjligt eftersom den sträckan är kortare än att springa i ytterbana (antar jag eftersom alla verkar göra det oavsett om de startar på olika startpunkter)
Ändå tillryggalägger flygplan/satelliter en otroligt mycket längre sträcka runt jorden trots att de är väldigt långt bort ifrån den till skillnad från dem som är på jordytan som behöver oändligt mycket mer tid för att tillryggalägga samma sträcka.
Jag fattar ju att jorden roterar i motsatt riktning, men kan det kompensera såpass mycket i sträcka och tid?
Jag hoppas att jag fick ur mig min dumma fråga på begripligt sätt.
Citera
2019-01-01, 16:23
  #2
Medlem
BNCs avatar
Satelliter har ju inte till uppgift att ta sig runt så fort som möjligt, så där är det väl ganska självklart att det inte är något problem.

För flygplan så är det en marginell skillnad.
Jorden har en radie på ca. 6370 km.

Om flygplanen flyger på 10 000 meters höjd flyger de då runt en radie på 6380 km. Skillnaden i sträcka blir alltså typ 0,15%. Med vinsten att de har mycket lägre luftmotstånd där uppe så att man kan flyga mycket fortare utan hög bränsleförbrukning.
Citera
2019-01-01, 16:39
  #3
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Satelliter har ju inte till uppgift att ta sig runt så fort som möjligt, så där är det väl ganska självklart att det inte är något problem.

För flygplan så är det en marginell skillnad.
Jorden har en radie på ca. 6370 km.

Om flygplanen flyger på 10 000 meters höjd flyger de då runt en radie på 6380 km. Skillnaden i sträcka blir alltså typ 0,15%. Med vinsten att de har mycket lägre luftmotstånd där uppe så att man kan flyga mycket fortare utan hög bränsleförbrukning.

Så om luftmotståndet var lägre på ytterbanan på tävlingsbanan skulle det löna sig att springa på den istället?
Tack för att du tar dig tid att svara
Citera
2019-01-01, 16:51
  #4
Medlem
2rπ =
2 x 6370 km x 3,14 = 40 000 km

2 x 6380 km x 3,14 = 40 066 km

Det blir bara 66 km längre på ett varv runt jorden på 10 km höjd. Jmf med 400 m lopp på bana så blir det 66 cm längre, ett drygt halvt steg.
Citera
2019-01-01, 16:56
  #5
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
2rπ =
2 x 6370 km x 3,14 = 40 000 km

2 x 6380 km x 3,14 = 40 066 km

Det blir bara 66 km längre på ett varv runt jorden på 10 km höjd. Jmf med 400 m lopp på bana så blir det 66 cm längre, ett drygt halvt steg.

Jaha, men hur förklarar det att alla springer på innerbana trots att de får det det där halva steget genom att starta längre fram på ytterbana? Det halva steget måste ju förloras genom att ta sig in till innerbanan. Eller var det medräknat?
Citera
2019-01-01, 17:06
  #6
Medlem
Det var en liknelse, skillnaden i procent på en inner och en ytterbana är mycket större. Du tror att flygplan flyger OTROLIGT mycket längre men i verkligheten är skillnaden i flygstäcka microskopisk. 0,16%
jorden är mycket större än du tror och flygplanen flyger mycket nära jorden.
__________________
Senast redigerad av Evilius 2019-01-01 kl. 17:09.
Citera
2019-01-01, 17:09
  #7
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Det var en liknelse, skillnaden i procent på en inner och en ytterbana är mycket större. Du tror att flygplan flyger OTROLIGT mycket längre men i verkligheten är skillnaden i fkygstäcka microskopisk. 0,16%
Fast flyget ska ju upp + ner till och från marschhöjden också.
Citera
2019-01-01, 17:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Fast flyget ska ju upp + ner till och från marschhöjden också.
Myrsteg
Citera
2019-01-01, 17:14
  #9
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Myrsteg
Flygs det från Bromma till Visby så nej.
Citera
2019-01-01, 17:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Flygs det från Bromma till Visby så nej.
Bromma - Visby 190 km
vertikal höjdskillnad 2 x 8 km =16 km
16/190 = 8,4%

Ökad bränsleförbrukning vid flygning på 100 meters höjd? Gissningsvis fem ggr? 500%
Citera
2019-01-01, 17:30
  #11
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Det var en liknelse, skillnaden i procent på en inner och en ytterbana är mycket större. Du tror att flygplan flyger OTROLIGT mycket längre men i verkligheten är skillnaden i flygstäcka microskopisk. 0,16%
jorden är mycket större än du tror och flygplanen flyger mycket nära jorden.

Jaha där ser man.
Tack snälla för svaret som jag dessutom förstår
Citera
2019-01-01, 17:36
  #12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jaha, men hur förklarar det att alla springer på innerbana trots att de får det det där halva steget genom att starta längre fram på ytterbana? Det halva steget måste ju förloras genom att ta sig in till innerbanan. Eller var det medräknat?

Det handlade inte om ytterbana, utan där på banan det blir 0,66 meter längre. Det är fortfarande på innerbanan då det skiljer 7,67 meter mellan två närliggande banor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback