Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-31, 19:33
  #1
Medlem
franges avatar
Nu under dagen har min telefon (Sony XZ2 Compact) antagligen uppdaterat sig själv och kasserat det vanliga Xperia Tangentbord och istället bytt det mot Google SwiftKey utan att fråga husse om lov.

Det stora problemet ãr att swiftkey verkar se qwerty-tangenbord som enda valbara alternativet - och jag avskyr just det. Xperia egna tangentbord är mer likt normala svenska tangentbord och framförallt har åäö som egna knappar. Dessutom har ju qwerty-tangenbordet kastat om ordningen på tangenterna vilket nu innebär ett veritabelt helvete när man har ett par groggar innanför västen.

Så hur byter man tillbaka? Eller vilken app ger ett mest likt icke-qwerty? Som sagt - appen Xperia Tangentbord verkar ha raderats från telefonen och hittar det inte på Google Store...
Citera
2018-12-31, 19:46
  #2
Medlem
constants avatar
Mitt Google SwiftKey har egna knappar för Å, Ä och Ö.

Du har nog en engelsk variant igång. Nu har jag en annan telefon, men gick till "inställningar", sedan "system", därefter "språk och inmatning".
Citera
2018-12-31, 20:57
  #3
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Mitt Google SwiftKey har egna knappar för Å, Ä och Ö.

Du har nog en engelsk variant igång. Nu har jag en annan telefon, men gick till "inställningar", sedan "system", därefter "språk och inmatning".

Nej - jag har redan kollat det - och jag har redan svenska. Problemet är att jag får åäö genom att hålla in a och då välja de bokstäverna i menyn.

Grejen är att jag vill inte ha Qwerty-tangentbord. Med Xperias sp gick det att välja just mellan qwerty och "vanligt" - det sistnämnda med "normal" placering av tangenterna och åäö som egna tangenter.
Citera
2018-12-31, 21:00
  #4
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Grejen är att jag vill inte ha Qwerty-tangentbord.
Den svenska och finska versionen är en kopia av den engelska, med ÅÄÖ tillagda till höger.
Citera
2018-12-31, 23:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Så hur byter man tillbaka? Eller vilken app ger ett mest likt icke-qwerty? Som sagt - appen Xperia Tangentbord verkar ha raderats från telefonen och hittar det inte på Google Store...

Du kan troligen installera det även om det inte finns på Play, så har jag själv gjort med bl a Sonyappar som plockats bort från Play. Under förutsättning att du hittar appen i APK-format någonstans, vilket man oftast gör.

Observera att du ska vara försiktig med att installera appar från andra källor än Play, man kan inte vara säker på vad man faktiskt laddat hem.

Mitt tips är att kolla i Sonyforumet på XDA. Om du mot förmodan inte hittar det där så finns det säkert många här som har bättre koll än mig på vilka APK-sajter som är pålitliga.

Om du inte vill meka utan bara testa ett annat tangentbord på Play så rekommenderar jag att prova Googles originaltangentbord.
Citera
2019-01-01, 12:00
  #6
Medlem
Vad är skillnaden mellan vanlig och qwerty? Vanligt är ju qwerty.

TS: När jag bytte till swift hade jag åäö som vanligt.

Prova annars att avinstallera appen.
Citera
2019-01-01, 15:26
  #7
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nu under dagen har min telefon (Sony XZ2 Compact) antagligen uppdaterat sig själv och kasserat det vanliga Xperia Tangentbord och istället bytt det mot Google SwiftKey utan att fråga husse om lov.

Det stora problemet ãr att swiftkey verkar se qwerty-tangenbord som enda valbara alternativet - och jag avskyr just det. Xperia egna tangentbord är mer likt normala svenska tangentbord och framförallt har åäö som egna knappar. Dessutom har ju qwerty-tangenbordet kastat om ordningen på tangenterna vilket nu innebär ett veritabelt helvete när man har ett par groggar innanför västen.

Så hur byter man tillbaka? Eller vilken app ger ett mest likt icke-qwerty? Som sagt - appen Xperia Tangentbord verkar ha raderats från telefonen och hittar det inte på Google Store...

Gåt att hämta xperia-keyboard härifrån.
Varsågod:

https://www.apkmirror.com/apk/sony-m...load/download/

Apkmirror, är som en spegel av Google Playstore så du kan lugnt installera apkn (appen därifrån)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback