Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-01, 13:35
  #1
Medlem
En dubbel elmaco på McDonald's har 48g protein.

https://www.mcdonalds.com/se/sv-se/p...l-el-maco.html

Det är ganska mycket och jag behöver bulka.
Är det på något sätt dåligt att äta en sån lite då och då? Är det sämre protein än från exempelvis en kyckling eller nötter?
Citera
2019-01-01, 13:55
  #2
Medlem
Proteinet är inte haken utan fettet. Då och då gör det väl inget, men extrema mängder av dåligt fett är aldrig bra.
Citera
2019-01-01, 14:30
  #3
Medlem
Du behöver inte bulka. Du behöver äta de kcal din kropp behöver för att bilda muskelmassa. Mer är onödigt och ogynnsamt.

Håll det enkelt. Du måste erkänna för dig själv att du inte vet speciellt mycket, och då är det bara slöseri med tid, resurser och energi att sitta och fundera över vilka proteinkällor som är bäst och vilken sorts fett som gör vad och dylikt.

Kan du räkna ut hur mycket energi du behöver och konsekvent äta därefter så är det detrimentalt och en milstolpe i din utveckling. Det kommer göra störst skillnad.

Protein 1g/kilo kroppsvikt. Ät kött/ägg. Om det så är sparvägg eller mörtfiléer spelar mindre roll. Nötter är ingen bra proteinkälla alls.

Ta en burgare då och då om du vill. Enda anledningen för dig att tänka extra på detta är att hälsoeffekten. Du kan faktiskt bli sjuk om du äter det varje dag. Likaså med att grufsa i sig tonvis med fet mat och och gunk var enda dag.

Med det sagt så finns det all anledning att lära sig mer om hur man äter rätt, hur kroppen fungerar; speciellt insulinkörtlars funktion och vägen mellan mat och muskel. Anpassade kvoter mellan makronutrienter, hur man optimerar fettförbränning, vilka proteinkällor som är bäst odyl. Det finns mycket att kunna. Men du måste lära dig gå innan du kan springa, och det kommer att ta tid. Så håll det basic och läs på lite i taget.

Ett tips är att inte hämta din information från flashback när du är ny. Du kan omöjligen veta vad som är korrekt eller inte, och de flesta som skriver här har ingen aning heller. Håll dig till beprövade källor baserade på studier -artiklar och dylikt.
Citera
2019-01-01, 16:04
  #4
Medlem
storm72s avatar
Vad är dålig fett?

Citat:
Ursprungligen postat av Imitation
Proteinet är inte haken utan fettet. Då och då gör det väl inget, men extrema mängder av dåligt fett är aldrig bra.
Citera
2019-01-01, 16:39
  #5
Medlem
Tjernobyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Vad är dålig fett?


Mättat fett?
https://www.livsmedelsverket.se/livs...tt/mattat-fett
Citera
2019-01-01, 19:14
  #6
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
En dubbel elmaco på McDonald's har 48g protein.

https://www.mcdonalds.com/se/sv-se/p...l-el-maco.html

Det är ganska mycket och jag behöver bulka.
Är det på något sätt dåligt att äta en sån lite då och då? Är det sämre protein än från exempelvis en kyckling eller nötter?

Nej det är inte dåligt. Men det är inte heller optimalt. Men är det verkligen värt kostnaden? Vad kostar en dubbel El Maco? Antar den kostar minst 79 kr för burgaren? Vad tror du att kycklinfilé eller proteinpulver kostar för samma mängd?
Citera
2019-01-03, 15:02
  #7
Medlem
Det är jobbigt för jag har sjukt svårt för att gå upp i vikt och måste typ kämpa för att hålla min vikt.
Jag gymmar dessutom en hel del.
Därför tänkte jag mycket energi + protein i en el maco dubbel.
Det jag tycker mest om är väldigt simpel mat, kött/fisk/fågel + potati/ris. That's it.
Citera
2019-01-03, 15:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Det är jobbigt för jag har sjukt svårt för att gå upp i vikt och måste typ kämpa för att hålla min vikt.
Jag gymmar dessutom en hel del.
Därför tänkte jag mycket energi + protein i en el maco dubbel.
Det jag tycker mest om är väldigt simpel mat, kött/fisk/fågel + potati/ris. That's it.
Då är en gainer ett mycket billigare (och hälsosammare) alternativ.
Citera
2019-01-09, 09:57
  #9
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjernobyl
Mättat fett?
https://www.livsmedelsverket.se/livs...tt/mattat-fett

Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Vad är dålig fett?

Samt transfetter.
Citera
2019-01-18, 23:51
  #10
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
En dubbel elmaco på McDonald's har 48g protein.

https://www.mcdonalds.com/se/sv-se/p...l-el-maco.html

Det är ganska mycket och jag behöver bulka.
Är det på något sätt dåligt att äta en sån lite då och då? Är det sämre protein än från exempelvis en kyckling eller nötter?
Det är mestadels animaliskt protein, vilket är karcinogent, och det är mycket mättat fett, vilket skadar dina telomerer (förkortar ditt liv, får dig att åldras snabbare osv). Samt en del kolesterol och annan skit du inte behöver (ammoniak osv).

Om du ska käka på donken, så är McVegan den enda burgaren som är ätbar där. Visst, den innehåller inte lika mycket protein som en El Maco osv, men McVegan är hur som helst McDonald's enda vettiga burgare. Smakar rätt bra också, faktiskt.
Citera
2019-01-19, 10:58
  #11
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det är mestadels animaliskt protein, vilket är karcinogent, och det är mycket mättat fett, vilket skadar dina telomerer (förkortar ditt liv, får dig att åldras snabbare osv). Samt en del kolesterol och annan skit du inte behöver (ammoniak osv).

Om du ska käka på donken, så är McVegan den enda burgaren som är ätbar där. Visst, den innehåller inte lika mycket protein som en El Maco osv, men McVegan är hur som helst McDonald's enda vettiga burgare. Smakar rätt bra också, faktiskt.
Fortsätter med min Big mac plusmeny och 2-3 cheeseburgare som vanligt. Old school och hardcore.
Citera
2019-01-19, 15:08
  #12
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Fortsätter med min Big mac plusmeny och 2-3 cheeseburgare som vanligt. Old school och hardcore.
Snarare pro-underlägsenhet och iGnorant Och mainstream dessutom, vilket omöjliggör old school och hardcore status.

Vad får dig att tro att du äter bättre? Själv kör jag fyra McVegan, 1-2 stora sötpotatis och Cola zero när jag kör Donken nuförtiden. Betydligt mer mättande tack vare det höga fiberinnehållet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback