Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-01, 07:49
  #1
Medlem
Jag har en lång deff framför mig, ända till mitten av sommaren. Jag velar mellan att köra HIIT efter gympassen eller ej. Vad tror ni andra, om man strikt ser till mängden muskelmassa, kommer HIIT efter gympassen att påverka resultatet vad gäller mängden muskelmassa i en positiv eller negativ riktning?
Citera
2019-01-01, 09:48
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecularScience
Jag har en lång deff framför mig, ända till mitten av sommaren. Jag velar mellan att köra HIIT efter gympassen eller ej. Vad tror ni andra, om man strikt ser till mängden muskelmassa, kommer HIIT efter gympassen att påverka resultatet vad gäller mängden muskelmassa i en positiv eller negativ riktning?

HIIT, liksom fasta, frigör mycket tillväxthormon, vilket är fördelaktigt vid fettförbränning och bevarande av muskelmassa.
Citera
2019-01-01, 09:58
  #3
Medlem
jpettersson1991s avatar
Kör på det om du vill. Möjligt att det blir svårt att ta ut sig maximalt i intervallerna med tanke på att du tidigare genomfört ett pass. Sen får du ha i åtanke att din återhämtning lär påverkas, dels för du ligger på kaloriunderskott men också för du lägger till intervallträning. Kaloriunderskott+ökad träningsvolym kan göra dig mer sliten, men detta märker du av själv och det är flera faktorer som spelar in. Å andra sidan nämner du att du har en lång deff framför dig, så kaloriunderskottet kanske inte kommer bli alltför aggressivt och därmed inte påverka din återhämtning nämnvärt, men kan ju vara bra att ha i åtanke i alla fall.
Citera
2019-01-01, 10:10
  #4
Medlem
Du bör nog separera det.
Läste en studie om det och det var upplagt i 3 olika grper.
Grp 1 Bara Styrketräning
Grp 2 Styrketräning + kondition direkt efter.
Grp 3 styrketräning + kondition 6-24 timmar efter.

Har för mig att grp3 vann mest på det, speciellt de som körde kondition runt 24h efter.

Grp2 har jag för mig hade sämst tillväxt.

Nu är nog detta detaljer och som någon sa innan så är det nog återhämtning som kmr lida mest och ha en negativ påverkan på nästkommande pass.

Rent personligt och under deff hade jag hellre valt powerwalk i samband med styrketräningen. Hiit dagen efter.
Citera
2019-01-02, 13:08
  #5
Medlem
Brukar du avsluta dina pass med HIIT och varför? Undrar mest då jag aldrig deffat så.
Citera
2019-01-03, 13:00
  #6
Medlem
Tack för alla svar. Jag hittade det här så just nu känner jag mig lite tveksam till att köra det efter styrketräningen.

"30 minuter cykling efter styrketräning halverar muskeltillväxten"

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=232496
Citera
2019-01-03, 13:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Brukar du avsluta dina pass med HIIT och varför? Undrar mest då jag aldrig deffat så.
HIIT för att det är tidseffektivt och att det är skönt att ha hyfsad kondition. Efter träningen för att jag efter mycket testande märkt att jag har svårare att hålla god form i knäböj och andra övningar då jag kört HIIT före. Och om frågan även gäller varför jag inte kör HIIT på andra dagar så är det för att jag inte vill tillbringa för många dagar på gymmet varje vecka. Men som jag känner nu så kommer jag att skippa HIIT och övrig konditionsträning under hela deffen.
Citera
2019-01-03, 13:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecularScience
HIIT för att det är tidseffektivt och att det är skönt att ha hyfsad kondition. Efter träningen för att jag efter mycket testande märkt att jag har svårare att hålla god form i knäböj och andra övningar då jag kört HIIT före. Och om frågan även gäller varför jag inte kör HIIT på andra dagar så är det för att jag inte vill tillbringa för många dagar på gymmet varje vecka. Men som jag känner nu så kommer jag att skippa HIIT och övrig konditionsträning under hela deffen.

Tack för svaret. Det tycker jag låter genomtänkt. Lycka till!
Citera
2019-01-03, 14:46
  #9
Medlem
jpettersson1991s avatar
Oroa dig inte för att inkludera intervaller. Det kan ingå i ditt schema oavsett om du ligger på kaloriunderskott eller inte.

https://www.styrkelabbet.se/styrketr...ervalltraning/
Citera
2019-01-03, 16:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Tack för svaret. Det tycker jag låter genomtänkt. Lycka till!
Tack så mycket.
Citera
2019-01-03, 16:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Oroa dig inte för att inkludera intervaller. Det kan ingå i ditt schema oavsett om du ligger på kaloriunderskott eller inte.

https://www.styrkelabbet.se/styrketr...ervalltraning/
Tack för länken. Jag tror att jag skippar HIIT efter styrketräningen under deffen. Det här är från den artikeln.

"Man tittade också på viloperioderna mellan träningsformerna. Här såg man en trend mot en fördel för att enbart träna styrketräning om man jämför med en kombination av intervallträning och styrketräning där viloperioden mellan träningsformerna var kortare än 24 timmar."

"De inkluderade studierna är också av så varierande varaktighet att man inte kan dra några slutsatser om när en eventuell negativ påverkan inträder. En klassisk studie visade att detta inte sker förrän efter åtta veckor av kombinerad träning, så att som här analysera studier så korta som fyra veckor gör att man kanske drar slutsatsen att det inte finns någon negativ påverkan, trots att effekten egentligen inte skulle ha visat sig förrän vid betydligt längre tids träning av den här typen.

Sist men inte minst tycker jag inte att styrketräningen som studiernas deltagare har ägnat sig åt alltid motsvarar den som majoriteten av gymbesökare som försöker förbättra sin styrka eller öka sin muskelmassa ägnar sig åt. I en av studierna består t ex ”styrketräning”av tre set bicepscurl tre gånger per vecka och inget annat. Det är svårt att baserat på det dra slutsatser om hur den genomsnittlige kroppsbyggarens eller styrkelyftarens träning skulle påverkas."
Citera
2019-01-05, 08:17
  #12
Medlem
Jag har nu kört 2 pass utan HIIT efter styrketräningen och det känns mentalt just nu helt ok att enbart fokusera på kosten och styrketräningen under en tid. Jag får vad gäller den uteblivna konditionsträningen trösta mig med att jag per definition får en bättre syresättning per kilo bara av att gå ned i vikt, det gäller att tänka på ett sätt som gör att det känns bra att köra på den strategi som verkar vara bäst för deff/muskelmassa/hud-resultatet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback