Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-01-05, 22:55
  #37
Medlem
Zouxs avatar
Ja vinterfiske och jakt om man har möjlighet. Lagra en hel del pasta och ris som kolhydrater. Man kan också byta ras till isbjörn och lära sig leva på säl.
Citera
2019-01-20, 14:12
  #38
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Hönsen har du inomhus i uppvärmt hönshus. Maten får du fiska och jaga till dig. Snaror kan du ha för fågel och hare (kanin finns inte). Torka kött. Ha massor med potatis. Svamp och annat får du också torka. Det man bör göra om man inte redan har är att bygga en jordkällare. Maten hålls frostfri under vintern och under sommaren är det svalt. Den kommer vara din bästa vän. Se till att ha ordentliga kläder och skor. För fisket behöver du isborr och grejer. Verktyg överlag är viktigt och att du kan fixa grejer som går sönder. Och ett välfyllt vedförråd, det går åt mycket speciellt under köldknäpparna. Det kan sjunka en bit under -50 grader om du har riktig otur, det känns ordentligt.

Helt isolerad kommer du ändå inte vara. Det finns småbyar lite här och där, men på vissa ställen är det flera mil emellan. Skoter är bra att ha, du tar dig lättare fram med den än bilen många gånger. Skidor eller snöskor om du ska plumsa runt i skogen är också bra.
Ja precis, men vad mer än fisket går att göra en dag med - 30°C till exempel?
Citera
2019-01-20, 14:23
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja precis, men vad mer än fisket går att göra en dag med - 30°C till exempel?
Hoppas på att fällorna tar något. fiska i - 30 kommer du inte vilja göra frivilligt, du får se till att ha mat i ordning för kalla dagar.
Citera
2019-01-20, 17:10
  #40
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Hoppas på att fällorna tar något. fiska i - 30 kommer du inte vilja göra frivilligt, du får se till att ha mat i ordning för kalla dagar.
Fiska går ju bra så länge det är vindstilla.
Citera
2019-01-20, 18:22
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Fiska går ju bra så länge det är vindstilla.
Mja, rekommenderar inte det. Det blir kallt som fan att stå där och vänta i den kylan. Tänk även på att du kommer behöva ta av dig vantar och bli blöt om händerna då och då.
Citera
2019-01-20, 18:24
  #42
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Mja, rekommenderar inte det. Det blir kallt som fan att stå där och vänta i den kylan. Tänk även på att du kommer behöva ta av dig vantar och bli blöt om händerna då och då.
Det går ju att rigga upp mitt lilla tält runt mig när jag fiskar, då är det lite lättare.
Citera
2019-01-20, 18:52
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det går ju att rigga upp mitt lilla tält runt mig när jag fiskar, då är det lite lättare.
Hoppas det är lättriggat. Tänkte du ha värme inne i tältet? Hur ska du kånka på allt? Tänk på att du behöver isborr också. Jag förutsätter att du vill ha din stuga precis vid en sjö för jag skulle inte ge mig ut långt i den kylan med en skoter. Rätt som det är så startar inte skiten och det är mörkt ute. Några veckor om året är det ju ingen sol på dagen ovanför polcirkeln så du får planera dina utflykter noga, du vill inte sitta fast i mörker och kyla ensam.
Citera
2019-01-20, 19:14
  #44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Har du upplevt -20 eller kallare? Jag befinner mg just nu inomhus efter att ha varit ute i -26 grader. Och jag vet följande:

- Man vet inte vad riktig kyla är förrän man upplevt hur det svider i näsborrarna och näshåren fryser ihop när man drar in luft. Ändå måste man fortsätta andas. Just den kylan är vanlig norr om polcirkel. Har man inte upplevt något liknande har man inte känt på riktig kyla än.

- Man kan inte jobba med handskarna på när man ska göra finlir (sätta fast bete, kroka loss fisken), utan man måste ha händerna rakt ut i kylan. Jag är van vid att fiska på vintern och jag vet att man blir blöt om händerna då. Blöta händer/vantar och -30 är en mycket dålig kombination. Fingrarna domnar bort och kan blir otroligt klumpig. Dessutom vill man inte sitta stilla och fiska utan röra på sig vid sträng kyla. Man blir lätt kall vid stillasittande även om man är bra klädd.

- Kroppen vill inte vara ute i -30. Den vill in. Och den berättar det för dig hela tiden. Du kan vara varm och go från början, men efterhand blir du kallare och försvarsmekanismerna förstår inte varflr du ska vara ute. Och just den känslan måste man lära sig kämpa emot när saker går sönder och man måste vara ute i kylan ett längre tag. Inget man föds med. Något man lär sig. Det handlar mycket om det mentala. Att klara av kyla i form av -30 är definitivt mentalt påfrestande.
Citera
2019-01-20, 19:36
  #45
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Har du upplevt -20 eller kallare? Jag befinner mg just nu inomhus efter att ha varit ute i -26 grader. Och jag vet följande:

- Man vet inte vad riktig kyla är förrän man upplevt hur det svider i näsborrarna och näshåren fryser ihop när man drar in luft. Ändå måste man fortsätta andas. Just den kylan är vanlig norr om polcirkel. Har man inte upplevt något liknande har man inte känt på riktig kyla än.

- Man kan inte jobba med handskarna på när man ska göra finlir (sätta fast bete, kroka loss fisken), utan man måste ha händerna rakt ut i kylan. Jag är van vid att fiska på vintern och jag vet att man blir blöt om händerna då. Blöta händer/vantar och -30 är en mycket dålig kombination. Fingrarna domnar bort och kan blir otroligt klumpig. Dessutom vill man inte sitta stilla och fiska utan röra på sig vid sträng kyla. Man blir lätt kall vid stillasittande även om man är bra klädd.

- Kroppen vill inte vara ute i -30. Den vill in. Och den berättar det för dig hela tiden. Du kan vara varm och go från början, men efterhand blir du kallare och försvarsmekanismerna förstår inte varflr du ska vara ute. Och just den känslan måste man lära sig kämpa emot när saker går sönder och man måste vara ute i kylan ett längre tag. Inget man föds med. Något man lär sig. Det handlar mycket om det mentala. Att klara av kyla i form av -30 är definitivt mentalt påfrestande.
Jag var ute och åkte skidor för bara någon vecka sedan i - 20 utan problem så ja jag vet att det går att vara aktiv och ute i god kyla och att det räcker med att handskarna är borta några sekunder för länge och hur jävla svårt det då kan vara att få upp temperaturen igen.

Har varit uppe i svenska fjällen och jag vet hur värre kyla känns, så jag är glad att ha bra kroppsegen värme och fixar kyla mycket bättre än jag någonsin klarat värme.
Citera
2019-05-07, 00:24
  #46
Medlem
Jag kommer från högst uppe i Norge.
Det kommer inte alls bli lätt, man är ensam och det är i princip mörkt hela tiden. Så man har inte mkt tid på sig på dagarna för att va ute. Å sen kan det se ut som fint väder och man ger sig ut, plötsligt innan man märker det så är det full jävla storm. Det gäller att va försiktig när man är helt själv ute i den mäktiga naturen. Oavsett hur mkt du tror du gillar kylan. Blir det riktigt snöstorm så ser man knappt något. Ta med en radio så har du iaf lite koll på vädret och kan planera efter det 👍
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback